دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1400 - 00:13
در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح شد؛

از راهیابی به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی تا آرزوی پیمایش مسیر بی‌نهایت هنر

فضای انیمیشن کشور رابطه‌ای است تا رقابتیدانشجوی پژوهشگر و خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان تاکنون ۱۶ مقام نخست در کشورهای آمریکا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، یونان، ژاپن، مالزی، هند و بنگلادش کسب کرده‌ است.
کد خبر : 626274
امید سیفی

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و مراسم اختتامیه آن چهارم آذر با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه انجام و از برگزیدگان رویداد؛ امید سیفی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در محور انیمیشن، صابره ریگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش در محور طراحی پارچه و پوشش، مریم نعمتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در محور قلم‌زنی، آیدین شهبازی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در محور آفرینش‌های خلاق و ایران پبدنی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در محور طراحی پارچه و لباس تجلیل شد.




بیشتر بخوانید:


بانویی خلاق، کارآفرینی نمونه


دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نفرات برتر رویداد ملی صنایع خلّاق شدند




امید سیفی دانشجوی پژوهشگر مقطع کاردانی گرافیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان که با تولید آثار «صنایع خلاق» توانسته در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد در محور انیمیشن رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مقام نخست کشوری را به خود اختصاص داد.


وی با آثارش نه تنها در کشور؛ بلکه در دنیا شناخته شده و بسیاری از کشورها خواهان جذب وی هستند، خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و در هفته پژوهش با این جوان همدانی گفت‌وگو کرده است که در ادامه خواهیم خواند.


آنا: از خودتان بگویید و بفرمایید چطور شد به سمت ساخت انیمیشن رفتید؟


بیشتر انیمیشن‌سازان یا از ایران رفته‌اند و یا در داخل کشور برای کشورهای خارجی انیمیشن تولید می‌کنند در کل فضای انیمیشن در کشور بیشتر رابطه‌ای است تا رقابتی.سیفی: امید سیفی اهل همدان و متولد سال ۱۳۶۷ هستم. به‌عنوان کارگردان سینمای ایران کار خود را با ساخت آثار کوتاه و تجربی آغاز و با ساخته‌هایم موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرده‌ام. ابتدا از کامپیوتر به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کردم؛ اما با دیدن کلیپ‌های تلویزیون نگاهم به آن تغییر کرد و آن را وسیله یادگیری در نظر گرفتم، بدون اینکه معلمی باشد و آموزشی در این راستا به‌کارگیری نرم‌افزارهای ساخت کلیپ را یاد گرفتم. سال‌های نوجوانی بسیاری از نرم‌افزارها را به‌صورت تجربی آموختم؛ زیرا همیشه برایم سؤال بود و دنبالش می‌رفتم که به‌عنوان‌ نمونه در همان سال‌ها از دست خط خودم فونت ساختم که قابلیت نگارش روی نرم‌افزارهای مختلف را داشت.


علاقه زیادی به جعبه جادویی تلویزیون داشتم و در نهایت بعد از دو سال با انیمیشن آشنا شدم و مانند همیشه دنبال نرم‌افزارهایی گشتم که با آنها بتوانم انیمیشن بسازم. هرچند کارکردن با بسیاری از نرم‌افزارها برایم دشوار بود؛ اما شبانه‌روز وقتم را گذاشتم تا اینکه ۱۵ سالگی یک کار کوتاه ارائه دادم و تا امروز آثار زیادی را تولید کرده‌ام.


آنا: چطور وارد جشنواره صنایع خلاق شدید و نخستین رتبه این جشنواره را کسب کردید؟


سیفی: رویداد صنایع خلاق، اتفاق خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی است. با توجه به اینکه امسال نخستین دوره آن برگزار شد و دارای نظم و کیفیت خاصی بود، همه آثار دانشجویان بسیار عالی و تقریباً در یک سطح بوده و از این همه استعداد و توانمندی دانشجویان شگفت‌زده شدم. هیئت داوران بسیار توانمندی بودند. در این دوره که ابتدا در سه ماه به‌صورت مجازی و بعد در چهار روز به‌صورت حضوری جلسات متعددی برگزار شد، راهنمایی‌های ارزشمندی به دانشجویان ارائه کردند. در این دوره از بین ۶۰۰ شرکت‌کننده، ۶۰ نفر انتخاب شدند و در دور دوم ۱۴ نفر و در نهایت در جمع ۵ نفر آخر قرار گرفتم و توانستم مقام نخست را کسب کنم.


از راهیابی به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی تا آرزوی پیمایش مسیر بی‌نهایت هنر


طراحی و ساخت سیستم موشن کپچر


آنا: چه آثاری را به جشنواره صنایع خلاق معرفی کردید؟


سیفی: سیستم موشن کپچر بومی و اسنکر سه‌بعدی بومی را در این جشنواره ارائه دادم. سال ۱۳۹۰ ایده اولیه طراحی موشن کپچر بومی برنامه‌ریزی و سال ۱۳۹۱ نمونه‌های اولیه این موشن کپچر تولید شد. این روند در سال ۱۳۹۶ با سرعت قابل‌توجهی پیش رفت تا اینکه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ طراحی و ساخت سیستم موشن کپچر بومی با حضور زهرا فاطمی رئیس سیمای استان‌ها و جمعی از مدیران سیمای مرکز همدان رونمایی و به بهره‌برداری رسید.


سیستم موشن کپچر بومی مرکز همدان قادر است تا حرکات بدن و صورت را با کیفیت بسیار بالا ضبط کند. از ویژگی‌های این سیستم می‌توان ضبط حرکات سه بازیگر به‌صورت همزمان، اعمال همزمان و زنده حرکات بدن و صورت به کاراکترهای رایانه‌ای(با این روش بازیگر به‌راحتی حرکات خود را بر روی کاراکترها مشاهده می‌کند)، نویزگیری اتوماتیک، حساس بودن بالا در شناسایی حرکات صورت حتی پلک زدن، اعمال حرکات ضبط‌شده در کاراکترهای دوبعدی و کات اوت سه‌بعدی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را نام برد.


این سیستم قابلیت خروجی فایل‌های رایج نرم‌افزارهای پویانمایی شامل: BVH، Biped، Motion Builder، Endorphin، Blender را داراست. یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم نوع ضبط حرکات بوده که هیچ‌گونه سنسوری بر بدن بازیگر وصل نمی‌شود و بازیگر قادر است با آزادی عمل بیشتر به حرکات خود بپردازد. سیستم‌های موشن کپچر موجود در کشور، وارداتی بوده و برای خرید آن هزینه‌های بسیار بالایی صرف شده است. طراحی موشن کپچر استان همدان طراحی کاملاً بومی دارد و هزینه بسیار پایین‌تری در مقایسه با موشن کپچرهای خارجی داشته و ازلحاظ کیفیت نیز با آنها برابری می‌کند.


دو سیستم ساخت و طراحی سیستم موشن کپچر بومی با قابلیت ضبط حرکات بدن و صورت و اسکنر سه‌بعدی با قابلیت اسکن انسان و بناهای بزرگ که در زمینه انیمیشن‌سازی، بازی، جلوه‌های ویژه و صنعت کاربرد دارد با هزینه‌های هنگفتی از خارج وارد می‌شوند که به لطف الهی توانستم در کشور طراحی و مهندسی معکوس کنم.


آنا: چه آثار دیگری در حوزه انیمیشن دارید؟


سیفی: «من یک درخت هستم» با موضوع محیط‌زیست، «چرخ‌دنده» با موضوع رونق تولید، «چشم» درباره انتقال عضو، «گرگ‌ومیش» با موضوع حاج قاسم سلیمانی بوده؛ اما کار جدید «خورشید» با موضوع اجتماعی فعلاً منتشر نشده است. اثر «بزغاله‌های بازیگوش» برگرفته از قصه‌های شنگول، منگول و حبه انگور بوده که از لحاظ قصه به‌روزرسانی شده و در فضای مدرن و امروزی همراه با لحظات طنز اتفاق می‌افتد. در هر قسمت گرگ با روش‌های مختلف سعی در شکار شنگول، منگول و حبه انگور دارد؛ اما آنها هر بار او را ناکام می‌گذارند.


آثاری که درباره جبهه، جهاد و شهدا دارم، مستند شهید مدافع حرم«محمدحسین بشیری»، دو مجموعه انیمیشنی «آشیانه مهر» درباره دفاع مقدس، انیمیشن «گرگ‌ومیش» درباره حاج قاسم سلیمانی و مستند «بر بال فرشته» درباره شهید میرزامحمد سلگی هستند که از مهم‌ترین آثار تولیدی است.


«گرگ‌ومیش» انیمیشن اجتماعی بوده که در آن به‌صورت مفهومی به بحث جنایت‌های گروه تروریستی داعش و نقش مهم سردار سلیمانی و یارانش در ایجاد صلح و آرامش در منطقه را روایت می‌کند. این نمایش دختربچه‌ای را نشان می‌دهد که در شهر جنگ‌زده از دست یک دسته گرگ فرار می‌کند و در نهایت بعد از تعقیب و گریزهای فراوان دختر به زمین می‌خورد در لحظه آخر حمله گرگ‌ها، خورشید از بین ابرها بیرون می‌آید و نور آن باعث می‌شود تا گرگ‌ها فرار کنند؛ البته قصه این اثر در کشور اروپایی بازسازی شده است. مجموعه انیمیشن تولید بنده، توسط یک شرکت پخش‌کننده قرار است در سال ۲۰۲۲ از چند استریم ازجمله آمازون پخش جهانی شود.


از راهیابی به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی تا آرزوی پیمایش مسیر بی‌نهایت هنر



راهیابی آثار دانشجوی واحد همدان به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی در ۴ قاره جهان


آنا: گویا در جشنواره‌های بین‌المللی نیز آثاری را معرفی و حائز رتبه شده‌اید؟


سیفی: بله عناوین بسیار است؛ اما می‌توانم راهیابی چند اثر کوتاهم به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی در چهار قاره جهان را نام ببرم. ۱۶ مقام نخست در کشورهای آمریکا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، یونان، ژاپن، مالزی، هند و بنگلادش را نیز کسب کرده‌ام. به فینال بسیاری از جشنواره‌ها راه یافته‌ام که یکی از آثارم در جمع ۱۵ اثر برتر جشنواره«سلامت» سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه گالا در جشنواره ایندیپندنت انگلیس شدم. کسب مقام نخست برای اثر گرگ‌ومیش با موضوع حاج قاسم سلیمانی در کشور مالزی و راهیابی آن به جشنوارهای بین‌المللی ازجمله آمریکا و انگلیس از دیگر افتخاراتم بوده و در بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی حضور داشتم.


آنا: شنیده‌ایم رسانه‌های خارجی هم با شما مصاحبه‌هایی داشته‌اند، در مورد این موضوع هم بفرمایید.


سیفی: خبرگزاری‌های معروف MSN مایکروسافت، اپرانیوز آمریکا، خبرگزاری سوئیس و تهران تایمز از بنده و اثر بنده گزارش‌هایی تهیه کرده‌اند.


انیمیشن در کشور بدون متولی بوده و نهاد و سازمان‌هایی هم که در این زمینه فعالیت می‌کنند صرفاً بر اساس رابطه است و هر یک از مدیران آدم‌های خودشان را دارند


آنا: انگیزه شما از تولید آثارتان چیست؟


سیفی: همه آثاری که تولید کرده‌ام بر اساس دغدغه‌هایی بود که در مسیر زندگی خود و جامعه احساس کرده‌ام. پژوهشگر به جهان اطراف خود با دید پرسشگر نگاه می‌کند و سعی دارد جامعه را از مشکلات موجود برهاند که هدف من نیز از تولید این انیمیشن‌ها همین بوده است. آن طور که باید از ما حمایت نمی‌شود، در صورتی که دنیا به سمت تولید محتواهای فرهنگی و کسب ثروت حرکت می‌کند. آثار همانند بنده در کشورهای جهان حرفی برای گفتن دارند و پذیرای ما هستند که امیدوارم مسئولان به این موضوع توجه و راه را برای ما هموار کنند.


آنا: بازار صنایع خلاق را چطور می‌بینید، حضور شما در این فضا چطور بوده است؟


سیفی: انیمیشن صنعت است و از همه مهم‌تر به کودکان آموزش و هدف می‌دهد. خیلی از کشورها در زمینه انیمیشن‌سازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نتیجه آن را نیز دیده‌اند. بیشتر انیمیشن‌های دوران کودکی تولید کشور ژاپن بوده و می‌گویند در آن سال‌ها درآمد حاصل از انیمیشن این کشور با درآمد حاصل از نفت ایران برابری می‌کرد.


به‌عنوان‌ نمونه انیمیشن فوتبالیست‌ها حدوداً به ۱۶۳ کشور فروش داشته و هنوز هم پرفروش‌ترین انیمیشن دنیا محسوب می‌شود. در کشور انگلیس نیز هیچ انیمیشن خارجی از رسانه‌های آنها پخش نمی‌شود و فقط انیمیشن‌های تولیدات داخل این کشور برای کودکان به نمایش درمی‌آید که با این کار جلو نفوذ فرهنگ بیگانه جلوگیری می‌شود و حال باید دید کجای دنیا هستیم.


انیمیشن در کشور بدون متولی بوده و نهاد و سازمان‌هایی هم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، صرفاً بر اساس رابطه است و هر یک از مدیران آدم‌های خودشان را دارند با توجه به همین روابط بیشتر انیمیشن‌سازان یا از ایران رفته‌اند و یا داخل کشور برای کشورهای خارجی انیمیشن تولید می‌کنند در کل فضای انیمیشن در کشور بیشتر رابطه‌ای است تا رقابتی.


آنا: و سخن آخر...


سیفی: در مسیر هنری، نقطه‌ای را تعیین نکرده‌ام؛ زیرا هنر مربوط به یک شهر یا کشور نیست و می‌خواهم تا جایی که می‌توانم در این مسیر گام بردارم و البته تأثیرگذار باشم.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب