۸۲ درصد فارغالتحصیلان مقطع دکتری جذب بازار کار میشوند
مهدی گودرزی در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره میزان مهارت دانشجویان برای ورود به بازارکار، گفت: این امر بستگی به راهبردهای دانشگاه دارد چراکه مهارتآموزی برای ورود به بازارکار و کارآفرینی مقوله پیچیدهای است، برخی رشتهها بهصورت سنتی در فرآیند آموزش، مهارتهای کاربردی را فرا میگیرند اما رشتههای محض بیشتر بر تحقیقات بنیادی و پایهای تمرکز دارند و نیاز به کسب مهارتهای مکمل برای ورود به بازار کار دارند، بنابراین به رشته تحصیلی، اعضای هیئتهای علمی و تجربه کارآفرینی آنها و آزادی عمل دانشگاه بستگی دارد. در این راستا باید تضادهای آئیننامه بازنگری شده و اساتید مهارتهای کارآفرینی را کسب کنند تا به دانشجویان منتقل شود.
وی درباره اشتغال فارغالتحصیلان با مدرک تحصیلی آنها، بیان کرد: اقدام خوبی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع شده و آن رصد فارغالتحصیلان دانشگاهی است. براساس آمار اشتغالزایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر شده و با رشته تحصیلی نیز مرتبطتر میشود. علت این امر آن است که در دوره کارشناسی، دانشجویان هنوز ویژگیها و علایق خود را بهطور کامل درک نکردهاند و در دورههای بالاتر با دید بازتری به تحصیل ادامه میدهند. در مقاطع کارشناسی ۵۰ درصد، کارشناسی ارشد ۶۵ و دکتری بالای ۸۲ فارغالتحصیلان جذب بازار کار شدهاند.
رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی درباره تاثیر سرفصلهای درسی در کارآفرین شدن دانشگاهها، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه بحث انعطافپذیری، فرهنگ کارآفرینی و ترویج آن در بین اعضا هیئتهای علمی و کارکنان دانشگاه جا نیفتد تحولی رخ نمیدهد، باید کارآموزی در تمام رشتههای تحصیلی جدی گرفته شود اما برخی رشتههای علوم انسانی در دوره کارشناسی کارورزی نداشته و تجربه عملی این دانشجویان برای ورود به بازار کار کم است.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/