دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1400 - 19:17

تلاش برای تغییر محاسبات ایران

در حال حاضر طرف آمریکایی به شدت بر روی به نتیجه رسیدن توافقی بر اساس سند مذاکرات ناتمام ژوئن گذشته که طرفین به حداقل اختلافات رسیده بودند هراس دارد.
کد خبر : 627309
احمد بنافی



به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا، احمد بنافی طی یادداشتی نوشت: ادامه دور جدید مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا از روز پنجشنبه گذشته مجدداً آغاز شد و علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) تأکید کرده که ایران برای ورود به مذاکرات اراده جدی داشته و در صورت فراهم شدن زمینه‌های لازم، هیچ مانعی برای توافق نمی‌بیند. در این خصوص گفتنی‌هایی وجود دارد:


شواهد و قرائن ناظر به مواضع و مصاحبه‌های شخصیت‌های مرتبط با مذاکرات نشان می‌دهد که فضای حاکم بر مذاکرات در حال دگرگون شدن است. در این خصوص انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام گفته است که تمامی طرف‌های مذاکره کننده تاکید کردند که تا زمان حصول توافق به مذاکرات ادامه می‌دهند. در کنار آن میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نسبت به روند منطقی در حال پیشرفت مذاکرات وین تاکید کرده است. مسئله اساسی در این دور از مذاکرات این است که آمریکایی‌ها با همکاری طرف‌های اروپایی در مواجهه با ابتکار جمهوری اسلامی در ارائه دو سند اقدام، دست به بازی جدیدی زده‌اند تا روند مذاکرات را تغییر داده و همزمان به محاسبات ذهنی طرف ایرانی برای عقب‌نشینی از مواضع خود حمله نمایند. این بازی در محیط رسانه‌ای با روایت‌گری‌های جعلی و با هدف ادراک سازی برای مقصر جلوه دادن ایران بعنوان عامل به بن بست کشاندن مذاکرات و همزمان ایجاد تحریم‌های جدید علیه اشخاص حقیقی و حقوقی و برخی نهادها و همچنین اثرگذاری روانی بر محیط اقتصادی به ویژه در حوزه ارز طراحی و عملیاتی شده است.




بیشتر بخوانید:


ایران ادعای رویترز درباره پذیرش کامل متن ۶ دور قبلی مذاکرات را رد کرد




در حال حاضر طرف آمریکایی به شدت بر روی به نتیجه رسیدن توافقی بر اساس سند مذاکرات ناتمام ژوئن گذشته که طرفین به حداقل اختلافات رسیده بودند هراس دارد؛ چرا که تمامی مسیرها را برای آغاز سناریوهای بعدی آمریکا خواهد بست. این شرایط اتفاقی به وجود نیامده و حاصل سلسله اقداماتی است؛ از جمله اینکه ایران با دستان پر وارد مذاکرات شده، همراه با ابتکار عمل بوده، با طرف‌های روسیه و چین کاملاً هماهنگ می‌باشد، و از همه مهمتر دست برتر را در تمامی سطوح دارد؛ مضاف بر اینکه آمریکایی‌ها فاقد پلن جایگزین هستند؛ به عبارتی پلن جایگزین آنها فاقد اثر راهبردی می‌باشد؛ چرا که بخش اقدام نظامی که گذشته برروی آن متمرکز بودند، اکنون دیگر در سطح رسانه و تبلیغات هم اعتبار ندارد و این پلن تنها متکی به عملیات روانی برای برهم زدن محیط اقتصادی ایران است.


اکنون آمریکا به مذاکرات در این مقطع زمانی به مثابه فرصتی نگاه می‌کند که در حال از دست رفتن است. از نگاه آنان اگر با ایران در این مقطع کنار نیایند و توافق نکنند، نمی‌توانند در آینده امتیاز کنونی را هم بگیرند. بر همین مبناست که تلاش دارند تا در این مقطع با قرار دادن ایران در یک محیط پر فشار روانی و رسانه‌ای مواضع و خواسته‌های جمهوری اسلامی را تعدیل داده، تا به یک توافق شکننده و قابل تعمیم و توسعه دست یابند. اما هیئت مذاکره کننده ایرانی با ابتکار عمل آمیخته به حسن نیت و ارائه پیشنهاد منطقی، مستدل و قابل انعطاف در وین ظاهر شده و تمامی مسیرها را برروی طرف‌های مدعی برای جلوگیری از زیاده خواهی بسته‌ است.


منبع: فارس


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته