دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نعمت‌زاده: توسعه، انسان‌های توسعه‌یافته می‌خواهد

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره توسعه اقتصادی کشور گفت: توسعه نیازمند انسان‌های توسعه‌یافته است.
کد خبر : 61993

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه هیات‌ نمایندگان اتاق ایران با تبریک از به سرانجام رسیدن و اجرایی شدن برجام اظهار کرد: امیدواریم آثار این حرکت چندساله که در روزهای گذشته به ثمر برسد در آینده بیشتر دیده شود و از نتایج آن بهره‌مند شویم.


وی از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی تشکر کرد و گفت: این افراد در تحریم‌‌ها با حداقل روابط اقتصادی و سیاسی توانستند اقتصاد کشور را اداره کنند.


نعمت‌زاده به زحمات وزیر امور خارجه کشور اشاره و عنوان کرد: برای به سرانجام رسیدن برجام شرایط سختی را پشت‌سر گذاشتیم، زیرا با موانع بی‌شماری که بیشتر آنها داخلی بودند و گاهی نیز موانع خارجی پیش‌رویمان قرار می‌گرفت، دچار مشکلات زیادی شدیم.


وی ادامه داد: باید از مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری، وزیر امورخارجه کشور بابت تلاش‌های مستمرشان تشکر کرد.


کمتر از یک هفته دیگر روابط بانکی آغاز می‌شود. باید در جهت استفاده از شرایط و پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش لازم را انجام دهیم

عضو کابینه دولت یازدهم به صحبت‌های شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا اشاره و بیان کرد: جان کری پس از قرائت بیانیه برجام خطاب به جامعه آمریکا و بین‌الملل صحبت‌هایی جهت رفع ابهامات موجود کرد.


وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه از این پس مردم و فعالان اقتصادی از شرایط به وجود آمده استفاده لازم را خواهند برد، تصریح کرد: بسیاری از موانع و بهانه‌ها که در زمینه اقتصادی داشتیم به زودی مرتفع خواهند شد.


نعمت‌زاده با بیان اینکه کمتر از یک هفته دیگر روابط بانکی آغاز می‌شود، افزود: باید در جهت استفاده از شرایط و پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش لازم را انجام دهیم.


وی ادامه داد: هر بار که سیاست اقتصاد مقاومتی را مرور می‌کنم مطالب جدیدی در آن می‌بینم و می‌توان گفت که در این 24 سیاست کلی تمام برنامه‌ها و سیاست‌های 35 ساله انقلاب گنجانده شده است و حداقل در سیاست‌های اقتصادی کشور چیزی کم نداریم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی راجع به استفاده از توانمندی داخلی با رویکرد درون‌زا و تعامل جهانی و داد‌و‌ستد بین‌المللی با رویکرد برون‌زا و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین با رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان اشاره شده است.


وی به ارائه برنامه ششم توسعه توسط رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی در امروز اشاره کرد و گفت: جمع سه حرکت اجرای برجام، اقتصاد مقاومتی و ارائه برنامه‌ ششم توسعه می‌تواند حرکتی رو به جلو باشد.


نعمت‌زاده با بیان اینکه طی ما به اتفاق دستگاه‌های دیگر طی یکسال گذشته در حال تدوین برنامه ششم بودیم، افزود: قرار بر این بود که این برنامه با تأخیر یکساله انجام شود که این موضوع باعث کلی روند پیشرفت این برنامه شده بود، اما پس از اینکه قرار شد برنامه از سال آینده عملیاتی شود، روند کار را سریع‌تر انجام دادیم.


جمع سه حرکت اجرای برجام، اقتصاد مقاومتی و ارائه برنامه‌ ششم توسعه می‌تواند حرکتی رو به جلو باشد

وی ادامه داد: در این برنامه پس از مشخص شدن اهداف کلی سیاست‌ها به اقدامات عملی آن پرداخته‌ایم و سعی شده است این اقدامات مطابق با اقتصاد مقاومتی باشد.


نعمت‌زاده به برنامه 10‌ساله راهبردی صنایع و معادن کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه از نظرات بسیاری استفاده کرده‌‌ایم که قرار است از سال 96 تا 99 و همچنین تا آخر چشم‌انداز 1404 اهداف این برنامه را مشخص کنیم.


وی با بیان اینکه هدف کلی این است که کشور ما به سمت کشورهای نوظهور صنعتی برود، گفت: حتی رشد 8 درصدی در نظر گرفته شده بعید به نظر می‌رسد که به کشورهای صنعتی برسیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در این برنامه باید ارزش افزوده کشور حداقل به نیم‌درصد ارزش افزوده صنعت در جهان برسد و همچنین باید صادرات کشور افزایش یابد.


وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که این رشد باید 8 درصدی باشد، تاکید کرد: با توجه به وضع موجود که امسال رشد ما 1/5 درصد بوده است این حرکت طی متوسط 8 سال حرکت سختی است اما با توجه به اینکه مذاکراتی که به نظر نمی‌رسید به سرانجام برسد به نتیجه رسید، این کار هم شدنی است.


نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: این کار حرکت سختی است اما با همکاری و کمک یکدیگر می‌تواند عملیاتی شود و اگر نقدی وجود دارد به نحوی اعمال شود که ظرفیت‌های موجود از بین نرود.


وی تاکید کرد: ما از متن بخش‌خصوصی وارد شده‌ایم و زمانی که قانونی را مدنظر قرار می‌دهیم باید خود را جای مردم و بخش‌خصوصی بگذاریم و قطعا باید مردم را محور کارهای خود قرار دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته