وارونگی افکار عمومی مهمترین موضوع در پدیده ارتباط جمعی شخصی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در نشست تخصصی وارونگی افکار عمومی که عصر امروز به صورت مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار شد، اظهار کرد: رسانههای غربی با تمام توان در تلاش برای از بین بردن اعتماد مردم هستند و مسئولان و رسانههای رسمی با نداشتن پیوست رسانهای و روایت اول مقصران اصلی تعرض رسانههای غیرمسئول، بیاعتمادی مردم و پدیده وارونگی افکار عمومی هستند.
نصراللهی گفت: آرایش رسانهای، بازیگران، نوع و قواعد بازی تغییر کرده و تاکتیکهای رسانهها و نوع مدیریت افکار عمومی هم بسیار پیچیده و متکثر شده است و با پدیدههای چندلایه، مستمر و متکثر سروکار داریم. هرکس در این عرصه بتواند افکار عمومی را زودتر و بهتر مدیریت و هدایت کند پیروز است.
وی با طرح این پرسش که وارونگی افکار عمومی خوب است یا بد؟ افزود: خوب و بد بودن وارونگی افکار عمومی به موضع و نسبت مخاطبان و کاربران با فرستندگان پیام وابسته است؛ بنابراین وارونگی افکار عمومی ایرانیان هدف منتقدان و کنشگران رسانهای و سیاسی معارض، منتقد و مخالف و در دستور کار آنها است اما برای رسانههای حاکم و همسو بسیار مضر و مخرب است و میتواند جلوی اجرای برنامههای کشور را بگیرد یا آن را با تأخیر مواجه کند.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با تشریح علل وارونگی افکار عمومی خاطرنشان کرد: مهمترین علت وارونگی افکار عمومی، تغییر در آرایش رسانهای، پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار کنشگران رسمی و حاکمیتی است.
وی سواد رسانهای ناکافی مسئولان، رسانهها و روابط عمومیها، تأخیر در اقدام و تعجیل در استارت، نداشتن پیوست رسانهای و روایت اول، شکاف در دربانی، تعارض در گفتار و کردار و بیاعتمادی را از دیگر عوامل مهم در وارونگی افکار عمومی دانست.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه با اشاره به موضوعات و بحرانهای چند سال اخیر و تلاش رسانههای غربی برای از بین بردن اعتماد مردم گفت: کشور در بسیاری از مخاطرات و موضوعات راهبردی و مهم ملی ازجمله بازار ارز، بورس، سند جامع همکاریهای ایران و چین، ترور شهید فخری زاده، طرح صیانت، تنشهای آبی با پدیده وارونگی افکار عمومی مواجه شده است.
نصراللهی گفت: سند همکاریهای جامع ایران و چین که از پنج سال قبل مطرح بود در هفت فروردین ۱۴۰۰ امضا شده اما با وجود پنج سال فرصت به علت نداشتن پیوست رسانهای و تأخیر در اطلاعرسانی افکار عمومی با سونامی هشتکهایی مثل فروش کیش ممنوع و ترکمانچای چینی روبرو شده است و هنوز هم این ابهامات رفع نشده است.
همچنین در موضوع ترور شهید فخریزاده که روز گذشته سالگرد این شهید عزیز بود، حادثه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اتفاق افتاد اما اولین فیلمها در ساعت ۲۲ و خبر با حدود دو ساعت تأخیر از صداوسیما و خبرگزاری ایرنا منتشر شد.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در موضوع قتل رومینا نیز، رسانههای رسمی خبر را با چهار روز تأخیر و طرح ابهامات مختلف در این موضوع عاطفی در پنج خردادماه منتشر کردهاند؛ بنابراین زمانی که مسئولان مانع اطلاعرسانی میشوند و رسانههای رسمی روایت اول ندارند، بروز پدیده وارونگی افکار عمومی امری بدیهی و گریزناپذیر است.
نصراللهی بیان کرد: مسئولان بهویژه مسئولان رسانهای و فرهنگی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی هستند زیرا به دلیل باور نداشتن به نقش رسانهها و فقدان یا سواد رسانهای ناکافی در تمام موضوعات راهبردی و بحرانها کشور را با این معضل مواجه کردهاند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی، فرصت سازی برای رسانههای رقیب و دشمن، شکست طرحهای کلان و تغییر در اجرای آنان، از دست دادن مرجعیت رسانهای، تنگتر شدن محاصره تبلیغاتی، تسلط جریان تحریف و مخاطب گریزی پیامدهای وارونگی افکار عمومی است.
وی با طرح این سؤال که چه باید کرد، افزود: یکی از مهمترین راهبردهای مقابله با پدیده وارونگی افکار عمومی، بازسازی در ساختارها قوانین، نیروی انسانی، محتوا و رویکردها است؛ راهبرد بازسازی برخلاف اظهارات برخی از رسانهها، فردی نیست بلکه باید در تعامل با دستگاهها و بخشهای دیگر انجام شود.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: روایت اول و پیشدستی، واقعنمایی و بازدارندگی از دیگر راهبردهای مهم مقابله با پدیده وارونگی اطلاعات است؛ اگر اخبار مورد نیاز مردم بهموقع و درست و صادقانه اطلاعرسانی شود مخاطبان در قبال پیام دریافتی واکنش منفی و معکوس نخواهند داشت و جلوی تعرض رسانههای غیرمسئول و غربی به افکار عمومی گرفته میشود.
نصراللهی استفاده بهموقع و حداکثری از ظرفیت همه رسانهها بهویژه شبکههای اجتماعی را با توجه به سهم و وزنشان در سبد مصرف رسانهای مردم از دیگر راهکارهای مقابله با وارونگی افکار عمومی اعلام کرد و گفت: تعلل و تردید در اینکه شبکههای اجتماعی را بپذیریم یا نپذیریم، عامل بسیار مهمی در وارونگی افکار عمومی بوده است.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد محاصره تبلیغاتی، جریان تحریف، افزایش تحرکات تبلیغاتی دشمن و ضرورت جهاد تبیین گفت: تحرکات تبلیغاتی دشمن و تلاش آنها برای اثرگذاری بر افکار عمومی غیرطبیعی نیست؛ آنچه غیرطبیعی است ندانستن و اقدام جدی نکردن برای خروج از محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازدارندگی است؛ بنابراین آگاه شدن و آگاه کردن برای مدیریت درست افکار عمومی ضروری است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/