دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1400 - 16:57
حجت‌الاسلام ایمانی‌مقدم:

تمدن نوین با جامعه اسلامی محقق می‌شود

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی تأکید کرد که تحقق تمدن نوین اسلامی مشروط به تحقق جامعه اسلامی است.
کد خبر : 621195
ایمانی مقدم



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اراک، کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌مقدم مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، فاطمه عزیزمحمدی دبیر کمیسیون تخصصی همایش، اعضای هیئت رئیسه واحد اراک و برخی از استادان به‌صورت حضوری و مجازی در سالن جلسات حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.




بیشتر بخوانید:


امکان صیانت از میراث‌های تمدنی با ادبیات فارسی


کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی


پیوند عمیق حکمت، شهرسازی و هنر/ معماری زاییده نمادهای فرهنگی است


دریافت ۱۱۴ مقاله در همایش «حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی»


برتری شهرنشینی بر روستانشینی/ بنای ایرانی اسلامی به‌طور انبوه وجود ندارد




مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی در این همایش گفت: هدفی که در دین برای بشریت ترسیم و در بیانات مقام معظم رهبری (سال ۱۳۹۱) در ترسیم مراحل پنجگانه تحول جامعه اسلامی تعیین شده، تحقق تمدن نوین اسلامی است.


ایمانی‌مقدم افزود: مرکزیت این تحول منوط به تحقق تمدن نوین و جامعه اسلامی است و تحقق جامعه مشروط به تحقق دولت به معنای عام و حاکمیت اسلامی است.


وی توضیح داد: پیش‌فرض تحقق این مسائل تحقق علم دینی است و چیزی که مسیر فعلی را از لحاظ انسان‌شناختی، مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناختی ترسیم می‌کند، علم دینی به معنای عام است.


اعتباری بودن دنیا در نگاه اسلام به معنای هیچ و پوچ نیست


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی یادآور شد: در علم دینی برون‌مایه هستی‌شناختی بر اصالت وجود و اعتباری بودن ماهیت است؛ یعنی نگاه توحیدی که در بیان فلاسفه به اصالت وجود برمی‌گردد.


ایمانی‌مقدم بیان کرد: اگر با نگاه عقلی به موضوع اصالت نگاه کنیم، اینها وجود هستند و آنچه که این کثرت را به مفهوم می‌رساند، مفهوم وجود مطلق و هستی بوده و داستان اسلام و سکولاریسم به این حقیقت برمی‌گردد.


تمدن نوین با جامعه اسلامی محقق می‌شود


وی تأکید کرد: اسلام ما را به توحید دعوت می‌کند و همه کثرات را به یک وحدت ارجاع می‌دهد. وجود حقیقی بی‌نهایت است و همه جا را پرمی‌کند.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی با بیان اینکه اعتباری بودن دنیا در نگاه اسلام به معنای هیچ و پوچ نیست، تأکید کرد: بلکه به تبع وجود است، در تعبیر قرآنی راه وصول به غایت و توحید تصورات هستند. دنیا مزرعه آخرت است؛ اما مقصد نیست و اصالت ندارد.


ایمانی‌مقدم افزود: ماهیات یعنی کثرات و دنیا. دنیا تجلی وجود، ظهور و بروز وجود در عالم ناسوت و ماده است و در معرفت‌شناسی علاوه بر تجربه، عقل و وحی مؤید بر عقل می‌تواند ابزار معرفت باشد، ابزار معرفت در تجربه نشانه خصوصیت علمی و نقش آن است.


وی با بیان اینکه در بن‌مایه علم دینی در بحث هستی‌شناسی انسان به عنوان خلیفه‌الله شناخته می‌شود، گفت: براساس مبانی معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی و انسان‌شناختی علم دینی شکل می‌گیرد و اگر علم دینی نباشد به جامعه نوین اسلامی نمی‌توان رسید.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی تأکید کرد: در این حرکت و فهم از علم دینی قاعدتاً نقش زبان محوری است و برخلاف ترسیم اصالت دنیایی‌ها که زبان دین را نمادین و اسطوره تلقی می‌کنند، زبان دین را غیرواقع‌نما و غیرناظر به معرفی حقیقت می‌دانند و آن را در حد تجربه و احساسات شخصی کاهش می‌دهند.


مفاهیم دینی اشتراک اهوی با حقایق عینی دارد


ایمانی‌مقدم مطرح کرد: برخلاف تصور این افراد زبان، دین و معرفت‌بخش و ناظر به واقعیت، قابل صدق و کذب دارای یک وحدت مفهومی بین حاکی و محکی است.


وی توضیح داد: مفاهیم دینی یک اشتراک ماهوی و حقیقی و ذاتی با حقایق عینی دارد و زبان دین زبانی است که قابل تهدید و تجربه است. داستان‌های اسطوره‌ای غیرواقعی در بیان قرآن نهی شده و زبان دین به سیاق زبان عقلاست.


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی بیان کرد: قرآن کریم در بیان معارف و داستان‌ها مانند سایر عقلای عالم بیانی در مقام حقایق هستی داشته و معرفت‌بخشی است.


ایمانی‌مقدم اظهار کرد: اعجاز و تحدی قرآن مؤید این نکته است و اینکه در قرآن کریم ۲۴۷ بار واژه «حق» به کار رفته ناظر بر مسائل اعتقادی است و در روایات هم می‌توان این نکات را به کرات دید. در قرآن کریم آیات متعددی به تفسیر، تفکر، تعقل، کسب تعیین و ایمان دعوت می‌کند که به واقع‌نمایی زبان دین اشاره می‌کند.


وی عنوان کرد: زبان دین هم زبان دنیاست و هم زبان آخرت، آخرت هم تجلی دنیای بعد از مرگ است. فهم علم دینی و مفید بودن زبان دین آن است که کاملاً شناخته شده است و ویژگی‌ها در آن تبیین می‌شود. در کشور ما تلاش برای تقویت بنیان‌های اعتقادی دانشجویان و استادان صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب