دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شالچی‌طوسی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های غیر مرتبط/ تاسیس مرکز نوآوری بین‌المللی یاس

دانشگاه‌ها باید در راستای نیازهای صنایع گام بردارند تا منجر به توسعه اقتصادی کشور شوندمعاون مرکز نوآوری دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) با بیان اینکهدانشگاه‌ها باید در راستای نیازهای صنایع گام بردارند،گفت: ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های غیر مرتبط وارد صنعت می‌شوند.
کد خبر : 621948
شالچی



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - امروزه با توجه به نیازهای کشور، کارآفرینی به‌عنوان مقوله مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش دارد. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای کشور به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در بازار کار مشغول به فعالیت شوند یا با علم و دانشی که کسب کرده‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب‌وکار جدیدی راه‌اندازی کنند.


دانشگاه کارآفرین می‌تواند به‌عنوان کانون اصلی تربیت نیروی انسانی متخصص با برخورداری از ایده‌ها و اندیشه‌های نو در رشد و توسعه اقتصادی کشور، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی نقش به‌سزایی داشته باشد. تقویت فرهنگ کارآفرینی موجب افزایش موفقیت اجتماعی و اقتصادی در مقیاس محلی، ملی و جهانی خواهد شد.


در این زمینه با مهدی شالچی‌طوسی، معاون مرکز نوآوری دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن‌را از نظر می‌گذرانید.


آنچه در گفت‌وگوی ما با مهدی شالچی‌طوسی می‌خوانید:


*دانشگاه‌ها با نگرشی نو در آموزش عالی، متحول شوند


*مرکز نوآوری بین‌المللی یاس در دانشگاه اهل بیت (ع) تاسیس شد


*۷۰ درصد شاغلین در رشته‌های غیر مرتبط تحصیل کرده‌اند


۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های غیر مرتبط وارد صنعت می‌شوند/تاسیس مرکز نوآوری بین‌المللی یاس


دانشگاه‌ها با نگرشی نو در آموزش عالی، متحول شوند


آنا: ویژگی ها و مختصات دانشگاه کار آفرین چیست؟


با توجه به رشد و توسعه علم و دانش نیاز است سرفصل‌های درسی با توجه به روش‌های روز دنیا بازنگری شوندشالچی‌طوسی: با توجه به توسعه و پیشرفت کشور، دانشگاه‌ها باید در تحولات عظیم اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره نقش داشته باشند، برای اینکه کارآفرینی در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد مراکز آموزشی باید به آن اهمیت دهند و دانش‌آموختگانی را تربیت کنند که به خلاقیت و نوآوری بپردازند چراکه امروزه قشر عظیمی از نیروهای جوان وارد مؤسسات آموزش عالی می‌شوند. دانشگاه‌ها باید با نگرشی نو در آموزش، متحول شوند و با تربیت نیروهای محقق، خلاق و نوآور زمینه را برای رشد و توسعه کشور فراهم کنند.


مراکز آموزشی نسل‌ اول مدرک‌گرا، نسل دوم علم‌محور، نسل سوم با محوریت فناوری و نسل چهارم با هدف تولید رفاه در دنیا گسترش یافته‌اند. متاسفانه در ایران تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم آنطور که باید صورت نگرفته اما اقدامات خوبی در حال انجام است.


مرکز نوآوری بین‌المللی یاس در دانشگاه اهل بیت (ع) تاسیس شد


آنا: چگونه تحول از دانشگاه پژوهش محور به دانشگاه کار آفرین در ایران باید رخ دهد؟ لطفا روش کار، لوازم و زمینه های آن را توضیح دهید؟


شالچی‌طوسی: تحول دانشگاه از نسل دوم به سوم نیاز به یک دوره ۱۰ ساله که به دوره گذار معروف است، دارد. تهیه زیرساخت‌های نرم از جمله طراحی فرآیندها، تدوین دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌ها، ایجاد فضا برای همکاری‌های بین‌المللی، است. زیرساخت‌های سخت شامل تأمین فضای فیزیکی لازم به همراه فرهنگ‌سازی در بین اعضا هیئت‌های علمی، کارکنان و دانشجویان، می‌شود.


دغدغه ریاست دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) همواره حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم بوده و در این راستا مرکز نوآوری بین‌المللی یاس را راه‌اندازی کرد. این مرکز با مشارکت نوآوران داخلی و خارجی، فرآیند تسهیل تجاری‌سازی، مشاوره برای اجرا کردن ایده‌ها و کارآفرینی دانشجویان را انجام می‌دهد.


لازم به ذکر است با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی به راهی طولانی نیاز دارد. البته در چند سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. مراکز آموزشی باید در راستای نیازهای جامعه و صنایع مختلف گام بردارند تا منجر به رشد و توسعه اقتصادی کشور شوند.




بیشتر بخوانید:


ورود به حوزه کارآفرینی نیازمند ساختار منعطف و پاسخ‌گویی دانشگاه است


کارآفرینی دانشگاه‌ها با تغییر الگو ممکن است/ لزوم حذف نگاه تک ساحتی اساتید




۷۰ درصد شاغلین در رشته‌های غیر مرتبط تحصیل کرده‌اند


با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، حرکت دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی به راهی طولانی نیاز دارد، مراکز آموزشی باید در راستای نیازهای جامعه و صنایع مختلف گام بردارند تا منجر به رشد اقتصادی کشور شوند


آنا: نظر شما درباره میزان مهارت دانشجویان و کارآفرینی آن‌ها برای ورود به جامعه و بازار کار چیست؟


شالچی‌طوسی: باتوجه به اینکه دانشگاه‌های کشور عمدتا نسل اول و مدرک‌گرا هستند دانشجویان صرفا برای نمره قبولی درس خوانده و مهارت‌آموزی، کارآموزی، آموزش خارج از چهارچوب چارت درسی در اولویت‌های بعدی قرار دارند. با تغییر شیوه‌نامه‌ مراکز آموزشی مبنی بر حرکت به‌سمت دانشگاه‌های نسل جدید این مشکلات نیز حل خواهد شد و فارغ‌التحصیلان در موقع خروج از دانشگاه علاوه بر مدرک، مهارت هم کسب می‌کنند.


در مقاطع کارشناسی کمتر از ۳۰ درصد، کارشناسی ارشد کمتر از ۲۰ درصد و دوره دکتری کمتر از ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان در رشته مرتبط اشتغال دارند. در کل ۷۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های غیر مرتبط وارد صنعت می‌شوند، این درصد با افزایش مقطع تحصیلی به‌طور کمی کاهش پیدا می‌کند.


آنا: تغییر سرفصل‌های درسی تا چه میزان به کارآفرینی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کمک می‌کند؟


شالچی‌طوسی: برای افزایش نوآوری و کارآفرینی، آموزش عالی باید از حالت تئوری بر مبنای شیوه طراحی محصول، تعامل با مشتری، شیوه‌های نوآورانه در رشته و غیره تغییر کند. در این راستا با توجه به رشد و توسعه علم و دانش نیاز است سرفصل‌های درسی با توجه به روش‌های روز دنیا مورد توجه قرار گرفته و بازنگری شوند.


انتهای پیام/۱۱۰/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب