افزایش توان عملی دانشآموزان با بازنگری در منابع درسی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با سیدعلی زمانی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
زمانی: کارآفرینی، مفهومی است که همواره همراه بشر بوده و بهعنوان پدیدهای نو، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشورها دارد؛ اما جامعه کنونی مملو از جوانان تحصیلکردهای حوزه مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی سابقه تقریباً سه ساله دارد. حدود ۳۰۰ دانشآموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.بوده که به جای کارآفرینی به دنبال کار هستند. یکی از مهمترین دلایل این امر نداشتن مهارت و تخصصهای کاربردی کافی فارغالتحصیلان دانشگاهی است.
توسعه آموزشهای مهارتمحور امری حیاتی بوده؛ زیرا سرمایهگذاریهای زیربنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و بهطور کلی سرمایه فیزیکی بدون وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر بیفایده است. از اینرو بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاق خوبی بوده که میتواند نقش بسیار تأثیرگذاری در تربیت نیروهای متخصص و ماهر داشته باشد.
آنا: آیا در واحد آیتالله آملی پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
زمانی: بر اساس دستورالعمل مربوط پروژه ادغام در آموزشکده فنی سمای واحد آیت الله آملی انجام و دانشکده مهارت و کارآفرینی تشکیل شده است و اکنون حدود ۴۲۰ دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی مشغول تحصیل هستند.
آنا: طرح ادغام چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی داشته و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟
زمانی: بهطور طبیعی اجرای هر طرح برای نخستین بار چالشهایی را به همراه خواهد داشت. ادغام مجموعهای که بهطور تقریباً مستقل عمل میکند با واحدهای دانشگاهی با وجود مزایای بسیار زیاد، نگرانیهایی را نیز به همراه دارد. بخشی از این نگرانیها مربوط به نیروهای انسانی شاغل در آموزشکدههای سمای سابق برای تعیین جایگاه شغلی جدید بود. از طرف دیگر جانمایی نیروهای مازاد دانشکده در واحدهای دانشگاهی مشکلاتی برای واحدها ایجاد کرده است.
علاوه بر این، انجام هماهنگیهای لازم برای پیگیری امور مربوط به بخشهای مالی، فارغالتحصیلان، فناوری و ... که از آموزشکدههای سابق حذف شدند، نیازمند صرف انرژی زیاد است و این موضوع بهویژه در دانشکدههایی که از واحدهای دانشگاهی دورتر بودهاند، بیشتر نمایان بود. اضافه شدن شاخه جدید کاربنیان که شامل بخشهای گوناگون ازجمله مدارس عالی مهارت هستند، نیازمند برقراری ارتباط با سازمانها و صنایع گوناگون بوده که انجام سرمایهگذاریهای لازم بهمنظور ایجاد بستر مناسب و امکانات کافی ضروری است. به نظر میرسد دستورالعمل سازمانی و گذشت زمان میتواند برای برطرف کردن مشکلات و بهبود فعالیتها تأثیرگذار باشد.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد آیتالله آملی توضیح دهید.
زمانی: حوزه مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتالله آملی سابقه تقریباً سه ساله دارد. حدود ۳۰۰ دانشآموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند. وجود امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی مناسب در همه رشتههای موجود در کنار اعضای هیئت علمی و کارکنان توانمند در این واحد دانشگاهی میتواند مجموعه را در دستیابی به اهداف دانشکده مهارت و کارآفرینی یاری کند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
زمانی: ترویج، تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهرهگیری از نظام آموزش کشور، آموزش نیروی انسانی متخصص و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار، توأم کردن آموزش و مهارت و جلب همکاری بنگاههای اقتصادی، تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی حرفهای و توسعه رشتهها بر اساس آمایش استانی ازجمله این اهداف هستند.
اجرای دورههای ارتقای سازمان نظاممهندسی
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
زمانی: مذاکراتی با صنایع و ادارات شهرستان و استان انجام شده و دانشکده مهارت و کارآفرینی پیگیر به ثمررسیدن آنها بوده و در گام نخست دورههای ارتقای سازمان نظاممهندسی در حال اجراست.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
بهمنظور افزایش توانمندیهای عملی دانشآموزان، بازنگری برخی از کتابها و منابع درسی از طریق وزارت آموزش و پرورش ضروری است.زمانی: با توجه به نیاز صنایع و سازمانها به جذب کارکنان با مهارتهای مورد نیاز بخشهای گوناگون، ضروری بوده که فارغالتحصیلان رشتههای گوناگون دارای مهارتهای مورد نیاز آنها باشند. علاوه بر این بازآموزی و افزایش توانمندیهای تخصصی افراد شاغل، گذراندن دورههای آموزش کوتاهمدت که یکی از اهداف دانشکدههای مهارت بوده، ضروری است. برای دورههای کوتاه مدت در حال جمعآوری عنوانهای مورد درخواست صنایع و سازمانهای گوناگون هستیم.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.
زمانی: مانند اهداف دانشکده مهارت و کارآفرینی، افزایش توانمندیهای عملی و مهارتی دانشآموزان نیز حائز اهمیت بوده و توجه ویژه به دروس عملی و تجهیز مناسب کارگاهها و آزمایشگاههای مرتبط با هر رشته ضروری است. به همین دلیل تلاش کردیم برای تدریس اینگونه از دروس از استادانی استفاده شود که دارای توانمندیهای عملی بالایی باشند و همین موضوع سبب شد که سطح مهارت عملی هنرجویان افزایش یافته و تعداد زیادی از آنان در حین تحصیل و بهویژه در ایام تابستان مشغول فعالیت هستند. به نظر میرسد برای افزایش توانمندیهای عملی دانشآموزان، بازنگری برخی از کتابها و منابع درسی از طریق وزارت آموزش و پرورش ضروری باشد.
آنا: باید و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
زمانی: توجه به اسناد بالادستی اشتغال و سرمایهگذاری با تأکید بر بهروزرسانی اسناد آمایش سرزمینی، توسعه رشتهها و آموزشهای مهارتمحور، تعریف و اجرای دورههای آموزش کوتاهمدت مهارتی مناسب بهمنظور تسهیل فرآیند اشتغالزایی فارغالتحصیلان از موارد قابل توجه در حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما هستند.
بیشتر بخوانید:
۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
آنا: مأموریت مدارس عالی مهارت یا دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کردهاید؟
زمانی: مدارس عالی مهارت بخشی از فعالیتهای کاربنیان دانشکدههای مهارت هستند که زیرمجموعه دانشکده مهارت بوده و طبیعی است که مأموریت آنها در راستای اهداف دانشکده باشد.
پیشنهاد دو مدرسه عالی مهارت در حوزه سلامت و کسبوکار را پس از نیازسنجی و پایش منطقهای برای گذراندن مراحل اداری و صدور مجوز به سازمان مرکزی ارسال کردهایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/