دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1400 - 16:51

مدارس کسب‌وکار؛ تضمین‌کننده آینده شغلی

مدارس کسب‌وکار یا مدارس تجاری، نوعی از موسسات دانشگاهی هستند که مدارک مرتبط با رشته‌های مدیریت کسب‌وکار یا مدیریت را ارائه می‌دهند.
کد خبر : 623486
40564654



زمانی‌که دوران دبیرستان تمام می‌شود، یکی از محتمل‌ترین گزینه‌هایی که به ذهن جوانان خطور می‌کند، ورود به دانشگاه و کسب مدرک دانشگاهی است‌. به‌نوعی این دوره آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند نقطه‌عطفی برای زندگی یک جوان به‌شمار رود و آینده شغلی و حرفه‌ای او را رقم بزند. زندگی یک فرآیند یادگیری پیوسته است، بنابراین هرگز تصور نکنید یادگیری بعد از اتمام دوران دبیرستان و حتی کسب مدرک دانشگاهی متوقف می‌شود. به‌طور قطع آموختن دانش و مهارت‌ها، لازمه ورود به بازار کار است و شما را آبدیده و کارآزموده می‌کند، به‌طوری‌که با توانمندی بالاتری می‌توانید در موقعیت‌های مختلف مشغول به‌کار شوید. بسیاری از دانشگاه‌ها تنها جنبه تئوری رشته‌های مختلف را به دانشجویان آموزش می‌دهند و به‌عبارتی، دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی ذهنی مملو از معادلات و فرمول‌هایی دارند که نمی‌دانند به چه کاری می‌آید و کجا و چگونه می‌توانند از آنها استفاده کنند. وجود مراکزی که بتواند عملیاتی شدن این قواعد و تئوری‌ها را به آنها بیاموزد، شرایط مناسبی را برای اشتغال نیروی کاربلد هم فراهم می‌کند. در این میان، مدارس کسب‌وکار گزینه مناسبی هستند که درکنار دانشگاه‌ها توانسته‌اند سطح مطلوبی از آموزش را ارائه کنند.


مدارس کسب‌وکار چگونه کار می‌کنند؟


مدارس کسب‌وکار یا مدارس تجاری، نوعی از موسسات دانشگاهی هستند که مدارک مرتبط با رشته‌های مدیریت کسب‌وکار یا مدیریت را ارائه می‌دهند. این مدارس کسب‌وکار معمولا موسسات آموزشی هستند که دوره‌های آموزشی و برنامه‌های مرتبط با حوزه‌های کسب‌وکار و دانش مدیریت را به دانشجویان عرضه می‌کنند. غالبا در مدارس کسب‌وکار موضوعاتی ازقبیل حسابداری، علم اقتصاد، مدیریت راهبردی، مدیریت اجرایی کسب‌وکار، مدیریت منابع انسانی، دانش مدیریت، بازاریابی، سامانه اطلاعات مدیریتی، تجارت بین‌المللی، روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، روابط عمومی و امور مالی آموزش داده می‌شود. دروس و واحدهایی که در این مدارس به دانشجویان ارائه می‌شود، از بازاریابی گرفته تا استراتژی، تاریخچه کسب‌وکار، پژوهش، آمار، برنامه‌ریزی و مذاکره است. البته به مدارس کسب‌وکار، مدارس مدیریت و مدارس امور کسب‌وکار هم اطلاق می‌شود. ازسوی دیگر، دانشجویان برای تحصیل در موسسات دانشگاهی یا کالج‌ها دوره‌ای 3 تا 4 ساله را پشت‌سر می‌گذرانند که دروس متفاوتی با موضوعات مختلف در آن ارائه می‌شود. بعد از پایان دانشگاه، دانشجویان می‌توانند بعد از کسب مدرک کارشناسی، فضای مناسبی را برای تحصیل در مقطع ارشد دراختیار داشته باشند. کسب‌وکار یک رشته تحصیلی کاربردی برای بسیاری از دانشجویان است؛ چراکه سازمان‌ها صرف‌نظر از صنعت، برای رونق کار خود بر اصول کسب‌وکار تکیه می‌کنند. افراد با داشتن مدرک تحصیلی کسب‌وکار ممکن است موقعیت خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود داشته باشند یا نقش‌های متنوعی را در صنعتی که به نظرشان جالب می‌آید، دنبال کنند.


انواع مدارس کسب‌وکار


مدارس کسب‌وکار اشکال مختلفی دارند که از آن‌جمله می‌توان به مدارس کسب‌وکار یا بازرگانی، مدیریت بازرگانی و مدیریت اشاره کرد. بیشتر مدارس کسب‌وکار دانشگاهی شامل دانشکده‌ها، کالج‌ها یا بخش‌های داخلی دانشگاه هستند و اغلب دوره‌های تجاری و کسب‌وکار را تدریس می‌کنند. در آمریکای شمالی، مدرسه کسب‌وکار اغلب به‌عنوان یک برنامه دانشگاهی شناخته می‌شود که مدرک کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی یا مدرک کارشناسی را ارائه می‌دهد؛ مانند دانشکده بازرگانی استنفورد، مدرسه بازرگانی هاروارد و دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا. در اروپا و آسیا، برخی دانشگاه‌ها اغلب دوره‌های کسب‌وکار را تدریس می‌کنند، مانند دانشکده کسب‌وکار کپنهاگ. مدرسه بازرگانی با مالکیت خصوصی به هیچ دانشگاهی وابسته نیست، مانند مدرسه مدیریت اتوبیشیم. نخستین مدارس کسب‌وکار در قرن هجدهم میلادی در اروپا شکل گرفتند و از آغاز قرن نوزدهم چندبرابر شدند. قدیمی‌ترین مدرسه کسب‌وکار در دنیا مدرسه کسب‌وکار ESCP است که در اکتبر 1819 در پاریس تحت عنوان مدرسه ویژه بازرگانی و صنعت افتتاح شد. پس از آن هم دومین مدرسه در آگوست 1868 تحت عنوان «مدرسه کسب‌وکار ونیز» شروع به‌کار کرد. در اروپا، مدارس کسب‌وکار عموما به‌عنوان نخستین موسسات آموزشی شناخته می‌شوند که به آموزش تجارت و کسب‌وکار می‌پردازند، اما این دانشکده‌های مهندسی بودند که در همان آغاز قرن نوزدهم، آموزش کسب‌وکار را در سطوح بالاتر، به‌ویژه در پلی‌تکنیک پراگ و پلی‌تکنیک وین ارائه کردند. برخی از مدارس کسب‌وکار آموزش خود را براساس استفاده از مطالعات موردی ساختاربندی می‌کنند. مطالعات موردی نزدیک به صدسال است در تحصیلات تکمیلی و کارشناسی بازرگانی مورد استفاده قرار گرفته است. مدارس کسب‌وکار اغلب مطالعات موردی منتشرشده ازسوی دانشکده کسب‌وکار هاروارد، مدرسه کسب‌وکار لندن، دانشکده مدیریت کلوگ در دانشگاه نورث‌وسترن، دانشکده کسب‌وکار بازرگانی راس در دانشگاه میشیگان و دانشکده بازرگانی ریچارد آیوی در دانشگاه وسترن را دریافت می‌کنند.


هموارسازی مسیر به‌منظور گسترش کسب‌وکار


با رشد بخش فناوری، مدارس طرح‌هایMBA خود را بازسازی می‌کنند تا نه‌تنها به فارغ‌التحصیلانی که به‌دنبال حرفه‌ای در شرکت‌های حسابداری بزرگ هستند، بلکه به دانشجویانی هم که به‌دنبال کار در غول‌های فناوری دنیا هستند و نیز بنیانگذارانی که می‌خواهند مهارت‌های خود را کامل کرده و شبکه‌های خود را گسترش دهند، خدمات ارائه دهند. این تغییر که سال‌ها ادامه داشته، مدارس کسب‌وکار را ملزم می‌کند تا دروس سنتی مانند حسابداری، امور مالی و اقتصاد را با دوره‌های کارآفرینی، نوآوری و هوش مصنوعی ادغام کرده و تعادلی بین آنها برقرار کنند. حتی شرکت‌های مشاوره بزرگ هم به‌دنبال فارغ‌التحصیلانی با مهارت‌های فنی بالا هستند. در این مدارس به دانشجویان اجازه داده می‌شود نیمی از برنامه خود را علاوه‌بر مطالعه دروس اصلی حوزه کسب‌وکار، روی یک ایده کارآفرینی متمرکز کنند. اگرچه مشاوره همچنان مسیر شغلی ترجیحی برای داوطلبان MBA در سراسر جهان است، باتوجه به گرایش 49 درصدی به پیوستن به یک شرکت حسابداری بزرگ، یک حرفه با احتمال 39 درصدی در حوزه فناوری قرار می‌گیرد. نظرسنجی‌هایی که در سال‌جاری انجام شده نشان می‌دهد 96 درصد از استخدام‌کنندگان در بخش فناوری قصد دارند در سال 2021 حرفه‌ای‌های بخش MBA را استخدام کنند. این آمار درمقایسه با آمار 80 درصدی در سال 2019 حدود 16 درصد رشد نشان می‌دهد.




بیشتر بخوانید:


پیش به‌سوی کارآفرینی در صنایع خلاق




اگرچه بسیاری از فارغ‌التحصیلان مدارس کسب‌وکار مایل به کار در مشاغل بزرگ هستند، بسیاری نیز علاقه‌مند به راه‌اندازی مشاغل و کسب‌وکار خود هستند. بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان به این نظرسنجی، یادگیری درمورد کارآفرینی را جزء ضروری برنامه‌های MBA می‌دانند. دانشجویان علاقه‌مند به کارآفرینی به‌طور کلی به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یک‌سوم از آنها دارای ایده‌ای برای کسب‌وکار و به‌دنبال منابعی برای کمک به راه‌اندازی و گسترش آن هستند. گروه دوم هم متشکل از کارآفرینان بالقوه هستند که از برنامه MBA برای یافتن یک همفکر و ایده‌پرداز استفاده می‌کنند. سومین گروه هم درنهایت به‌دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار هستند، اما می‌خواهند پیش از شروع‌به کار، شایستگی‌های اصلی کسب‌وکار را ازطریق MBA مطالعه کنند. این گروه آخری معمولا پس از فارغ‌التحصیلی، گامی موقت را برای پیوستن به یک شرکت فناوری بزرگ یا یک استارتاپ برمی‌دارند.


کالج سلطنتی لندن


به گزارش Bloomberg، مدرسه کسب‌وکار این دانشگاه انگلیسی به‌تازگی برنامه MBA را برای تمرکز بر فناوری دگرگون کرده و دروس انتخابی خود را معرفی کرده است که با دانشجویان در سایر بخش‌های دانشگاه به اشتراک گذاشته می‌شود. در یک دوره کارآفرینی هوش مصنوعی، دانشجویان MBA به‌صورت تیمی با دانشجویان رشته کامپیوتر همکاری می‌کنند تا فرصت‌های کسب‌وکار را با قدرت هوش مصنوعی ایجاد کنند. چالش نوآوری در این دانشگاه، دانشجویان را مجبور می‌کند از آزمایشگاه‌های دانشگاه بازدید کنند، درمورد فناوری اطلاعات بیشتری کسب کنند و ایده‌های تجاری را از آنچه می‌بینند، توسعه دهند. مسیر فناوری کالج سلطنتی همچنین دانشجویان MBA را در بخش فناوری استارتاپ لندن گزینش می‌کند تا از تجربیات آنها بیاموزد. فناوری پس از مشاوره و امور مالی به سومین بخش بزرگی تبدیل شده است که بیشترین فارغ‌التحصیلان خروجی از دانشگاه را دارد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این کالج جذب شرکت‌های بزرگی چون آمازون و گوگل می‌شوند.


دانشگاه فنی کلرادو


آنچه در مدارس کسب‌وکار به دانشجویان آموخته می‌شود، به آنها کمک می‌کند برای دنیای واقعی آماده شوند. دانشجویانی که در این حوزه مطالعه می‌کنند، این فرصت را دارند که مهارت‌های اصلی را در مجموعه‌ای از موضوعات ازجمله حسابداری، امور مالی، مدیریت پروژه، فناوری اطلاعات، منابع انسانی، بازاریابی، تجارت بین‌المللی، تدارکات و رفتار انسانی توسعه دهند. آنها برای مشاغل مختلف مدیریت و مدیریت بازرگانی نیز آماده می‌شوند. طبق نظرسنجی‌های سال 2019 از انجمن ملی کالج‌ها، 83.2 درصد از شرکت‌هایی که پاسخگو بوده‌اند، برنامه‌ریزی کردند تا انواع مختلف رشته‌های کسب‌وکار را در همه سطوح در سال 2019 استخدام کنند. 10 مدرک پرتقاضای مقطع کارشناسی شامل امورمالی 64.4 درصد، حسابداری 61.4 درصد، مدیریت بازرگانی و مدیریت 54.5 درصد، سیستم‌های اطلاعات مدیریت 48.5 درصد و مدیریت تدارکات و زنجیره تامین 48.5 درصد گزارش شده است. مهارت‌های ارتباطی قوی، سخنرانی‌های عمومی و قدرت نوشتن می‌تواند برای افرادی که در مشاغل مدیریت کسب‌وکار فعالیت می‌کنند، مفید باشد، زیرا این افراد اغلب در قالب‌های گروهی کوچک و بزرگ در داخل و خارج سازمان با دیگران گفت‌وگو و تعامل می‌کنند. نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد 82 درصد از کارفرمایان به‌دنبال مهارت‌های نوشتاری قوی و 67.4 درصد به‌دنبال مهارت‌های ارتباط کلامی قوی هستند. دانشجویان کسب‌وکار باید برای توسعه مهارت‌های رهبری و مدیریت خود تلاش کنند. مهم‌تر از همه، آنچه که در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه فنی کلرادو تدریس می‌شود، درطول سال‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان می‌تواند به آنها کمک کند. در دنیای تجارت، فناوری‌ها، روش‌ها و بازارهای جدید می‌توانند ظهور کنند که متخصصان کسب‌وکار را ملزم به تجزیه و تحلیل دوره‌های عملی می‌کنند. شاید به همین دلیل است که مهارت‌های تحلیلی قوی ازجمله درک روابط علت و معلولی بین عملکردهای مختلف سازمانی، پویایی بازار و فرصت‌های مالی نیز ممکن است مطلوب باشد.


دانشگاه هاروارد


مهم‌ترین مأموریت مدارس کسب‌وکار در دانشگاه هاروارد آموزش مدیران برتر برای ایجاد جهانی متفاوت است. ازمنظر این دانشگاه، منظور از رهبران، افرادی هستند که نوع خاصی از شایستگی و شخصیت را تجسم می‌کنند؛ هم نوعی شایستگی که از دیدگاه مدیرکل مدرسه برمی‌آید و هم شخصیت درک متفاوت بین منفعت‌طلبی و خودمحوری. این امر مستلزم آن است که به‌عنوان مثال، شما تنها زمانی یک رهبر واقعی هستید که اعتماد دیگران را به‌دست آورده باشید و زمانی که دیگران چه در سازمان محل فعالیت و چه در جوامع، شما را این‌گونه بشناسند. ایجاد تفاوت به‌معنای خلق افرادی است که ارزش واقعی برای جامعه ایجاد می‌کنند و قبل از ادعای ارزش، ایجاد ارزش می‌کنند. بحران اقتصادی اخیر نمونه‌های زیادی از رهبرانی را نشان داده است که بدون ایجاد هیچ اعتمادی، ادعای ارزش داشتند. راه‌های زیادی برای ایجاد تفاوت مثبت به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، یک مدیرکل، یک کارآفرین و یک شهروند فعال وجود دارد. درواقع، چیزی که مدرسه کسب‌وکار هاروارد را نسبت‌به سایر مدارس اینچنینی متمایز می‌کند، این است که این مدرسه کسب‌وکار رهبری را در تمام جنبه‌های زندگی به این دانشجویان آموزش می‌دهد.


دانشگاه نیوکاسل


در مدرسه کسب‌وکار دانشگاه نیوکاسل انگلیس، نگاه ویژه‌ای وجود دارد و مدیران به‌دنبال رسیدن به شهرت جهانی درقالب این مدارس هستند که در آینده کاری، برتری را ارائه می‌دهد و رهبرانی را برای آینده‌ای که می‌توانند شکل دهند، آماده و تربیت می‌کنند. در ارائه این چشم انداز، مدیران این مدرسه کسب‌وکار برای تبدیل شدن به یک مدرسه پیشرو در جهان تلاش خواهند کرد. آنها به ارتقای دانش پرداخته و راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را ارئه می‌دهند و مشکلات جهانی را حل می‌کنند. در این مدرسه، برتری در تحقیق، نوآوری و آموزش مدنظر قرار دارد تا فرصتی برای دانشجویان، کارکنان و شرکای این مدرسه ایجاد شود و آینده‌ای مسئولانه برای تجارت و جامعه ایجاد شود. آنها از نقاط‌قوت تحقیقاتی در سطح جهانی دانشگاه و فرصت‌های موجود در فضاهای خارجی استفاده خواهند کرد. دانش به‌طور خلاقانه و نوآورانه ارتقا می‌یابد و دانشجویان با جامعه برای رسیدگی به مشکلات جهانی تعامل می‌کنند.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب