تربیت نیروهای ماهر صنعتی در «طرح پویش»/ وقتی تحصیل با مهارتهای جدید تلفیق میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ همایش ملی پویش اشتغال با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، برخی از معاونان سازمان مرکزی، رؤسای استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، برخی مقامات عالی کشور، فعلان اقتصادی و استادان دانشگاهی بهصورت حضوری و مجازی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
در پایان این مراسم، دانشجویان برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان اصفهان ازجمله زهرا افتاده، محسن میرزایی و محمد خدادادی (واحد اصفهان (خوراسگان))، مائدهسادات هاشمی (واحد نایین)، محمد قاسمی (واحد لنجان)، حمید یاوری (واحد شاهین شهر)، سحر کرمانپور (واحد دهاقان)، زهرا کیماسی (واحد شهرضا)، رضا مرادی (واحد گلپایگان)، سیدعلیرضا لاجوردی (واحد کاشان)، پیمان مهرانپور (واحد دهق (مهردشت)) و علی یقینی (واحد نجفآباد) تجلیل شدند.
بیشتر بخوانید:
تربیت دانشجویان کارآمد در «طرح پویش»
لزوم تشریح اهداف و چشمانداز «طرح پویش» برای دانشجویان
دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شاهینشهر، مهردشت(دهق) و لنجان هم به عنوان واحدهای برتر استان اصفهان در همایش ملی پویش اشتغال مورد تجلیل قرار گرفتند.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با مجتبی ملااحمدی مؤسس و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دهق (مهردشت) گفتوگو کرده و دلایل این برتری، محاسن و ویژگیهای طرح پویش را جویا شده است که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
آنا: ارزیابیتان از طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
توجیه و تبلیغ درباره طرح پویش، تبیین و تشریح درست و مناسب طرح و روشنکردن چشمانداز آینده آن و ایجاد اعتماد و امیدواری به آینده، دانشجویان را برای شرکت در طرح پویش ترغیب و تشویق خواهد کرد.ملااحمدی: از جمله دغدغههای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد اشتغال برای دانشجویان است؛ یکی از مؤلفههای ایجاد اشتغال، فراهمکردن شرایط اشتغال است بهگونهای که آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد.
با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون این تعامل دوسویه گسترش یافته و نیروی انسانی مشترک دانشگاه با صنعت پرورش مییابد تا متناسب با نیاز صنعت و بنگاههای اقتصادی نیرو تربیت شود. به این ترتیب، دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت به عنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنها را برای فعالیت در این عرصه افزایش خواهند داد؛ چنانچه طرح پویش محقق شود در نظام آموزش عالی تحولی اتفاق میافتد و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاههای اقتصادی تربیت میشوند.
آنا: استقبال از طرح پویش چگونه بوده است و چقدر میتواند در اشتغال و مهارت بعد از تحصیل دانشجویان مفید باشد؟
ملااحمدی: با توجه به موقعیت بسیار خوب دانشگاه آزاد اسلامی دهق، برنامهریزی بلندمدت، تعامل و همکاری مؤسسات، شرکتها و کارخانجات و اذعان دکتر طهرانچی به الگو و ایدهآل بودن این دانشگاه، بهرغم اینکه نخستین سال اجرای طرح پویش بوده، استقبال خوبی در پذیرش دانشجویان شده است.
دانشگاه آزاد اسلامی دهق تلاش دارد در طرح پویش تحصیل را با مهارتهای جدید تلفیق کرده و وارد صنعت کند. این دانشگاه تلاش میکند تا چالش پایین بودن سطح تعامل آموزش عالی با نیازهای بخش اقتصادی و اجتماعی منطقه را با ایجاد هماهنگی بین برنامههای دانشگاه و سایر بخشها برطرف کند.
آنا: معایب و محاسن طرح پویش دانشگاه را چه چیزهایی میدانید؟
ملااحمدی: طرح پویش علاوه بر موارد ذکرشده از دستاوردهای ارزنده دانشگاه آزاد اسلامی محسوب، امکان جذب دانشجویان و استخدام در شرکتها و مؤسسات، استفاده از بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمهای فراهم، ارتباط سازنده بین صنعت و دانشگاه برقرار و پروژههای تحقیقاتی هدفمند میشود.
توجیه نامناسب دانشجویان و استقبال بعضی از مدیران مؤسسات و صنایع، زمانبر بودن اجرای طرح، نداشتن ضمانت اجرایی در ایجاد آینده شغلی را میتوان از معایب طرح پویش نام برد که باید در راستای رفع آنها اقدام شود.
بیشتر بخوانید:
اعلام نیاز صنعتگران به سرای نوآوری اتاق بازرگانی در طرح پویش
«طرح پویش» راهکاری برای تأمین نیروی متخصص مسلط به کار
دانشگاه آزاد اسلامی «طرح پویش» را در کشور گسترش دهد
آنا: پیشنهاد و توصیه شما به دانشجویان برای پیوستن و استقبال از طرح پویش چیست؟
ملااحمدی: توجیه و تبلیغ درباره طرح پویش، تبیین و تشریح درست و مناسب طرح و روشنکردن چشمانداز آینده آن و ایجاد اعتماد و امیدواری به آینده، دانشجویان را برای شرکت در طرح پویش ترغیب و تشویق خواهد کرد.
آنا: دلایل انتخاب واحد دهق به عنوان واحد برتر در همایش ملی پویش اشتغال چه بود؟
ملااحمدی: دانشگاه آزاد اسلامی دهق با توجه به موقعیت بسیار عالی همجواری با صنعت با رویکرد کارآفرینی دانشجویان را برای اشتغال در بخش صنعت آماده میکند و در دیدار با دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی الگو و نقشه راه برنامه پیشنهادی برای اجرا در کل کشور ارائه شد.
در نظر داریم در اجرای طرح پویش دانشگاه را با مدلی جدید اداره و به دانشگاهی ایدهآل در بخش کارآفرینی تبدیل کنیم و مجدانه و مصرانه بهدنبال رسیدن به این هدف هستیم. سال ۱۴۰۰ بهرغم محدودیت در رشتهها، ثبت نام در این مرکز دانشگاهی در مقایسه با سال گذشته روند روبهرشدی داشته است و رتبه برتر استان را در جذب دانشجو داشتهایم و درصدد هستیم فعالیتهای پژوهشی را با محور کارآفرینی و صنعت بهویژه در صنعت نساجی دنبال کنیم.
دانشگاه آزاد اسلامی دهق با اجرای طرح پویش (اشتغال همزمان با تحصیل) مهارت افزایی، فرصت اشتغال و جذب در صنعت اهدافی ازجمله تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و نوآور، نهادینهسازی فرهنگ کار و کارآفرینی، ارتقای شایستگیهای حرفهای و اقتصادی، جذب دانشجویان در صنعت، مهارتافزایی، فرصت اشتغال در قطبهای صنعتی دهق و منطقه مهردشت، همجواری دانشگاه با قطب صنعتی برتر کشور، بهرهمندی از استادان مجرب و کادر حرفهای توانمند، اختصاص فضا، تجهیزات و کارگاههای مناسب نساجی و ارتباط و تعامل گسترده دانشگاه با واحدهای صنعتی را دنبال میکند.
آنا: پیشنهادتان به دانشگاه و صنعتگران برای پیشرفت طرح پویش چیست؟
ملااحمدی: برای رسیدن به هدف و پیشرفت طرح پویش باید فرهنگ پژوهش و کارآفرینی و برقراری تعامل با نهادها و بنگاههای اقتصادی، اجتماعی و صنعتی در دستور کار جدی قرار گیرد.
باید با صاحبنظران، اصحاب صنعت و تجارت و اصحاب رسانه رایزنی و طرح پویش در برنامهریزی آموزشی گنجانده و برنامه عملیاتی برای آغاز روند فراگیری مهارت تا رسیدن به اشتغال پیشبینی و انگیزه لازم برای ورود دانشجویان به این مسیر فراهم شود و امیدواری و ماندگاری افراد در بازار کار افزایش یابد.
بیشتر بخوانید:
«طرح پویش»؛ تبدیل دانشجوی تئوریک محض به متخصص کارآزموده
صنعتگران میدان را برای نیروهای جوان دانشجو بازکنند
آنا: چرا هدف و چشمانداز واحد دهق را ایجاد دانشگاه جوار صنعت قرار دادهاید و در این راستا به چه موضوعاتی میپردازید؟
ملااحمدی: «گسترش و توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه» موضوعی است که در ارتباط با صنعت با آن مواجه هستیم، این نیست که یک دفتر ارتباط صنعت در دانشگاه و یا دفتر دانشگاه در حوزه صنعت داشته باشیم، اساسیترین نکتهای که در این راستا باید دنبال کنیم، این است که دانشگاه بتواند حل مسئلهای را از صنعت و اقتصاد کشور داشته باشد و از آن طرف صنعت هم بتواند مسئلهای را برای دانشگاه حل کند.
دانشگاه آزاد اسلامی دهق تلاش دارد در طرح پویش تحصیل را با مهارتهای جدید تلفیق کرده و وارد صنعت کند. در شرایط تحریم کشور، بهترین فرصت است که دانشگاه بتواند در عرصه صنعت خودش را پیدا و حل مسئله کند. با توجه به تحریمهای ظالمانهای که وجود دارد، نکته مهم این است که بتوانیم کمک کنیم و مسائل عدیدهای که بهخصوص در بحث طراحی و ساخت قطعات در حوزه صنعت و اقتصاد داریم را حل کنیم. در دانشگاه هم این مسئله وجود دارد، سالانه هزاران رساله در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری انجام میشود که هیچکدام آنها نیاز صنعت نیست، باید به سمتی برویم که موضوعات پایاننامهها، موضوعات روز صنعت و اقتصاد کشور باشد و به جای اینکه موضوعات تئوریک انجام شود به موضوع عملیاتی که سفارش صنعت است، پرداخته شود.
در اصل باید پایاننامه سفارشی داشته باشیم و مانند دانشگاههای معتبر دنیا، دانشجویان در سالهایی که وقت میگذارند بر اساس سفارش صنعت فعالیت داشته باشند، این راه حل مسئله دانشگاه و صنعت است، با این رویکرد، دانشگاه پایاننامه و رساله را بیهدف انجام نمیدهد، هزاران رساله و پایاننامه در دانشگاه بلااستفاده است که شاید خیلی از آنها را میتوان در جهت موضوعات مربوط به صنعت، اقتصاد و کشاورزی هدایت کرد.
با توجه به این آیتمها و مؤلفهها، علاوه بر اینکه نیروی کار متخصص صنعت را تربیت کردهایم، مسائل صنعت را در دانشگاه حل میکنیم و مشکل بیکاری را در آینده حل و پایاننامهها و رسالهها را هدایت و کار پژوهش را در صنعت عملیاتی خواهیم کرد. اینها موضوعات، هدف و چشمانداز ما از ایجاد دانشگاه جوار صنعت است که در این راستا توجه و همت مسئولان بسیار اهمیت دارد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/