لزوم تغییر رویکردها، اصلاح رشته و ایجاد رشتههای ترکیبی و جدید
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از یزد، محمدرضا دهقانیاشکذری در جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد که با حضور محمد شاهحسینی مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی همراه بود، اظهار کرد: از پنج چرخش سند تحولی تعالی دانشگاه آزاد، چرخشهای یادگیری حافظهمحور به یادگیری تعالیبخش مهارتمحور بهمنظور ایجاد اشتغال و چرخش از رشد کمی به کیفی از جمله دو چرخش مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: کارآفرینی با مجموعهای از مهارتها محقق میشود یعنی از شکلگیری ایده تا فرایند عملیاتی شدن آن بر اساس همین مهارت صورت میگیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد افزود: امروز ایدهپردازی ذاتی نبوده بلکه اکتسابی است و هوش هیجانی مهمتر از IQ به شمار میرود و در حقیقت کارآفرینی در بستر رقابت محقق میشود.
دهقانیاشکذری با تأکید بر تغییر سبک زندگی امروزی ابراز کرد: در گذشته فضای زندگی طوری بود که فرزندان خانواده مجبور به کار کردن بودند که مزایایی داشت؛ اما امروز خانوادهها همه چیز را برای فرزندان فراهم میکنند و این خودش آسیبزاست و برای همین تمایل به کارآفرینی در نسل جدید کاهش یافته است.
بیشتر بخوانید:
تغییر روشهای تدریس از تئوری به سوادهای نوین
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد با اشاره به ظرفیتهای متعدد استان یزد ابراز کرد: گرچه استان یزد استانی بزرگ نیست؛ اما از نظر ظرفیتها بسیار متنوع بوده و هر شهرستان ظرفیتهای مختلفی دارد.
دهقانیاشکذری اضافه کرد: نگاه در مدیریت دانشگاه آزاد، استانی بوده و سعی میکنیم مسائل، امکانات و منابع دانشگاههای سطح استان مورد استفاده یکدیگر قرار بگیرد.
وی تغییر رویکردها و آییننامهها، اصلاح رشتهها و ایجاد رشتههای ترکیبی و جدید را مهمترین درخواستهای دانشگاه آزاد اسلامی یزد از مسئولان کشوری برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیتهای خوبی که برای ایجاد رشتههای ترکیبی مانند ترکیب رشته IT و نساجی در استان وجود دارد، امیدواریم یک نقشه راه در حوزه رشتهها تدوین شود.
مدارس عالیمهارت کار بنیان هستند
محمد شاهحسینی مدیر کل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم در این جلسه با اشاره به بازدیدی که از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان داشته است، بیان کرد: هدف از این بازدیدها بررسی توانمندی، امکانات و فعالیتهای مرتبط با مدارس عالی مهارتی و کاربنیان و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی سمای دانشگاه آزاد اسلامی یزد بوده است.
وی با بیان اینکه دانشگاههای نسل چهارم دانشگاههای حلمسئله هستند، گفت: آبان 99 نظامنامه جدید آموزشی بر اساس نسل چهارم دانشگاه به تصویب شورای معاونان رسیده و دهه فجر ابلاغ شد. در این نظامنامه دو بخش مهم وجود دارد، یک بخش شورای گسترش آموزشهای فنی و حرفهای و بخش دیگر شورای برنامهریزی است که وظیفه بازنگری سرفصلها مبتنی بر نیاز بازار کار را برعهده دارد.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در رشتههای فعال نزدیک به ۸۰۰ عنوان رشته وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته است، اظهار کرد: معتقدیم در توسعه رشتهها نباید از رشتههای فعال غافل شد و بر همین اساس در توسعه جدید از میان ۶۱۱ کدرشته؛ ۱۱۷ کدرشته را انتخاب و ابلاغ کردیم.
شاهحسینی تأکید کرد: دانشگاهها بر اساس آمایش خود درخواست بدهند؛ چراکه برای ترم بهمن 1400، رشتههای کاردانی پیوسته و ناپیوسته را در نظر گرفتیم.
وی به عزم دانشگاه آزاد برای راهاندازی سه دانشکده تخصصی تا مهر 1401 خبر داد و گفت: برای تمام استانها راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی برنامهریزی شده که البته آموزشهای کوتاهمدت در قالب آموزشهای آزاد در این دانشکدهها متمرکز میشود.
این مقام مسئول بر ایجاد مدارس عالی مهارت توسط دانشگاه آزاد با مشارکت بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: این مدارس در حقیقت کاربنیان هستند و البته ورود به راهاندازی هنرستانهای فنی و کاردانش را هم با استفاده از امکانات دانشگاهها باید مد نظر قرار داد.
مدیرکل راهبری و پایش کیفیت معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ایجاد مراکز مشاوره شغلی برای آموزش و تربیت دانشجویان بر اساس نیاز بازار، اجرای طرح سرباز ماهر، بهرهمندی از ظرفیت پایگاههای مقاومت بسیج و پیگیری طرح پویش با هدف ایجاد شغل برای دانشجو در محیط کارورزی از دیگر مواردی است که باید روی آن مانور داد و فعالیت کرد.
انتهای پیام/