مهم این است که مردم «جزیره» را دوست دارند/ در این دو سال با بیچارگی تئاتر اجرا کردیم
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، بالاخره سالنهای تئاتر و سینما بعد از یک سال و نیم به حالت قبل برگشتند و حالا میتوانند تمام ظرفیتهای خود را در اختیار تماشاگران آثار نمایشی قرار دهند. در این مدت، بسیاری از هنرمندان به دلیل بسته بودن سالنها یا نصف شدن ظرفیت اجراها، شرایط سختی را گذراندند، شرایطی که برای فعالان حوزه تئاتر، به مراتب بدتر از دیگر هنرمندان بود.
زمانی که اوضاع سینما و تئاتر روز به روز آشفتهتر میشد، شبکه نمایش خانگی به بهترین شکل ممکن از این آب گلآلود شده ماهی میگرفت و تقریبا هفتهای نبود که در خبری نخوانیم، یکی از کارگردانها یا بازیگران به نام سینما و تئاتر قرار است در سریالهای تولید شده در پلتفرمهای آنلاین حضور داشته باشد. این رسانههای جدید زمانی که دیدند باکس سریالهایشان پر است، دست سلبریتیهای حوزه نمایش را باز گذاشتند تا به جای بازی در سریال، برنامهسازی هم حضور پیدا کنند تا به هر طریقی که شده، این ستارهها را حفظ کنند.
با همین روند روزبه روز این رسانهها فربهتر شدند و ترافیک شدیدی از جانب هنرمندان سینما، تئاتر و حتی موسیقی در آثار آنها شکل گرفت. با این فرمول بسیاری از چهرههای تئاتری و سینمایی سر از سریالهای جدید شبکه نمایش خانگی درآوردند، تا جایی که اگر امروز هم آثار در حال پخش این پلتفرمها را دنبال کنیم، میتوانیم به وضوح این ماجرا را ببینیم. یکی از هنرمندان جوان فعال در حوزه تئاتر که در یک سال گذشته با این پدیده مواجه شده، شهروز دلافکار است، بازیگری که در این مدت با حضور در دو سریال «قورباغه» و «جزیره» بازی در سریال را هم به کارنامه هنریاش اضافه کرده است. در روزهای پخش سریال «جزیره» که با نقدهای ریز و درشت فراوانی همراه است، با این بازیگر جوان گفتوگو کردیم، تا هم درخصوص تجربه بازی در سریالهای شبکه نماش خنگی توضیح دهد هم اوضاع این روزهای تئاتر.
کار در تئاتر با بیچارگی
آنا: در یک سال و نیم گذشته به دلیل تعطیلیهای مکرری که گریبانگیر تئاتر شده بود، خیلی از هنرمندان این حوزه آسیب دیدند. شما هم این سختی را حس کردید؟ این دوران برای شما چطور گذشت؟
دلافروز: همین که در این مدت و باتوجه به شرایط بیماری و بیکاری زنده ماندیم، لطف در حق ما بود. واقعا شرایط خیلی بدی در این ایام داشتیم و امیدوارم که از امروز به بعد شرایط بهتر شود.
آنا: در این مدت شما سر پروژهای بودید؟ استرس کار کردن را تحمل کردید یا استرس کار نکردن؟
دلافروز: من در این دو سال به طور کامل بیکار نبودم و پروژههایی در تئاتر و شبکه نمایش خانگی داشتم ولی با بیچارگی در سالنهای تئاتر کار کردیم. مثلا در اجرای «اتول سورون» که در سالن ایرانشهر بود، اوضاع سختی داشتیم، بچهها دائما به کرونا مبتلا میشدند، نقشها تغییر میکرد و واقعا روزهای بدی بود که البته همه هنرمندان آن شرایط تلخ را تجربه کردند و تئاتریها هم که مثل همیشه از همه مهجورتر بودند و سختیهای بیشتری را متحمل شدند.
آنا: به دلیل همین شرایط پیشنهادات بازی از طرف سریالهای پلتفرمهای آنلاین را پذیرفتید؟ تجربه کار در سریال «قورباغه» چطور بود؟
دلافروز: حضور در سریال «قورباغه» تجربه خوبی برای من بود و خوشبختانه مردم هم آن را دوست داشتند.
آنا: بله هم مردم دوستش داشتند، هم تعدادی از منتقدان. حتی در جشنواره حافظ امسال هم در بخشهایی کاندیدای دریافت جایزه بود که هومن سیدی کلا پروژه را از این رویداد خارج کرد،. شما در جریان دلیل این انصراف بودید؟
دلافروز: نه واقعا در جریان جزئیات این اتفاق نبودم، اما به نظرم حضور در این جشن میتوانست به برنده شدن یک یا چند جایزه از این دوره جشنواره را به سبد افتخارات «قورباغه» اضافه کند، اما این نظر آقای هومن سیدی بود که فیلمش را از این دوره خارج کند و باید به نظر سازنده کار، احترام گذاشت.
«جزیره» سریالی پر از نقد و حاشیه
آنا: اما دومین تجربه شما در شبکه نمایش خانگی سریال «جزیره» بود، سریالی که حواشی فراوانی دارد و نقدهای فراوانی در چند هفته اخیر نسبت به بخشهای مختلف آن مطرح شده. فکر میکردید این سریال با چنین واکنشهایی مواجه شود؟
دلافروز: اینکه منتقدان در رابطه با سریالی نظر دهند که خوب است یا بد، حق آنهاست، همانطور که در سینما هم همینطور است و برخی فیلمها خوب است و برخی بد و کارشناسان این حوزه نیز نظرشان را میدهند.
آنا: ولی در مورد سریال «جزیره» تقریبا همه نظرات و نقدهای فنی مخالف است...
دلافروز: نظر شما محترم است، اما نکتهای که در مورد سریال «جزیره» وجود دارد این است که عموم مردم آن را دوست دارند و شنیدم که در پلتفرمی که پخش می شود پربازدیدترین اثر است. در رابطه با این سریال نقدهای منفی و مثبتی خواندم، اما کلیت آن برای طیفی از مخاطب که این مدل کارها را دوست دارد، مورد پسند است.
آنا: اما نقدهایی که نسبت به این سریال در اکثر رسانهها مطرح شده، همه نقدهای فنی و استانداردهای هنرهای نمایشی است. اگر بنا به استقبال باشد، بسیاری از فیلمهای پرفروش سینمای ایران که در سالهای اخیر پرمخاطب بودند، از نظر هنری واقعا تهی بودند.
دلافروز: به نظرم مهمترین مسئله این است که تماشاگران این سریال را هر هفته دنبال میکنند. از طرف دیگر هنرپیشههای خوبی هم در آن حضور دارند و آقای سیروس مقدم هم خودش را در این سال ها ثابت کرده و کارش را به عنوان یک کارگردان بلد است. در کل مردم این کار را دوست دارند و اگر اینطور نبود، رتبه یک را در پلتفرم نداشت.
بیشتر بخوانید:
«فیلیمو» پلتفرمی که ارزشی برای مخاطبش قائل نیست
وقتی نظارتی بر خودسری وی.او.دیها نیست
سود هنگفت «نماوا» و کلاه گشادی که سر مردم میگذارد
«حرفهای» و «خسوف» آثاری ناامیدکننده و سردرگم
«جزیره» نامزد عنوان بدترین سریال سال
جنگ زرگری نماوا و فیلیمو بر سر تعداد مخاطب
آنا: دقیقا همین مورد حضور هنرپیشههای معروف یکی از دلایل عمده تماشای این فیلم است. «هنرمند سالاری» در چند سال اخیر تبدیل شده به بخش کلی هنرِ ما مخصوصا در موسیقی و سینما و بسیاری از هنرمندان به واسطه طرفدارانشان به چهرههای هنری تبدیل شدهاند. وقتی یک سریال دو جین ستاره ریز و درشت سینما داشته باشد و یک خواننده تازه به شهرت رسیده هم در آن نقش اصلی را بازی کند، قطعا تعداد تماشاگرش بالا میرود.
دلافروز: قبول دارم که حضور ستارگان در بیشتر دیده شدن این سریال تاثیر دارد، ولی فکر میکنم «جزیره» را همه مردم میبینند. یعنی کار مربوط به چند سلبریتی نیست و فیلمیو هم رسانهای نیست که فقط هوادران یک نفر بتوانند کاری را دنبال و آن را به پرطرفدارترین اثر سایت تبدیل کنند. اگر سریال در همین رسانه جزء آثار محبوب نبود، میشد پذیرفت که کار خوبی نیست، ولی مردم آن را دوست دارند.
آنا: حتی اگر کارشناسان حوزه هنرهای نمایشی با استدلالهای فنی، اصولی و هنری بگویند که کار خوب نیست؟
دلافروز: من در همان ابتدا گفتم که به منتقدان کار هم حق میدهم، چون این سریال مثل هر اثری بخشهای دارد که میتوان آنها را نقد کرد. بالاخره نگاه شما هم کارشناسی است و نمیتوان گفت که کار از همه نظر خوب است. اما حرف من صرفا مربوط به توجه مخاطب عام به این سریال است.
آنا: باتوجه به اینکه حضورتان در این پروژه هم به اتمام رسیده، کارهای دیگری هم دارید یا به تئاتر برمیگردید؟
دلافروز: فعلا سریال دیگری ندارم و این روزها مشغول تئاتر هستم. احتمالاً در اسفند ماه نمایش آقای مصطفی کوشکی را به روی صحنه میبریم و تئاتر رومئو و ژولیت را هم که با بچههای ورک شاپ خودم مشغول آن هستیم، پروژه دیگری است که به احتمال فراوان خرداد سال آینده در تالار محراب اجرا میکنیم.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/