دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1400 - 16:33
کلانتری عنوان کرد؛

امکان صیانت از میراث‌های تمدنی با ادبیات فارسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی گفت: ادبیات فارسی کانون درخشش و تعامل فرهیختگان و محققان نامدار و علوم انسانی بوده و تاریخ نشان داده که فقط در ظرف ادبیات امکان صیانت از میراث‌های تمدنی ممکن شده است.
کد خبر : 621183
حسین کلانتری



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اراک، کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حسین کلانتری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی همتی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی، فاطمه عزیزمحمدی دبیر کمیسیون تخصصی همایش، اعضای هیئت رئیسه واحد اراک و برخی از استادان به‌صورت حضوری و مجازی در سالن جلسات حضرت امام خمینی (ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.




بیشتر بخوانید:


ارتباط عمیق و معنادار فلسفه، زبان‌شناسی و حکمت


کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی


پیوند عمیق حکمت، شهرسازی و هنر/ معماری زاییده نمادهای فرهنگی است




رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در این کمیسیون با بیان اینکه باید در توسعه ادبیات فارسی بکوشیم و آن را به تمام مردم جهانیان معرفی کنیم، اظهار کرد: ادبیات فارسی مرکز علوم انسانی ایران است و از جهات مختلف برای ما اهمیت دارد.


کلانتری اضافه کرد: ادبیات فارسی با میراث فکری تمدن و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی عجین شده به‌طوری‌که دارای بُن‌مایه‌های اساطیری و حکمت اشراقی باستان و وارث دستاوردهای هنری و فکری بزرگان دین و دانش مانند فردوسی، ابن سینا، فارابی، سعدی، حافظ و جامی از گذشتگان است و در روزگار جدید ملک‌الشعرای بهار، علامه دهخدا، استاد شهید مطهری، امام خمینی(ره)، جلال آل‌احمد و بزرگان دیگر به شمار می‌آید.


ادبیات فارسی با پرهیز از نظریه‌زدگی به مرزهای دانش جهان متصل است


وی یادآور شد: در چند دهه گذشته بازتاب‌دهنده ابعاد و حیات ادبی متأثر از رخدادهای تاریخی بزرگی مانند مقاومت ایرانیان در جریان جنگ‌های ایران و روس، انقلاب مشروطیت، نهضت ملی نفت، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی متذکر شد: در تاریخ معاصر ایران، ادبیات فارسی کانون درخشش و تعامل فرهیختگان و محققان نامدار و علوم انسانی بوده و تاریخ نشان داده که تنها در ظرف ادبیات امکان صیانت از میراث‌های تمدنی ممکن شده و در آینده نیز چنین اهمیتی خواهد داشت.


کلانتری مطرح کرد: امروزه ادبیات فارسی با اتکا به سنت از چنان توانمندی برخوردار است که ضمن پرهیز از نظریه‌زدگی و اجتناب از رویکرد انفعالی به مرزهای دانش جهان و دستاوردهای فنی و علمی و نظریه‌پردازی‌ها و رهیافت‌های نقد ادبی دنیا متصل باشد و مبتکرانه همراه آن حرکت کند.


وی تبیین کرد: ادبیات فارسی از پشتوانه عظیمی از میراث‌های غنی و شاهکارهای کم‌بدیل علمی، دینی و ادبی برخوردار است و می‌تواند سدی استوار علیه گسست فرهنگی به شمار آید و از آنجا که یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی در سایه اندیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی، استقلال همه‌جانبه علمی، فرهنگی، سیاسی، تاریخی و بهره‌گیری از دستاوردهای علمی بشر امروز و جهان کنونی است، تقویت همه‌جانبه ادبیات فارسی عمده‌ترین راه‌های ارتقای فرهنگی و اعتلای علوم انسانی در کشور محسوب می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی تأکید کرد: ادبیات فارسی با تکیه بر تمدن استوار و فرهنگی پایدار نباید از تعامل، ادبیات جهان و نظریه‌های نو بهراسد و در این تعامل به شرطی که توانمندی و ظرفیت علمی و فرهنگی خود را بشناسد و قادر باشد آن را به زبان امروز بیان کند، توفیق فراوانی به دست خواهد آورد.




بیشتر بخوانید:


دریافت ۱۱۴ مقاله در همایش «حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی»


برتری شهرنشینی بر روستانشینی/ بنای ایرانی اسلامی به‌طور انبوه وجود ندارد




کلانتری تشریح کرد: ادبیات فارسی با سابقه دیرین و توانمندی بارز و مردمی بودن میدانی بسیار مناسب برای انعکاس ابعاد گوناگون بزرگ‌ترین رخداد اجتماعی، فرهنگی و اسلامی اخیر (یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) بوده و شاهد ظهور ادبیات ویژه در بطن خود است که باید ظهور و بروز بیشتری داشته باشد.


وی اضافه کرد: ادبیات فارسی می‌تواند عناصر، مواد، مصالح و زیرساخت‌های هنرهای نمایشی، زیباشناسی، روان‌شناسی، انسان‌شناسی و معنی‌شناسی خود را با بهره‌گیری از دانش‌های بین رشته‌ای و با پشتوانه رهیافت فرارشته‌ای بشناسد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: با این رویکرد توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جهانی بیشتر شناخته و توان و ظرفیت‌های داستان‌ها و روایت‌ها برای غنی‌سازی سینما و حوزه نمایش روشن خواهد شد به‌خصوص می‌تواند برای فضای مجازی و تربیت نسل جوان بسیار کاربردی‌تر از اکنون باشد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته