دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 09:55

نتانیاهو وارد واشنگتن شد/ ادامه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ میان آمریکا و اسرائیل

در حالی‌که به تازگی گزارش‌هایی از تلاش آمریکا و اسرائیل برای کاهش تنش بر سر سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده، «نتانیاهو» نیز وارد واشنگتن شده است.
کد خبر : 6258

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) گفت: دولت آمریکا نمی‌خواهد این سفر به «فوتبال بزرگ سیاسی» بدل شود.


براساس این گزارش، «کری» پیش از سفر به سوئیس گفت که روز شنبه با «نتانیاهو» تلفنی صحبت کرده است. کری اکنون برای انجام سه روز مذاکره با «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران وارد ژنو شده است.


از سوی دیگر «نتانیاهو» روز شنبه برای دومین بار ظرف چند روز تاکید کرد که می‌خواهد بگوید به «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا احترام می‌گذارد.


وی افزود: به روابط دوجانبه قوی میان دو کشور اعتقاد دارم، رابطه‌ای که استحکام آن بر اختلاف عقیده، چه در گذشته و چه اختلافات احتمالی آینده می‌چربد.


«نتانیاهو» که به دعوت «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا و بدون هماهنگی با کاخ سفید برای این سخنرانی دعوت شده است، پیش از ترک اسرائیل به مقصد واشنگتن گفت:‌ من هرچه در توان دارم برای تضمین آینده‌مان انجام خواهم داد.


«بینر» نیز روز گذشته (یکشنبه) با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی است که از منطقه فراتر می‌رود، گفت: ما نمی‌توانیم این موضوع را با فرو کردن سر خود در برف حل کنیم.


چند روز پیش «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا تحولات مربوط به سفر «نتانیاهو» را عاملی مخرب در روابط دو کشور ارزیابی کرده بود. با وجود این، «کری» تصویر مثبت‌تری ترسیم کرد. وی گفت: روابط امنیتی آمریکا و اسرائیل هرگز تا این اندازه نزدیک نبوده است.


نخستین برنامه نخست‌وزیر اسرائیل سخنرانی امروز دوشنبه در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل در واشنگتن خواهد بود. وی همچنین قرار است فردا (سه‌شنبه) در کنگره سخنرانی کند. برخی از اعضای دموکرات کنگره این سخنرانی را تحریم کرده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته