دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1400 - 16:56

تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی به امضا رسید

به منظور توسعه آموزش های عالی فنی و حرفه ای در عرصه بین المللی و افزایش قابلیت‌های مهارتی طلاب و دانش آموختگان غیر ایرانی در کشورهای مختلف تفاهم‌نامه میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی به امضا رسید.
کد خبر : 626106
عکس



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای، تفاهم‌نامه میان این و جامعةالمصطفی العالمیه، به‌منظور توسعه آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای در عرصه بین‌المللی و فرصت سازی برای ارتقاء سطح دانش، مهارت، تحصیل، توانمندسازی و افزایش قابلیت‌های مهارتی طلاب غیر ایرانی و دانش‌آموختگان در کشورهای مختلف با حضور رؤسای دو مجموعه، در سازمان مرکزی المصطفی به امضای طرفین رسید.


بنابراین گزارش، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این جلسه، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، ابراز داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دولتی کشور به شمار می‌آید که هم‌اکنون در آن نزدیک به ۲۰۰ دانش‌پژوه در حال تحصیل هستند. ۱۸۱ دانشکده دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همه شهرستان‌های کشور فعال است و کادر آموزشی این دانشگاه، حدود هزار نفر کادر آموزشی ثابت و هجده هزار نفر کادر آموزشی مدعو را شامل می‌شود.


وی، با اشاره به ارائه نزدیک به نود رشته کاردانی و بیش از شصت رشته کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اذعان داشت: اشتغال و حضور مستقیم در بازار کار، هدف اصلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است و برنامه درسی این دانشگاه تا هفتاد درصد در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها تدریس می‌شود.


صالحی عمران ارتباط با بخش صنعت را به‌منظور اشتغال مهارت آموزان، یکی از راهبردهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای برشمرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه، با رویکرد مثبت جامعه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اکنون نزدیک به هشتاد درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه پس از پایان تحصیلات، مستقیماً وارد بازار کار می‌شوند.


وی کاربردی سازی آموزش‌های دانشگاهی را ضروری دانست و گفت: ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ارائه مهارت‌های اشتعال‌پذیر از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و امروز بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز به دنبال استفاده از این ظرفیت هستند.


رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین دیپلماسی در عرصه بین‌المللی را دیپلماسی مهارتی دانست و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌تواند با همکاری جامعةالمصطفی، دوره‌های مهارتی خود را وارد صحنه بین‌المللی نماید و این همکاری می‌تواند فرصت دیپلماسی مهارتی بسیار خوبی برای کشور پدید آورد و موجب اعتلای بیشتر جمهوری اسلامی ایران گردد.


این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: برگزاری دوره‌های تحصیلی مشترک آموزشی و ایجاد میان رشته با گرایش‌های مختلف در رشته‌های موردعلاقه طرفین با استفاده از فضاهای آموزشی یکدیگر، همکاری در برگزاری دوره‌های تخصصی و کوتاه‌مدت و کارگاه‌های دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی (حضوری و مجازی) برای کارکنان، طلاب، دانشجویان المصطفی و دانشگاه و فرزندان و خانواده آن‌ها و ارائه مدرک، همکاری در تأسیس مراکز فنی و حرفه‌ای و شعبات دانشگاهی در کشورهای هدف ازجمله اهداف اصلی تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین خواهد بود.


حجت‌الاسلام عباسی، در این جلسه، ضمن خوشامدگویی به صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، به معرفی جامعةالمصطفی پرداخت و خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی عضویت اتحادیه‌های بین‌المللی دانشگاهی را در اختیار دارد و مدارک و رشته‌های تحصیلی این مرکز به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده است.


وی، در ادامه، با اشاره به واحدهای آموزشی و پژوهشی داخل و خارج از کشور جامعةالمصطفی، ابراز داشت: علاوه بر مراکز آموزش حضوری، دانشگاه مجازی المصطفی خدمات آموزشی خود را به دانش‌پژوهانی که امکان حضور مستقیم در واحدهای جامعةالمصطفی را ندارند، ارائه می‌نماید. همچنین مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی، سالانه میزبان هزاران دانش‌پژوه از سراسر جهان است.


حجت‌الاسلام عباسی جامعةالمصطفی را یکی از مراکز پیشرو حوزوی درزمینهٔ تدوین متون آموزشی برشمرد و یادآور شد: هم‌اکنون، ده‌ها هزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت مختلف در جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند و امروز تقریباً در همه کشورهای مهم جهان، دانش‌آموختگان المصطفی حضور دارند که ظرفیت ارزشمندی برای نهادهای آموزشی، دانشگاهی و فرهنگی فعال کشور در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آیند.


وی ارائه آموزش‌های مهارتی و کاربردی جانبی به دانش‌پژوهان المصطفی را به‌منظور خوداتکایی آنان ضروری دانست و ابراز داشت: به‌منظور پاسخ‌گویی به این ضرورت، جامعةالمصطفی مرکز آموزش‌های مهارتی بیان را راه‌اندازی نمود. در این مرکز، بیش از صد بسته آموزشی- مهارتی طراحی‌شده است که بخش عمده‌ای از آن‌ها، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای هستند.


رئیس جامعةالمصطفی، با اشاره به ظرفیت بسیار خوب دانشگاه فنی و حرفه‌ای، اظهار داشت: زمینه مناسبی برای تعریف فرصت‌های همکاری میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی وجود دارد که امیدواریم با امضای تفاهم‌نامه، شاهد آغاز همکاری‌های مشترک میان دو مرکز باشیم.


گفتنی است در این جلسه، که با حضور مسئولان دو دانشگاه برگزار شد، مقرر شد کارگروه مشترکی به‌منظور عملیاتی مفاد تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه فنی و حرفه‌ای و جامعةالمصطفی تشکیل گردد.


لازم به ذکر است بعدازاین دیدار دکتر صالحی عمران با حضرت آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دیدار و گفتگو کرد.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته