چشمانداز استقرار ۵۰۰ دانشجو در واحدهای صنعتی تا پایان ۱۴۰۰/ وقتی «طرح پویش» به صنعتگران آرامش میدهد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ «طرح پویش» (اشتغال توأم با تحصیل دانشجویان) سال ۹۸ با طرح ایده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با همکاری اتاق صنعت، معدن و کشاورزی استان استان اصفهان آغاز شد. در این طرح، دانشجویان میتوانند در رشتههای تحصیلی خود در بخشهای صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی همزمان بهصورت کارورزی فعالیت کنند و پس از طی دوره کارورزی با مهارتسنجی صورت گرفته در همان بخش استخدام شوند.
تربیت نیروی ماهر و متخصص در راستای توسعه تولید و بنگاههای اقتصادی و نهاد اجتماعی، هموارکردن زمینههای اشتغال و ایجاد آینده شغلی برای دانشجویان با محور کاربردیکردن آموزش و پژوهش در دانشگاه، اشتغال همزمان با تحصیل دانشجو در یک صنعت بهصورت مرتبط با رشته تحصیلی و ایجاد اولویت استخدام برای دانشجویان کارآموز و متقاضیان طرح پویش در صنعت از جمله اهداف کلان این طرح است.
بیشتر بخوانید:
استقبال کارفرمایان از «طرح پویش» در استان مرکزی
تقویت توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت
«مدرسه اشتغال» مکملی برای طرح پویش
تابستان ۹۹ طرح به نام طرح پویش بهصورت پایلوت (آزمایشی) از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان آغاز شد و تاکنون نتایج خوبی داشته است و بازخورد آن هم مورد توجه مسئولان در دیگر استانها قرارگرفت. بر این اساس پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با ارائه گزارشی از اجرای طرح پویش در نخستین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که فاز دوم طرح پویش در استانهای البرز، آذربایجان شرقی، زنجان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، قزوین، مرکزی، یزد و واحدهای شهرقدس، شهریار و رباط کریم اجرا خواهد شد و در ادامه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ابلاغی مأموریت پیگیری و اجرای گام دوم طرح پویش را به این استانها و شهرها ابلاغ کرد.
خبرنگار خبرگزاری آنا با توجه به ابلاغ رئیس دانشگاه و بهمنظور بررسی چگونگی اجرای طرح پویش در دیگر استانهای کشور به جز اصفهان، وضعیت زیرساختها و ظرفیتهای موجود دانشگاه و صنعت، استقبال صنعتگران و دیگر مؤلفهها در مسیر این طرح با مسئولان اجرایی در استانها و شهرهای مختلف گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «اشتغال همزمان با تحصیل» گفتوگو با محسن اجلی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و مجری طرح پویش در استان زنجان را میخوانیم.
آنا: زمینه اجرای طرح پویش در استان زنجان را چگونه ارزیابی میکنید و از چه زیرساختهایی در بخش صنعت و ... در مجموعه استان برخوردار هستید؟
اجلی: برای اینکه بتوانیم طرح پویش را انجام دهیم و بهخوبی اجرا کنیم در نخستین گام تفاهمنامه پنججانبهای با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفهای، اتاق بازرگانی، دانشگاه و اتاق تعاون استان زنجان منعقد کردیم تا زیرساختهای لازم را برای اجرای طرح پویش آماده کنیم.
این تفاهمنامه منجر شد تا مشکلاتی که واحدهای صنعتی داشتند بهویژه درمورد بیمه افرادی که برای طرح پویش مراجعه میکنند، برطرف کنیم و نامهای گرفتیم تا کسانی که از طریق طرح پویش وارد واحدهای صنعتی میشوند، مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی نمیشوند.
قبل از اینکه دانشجویان را به واحدهای صنعتی معرفی کنیم، کلاسهای ویژهای برای آنان برگزار شد و نخستین گام این بود که با رزومهنویسی آشنا شوند، سپس موظف شدند تست شخصیتشناسی را بگذرانند و تست را به همراه رزومه به واحد صنعتی ببرند. در دومین گام، طبق تفاهمنامهای که با اداره فنی و حرفهای استان زنجان داشتیم، مجوز مرکز مهارتآموزی TMC دانشگاه صادر شد تا از طریق این مرکز بتوانیم دانشجویانی که بهمنظور حضور در طرح پویش مراجعه میکنند را به سازمان آموزش فنی و حرفهای معرفی کنیم و در سامانه آنها ثبت شوند تا بتوانند در عین حالی که در طرح شرکت میکنند، گواهی مهارتی هم بگیرند و از مزایای بحث بیمهای نیز استفاده کنند و واحدهای صنعتی دیگر نگرانی بیمه را نداشته باشند.
بعد از اینکه دانشجویان در طرح پویش شرکت کردند، طبق قراردادی که دارند و تعهدی که به سازمان فنی و حرفهای میدهند در محیط کار واقعی مشغول به کار میشوند و طبق آن قرارداد جلو میروند؛ بنابراین این اقدام گام بسیار بزرگی بود که توانستیم واحدهای صنعتی را به انجام این کار و پذیرش دانشجویان توسط آنها در قالب طرح پویش مجاب کنیم.
آنا: برای معرفی طرح پویش به صنعتگران چه اقدامانی از سوی دانشگاه انجام شد؟
اجلی: در مرحله بعدی برای اینکه طرح را کاملاً به صنعت بشناسانیم، همایشی برگزار شد، مدیران صنعتی استان زنجان دعوت شدند و تفاهمنامه همکاری با تکتک واحدهای صنعتی بسته و تمام مزایای طرح به اطلاع آنها رسانده شد و اینکه آنها بتوانند از دانشجویان استفاده کنند و دانشجویان هم علاوه بر مهارتآموزی، مبلغی را به عنوان بورسیه یا کمکهزینه تحصیلی از واحدهای صنعتی دریافت کنند، این کار به نحو بسیار خوب انجام شد و واحدهای صنعتی در جریان امر قرار گرفتند.
آنا: خدمات دانشگاه در راستای اجرای طرح پویش به دانشجویان چه بوده است؟
اجلی: قبل از اینکه دانشجویان را به واحدهای صنعتی معرفی کنیم، کلاسهای ویژهای برای آنان برقرار کردیم، نخستین گام این بود که با رزومهنویسی آشنا شوند، یعنی بدانند که خودشان را چگونه باید معرفی کنند، دوم اینکه موظف شدند تست شخصیتشناسی را بگذرانند و موظف کردیم که تست را به همراه رزومه به همراه خود به واحد صنعتی ببرند.
در مرحله بعدی برای دانشجویان، کارگاه اخلاق حرفهای توسط یکی از کارشناسان اداره کار و تعاون برگزار کردیم که بدانند به چه شکلی باید وارد محیط کار شوند، مصاحبههایی که آنجا برگزار میشود را به چه شکلی بگذرانند و پوشش آنها به چه شکلی باشد، درواقع کارگاه بسیار مفیدی برای آنان برگزار کردیم. ابتدا واحد صنعتی پذیرفته شدگان در کارگاه را مشخص و سپس به سازمان آموزش فنی و حرفهای معرفی کردیم و بعد از اینکه در سامانه سازمانی صنعت ثبت شدند به واحد صنعتی مراجعه میکنند.
دانشجویان با حضور در واحد صنعتی کارت مهارت میگیرند و چالش بیمهای هم برطرف میشود. سعی کردیم تمام ظرفیتهای استان زنجان را در اتاق بازرگانی، فنی و حرفهای، اداره تعاون، شرکتهای شهرکهای صنعتی و انجمن مدیران کنترل کیفی بهکار بگیریم و کمک گرفتیم که صنعت بتواند دانشجویان را بپذیرد و دانشجو هم وقتی که به صنعت میرود، نگرانی نداشته باشد و بداند که واقعاً متناسب با رشته اوست، در واقع مزیتی که در این طرح داریم این است که سعیمان این بوده که تمام دانشجویان طبق رشته تحصیلی خودشان جلو بروند.
آنا: آیا از زمان ابلاغ طرح از طرف دکتر طهرانچی حرکت و برنامهای برای اجرا و آمادهسازی دانشگاه صورت گرفته و مذاکره، دیدار، امضای تفاهمنامه و ... در راستای طرح پویش انجام شده است؟
اجلی: از زمانی که این طرح ابلاغ شده از ظرفیتهای سایر استانهایی که طرح پویش را برگزار کردهاند، استفاده کردیم، نخست به بسترسازی پرداختیم و در کارمان با طمأنینه و آرامش پیش رفتیم؛ چراکه نمیخواستیم دانشجو معطل شود، هدف این بود که صنعت کاملاً در جریان امر قرار بگیرد و سوای آن قضیه با صحبتهایی که با پارک علم و فناوری و جاهایی که مرتبط با فناوری بود، وارد مذاکره شدیم.
با ارتباطی که با پارک علم و فناوری استان زنجان و پارک علم و فناوری علوم پایه داشتیم، دانشجویان حتی به واحدهای فناور و دانشبنیان هم معرفی شدند تا آنانی که علاقهمند به علوم فناوری و دانشبنیان هم بودند، بتوانند در آن شرکتها شروع به کار کنند و برای اینکه این بستر آماده شود، رایزنیهای مختلفی حتی با پارک علم و فناوری شد و با اکوسیستم فناوری استان رایزنی صورت گرفت که دانشجویان بتوانند در این اکوسیستم کار و تخصص یاد بگیرند و با ادبیات فناوری آشنا شوند.
بیشتر بخوانید:
«طرح پویش» در مسیر توانمندسازی دانشجویان
ظرفیتهایی برای اجرای «طرح پویش» در استان کرمان
اشتغال همزمان با تحصیل چگونه ممکن است؟
آنا: انعقاد تفاهمنامهها به شما چه کمکی کرد؟
اجلی: تفاهمنامههایی که بسته شده بود به ما کمک کرد تا تسهیلگری ایجاد شود و اینکه وقتی تفاهمنامه جداگانه با هر کدام از واحدهای صنعتی بستیم، منجر به این شد که آن سختیهای قبلی که صنعتگران داشتند و آن نگرانیهایی که بهخصوص در بیمه برای آنها وجود داشت، طبق این تفاهمنامه از میان برود و برایشان کاملاً روشن شود، علاوه بر این تاکنون هفت دوره کارگاه اخلاق حرفهای برگزار کردهایم که دانشجویان در آنها شرکت کردهاند و بالای ۱۵۰ نفر را در واحدهای صنعتی مستقر کرده و برخی را نیز در حال استقرار هستیم و امیدوارم بتوانیم تا پایان سال ۵۰۰ نفر از دانشجویان را در بخش صنعت مستقر کنیم.
آنا: برای پیشرفت طرح پویش چه اقداماتی داشتهاید؟
اجلی: دانشجویانی که در طرح پویش حضور پیدا کردهاند، بازخوردش را به دانشجویان دیگر میگویند، این تبلیغ چهرهبهچهره باعث شده بهتدریج خود دانشجویان به ما مراجعه کنند، قبل از این مجبور بودیم اطلاعرسانی کنیم؛ اما اکنون طرح خیلی خوب پیش میرود. این طرح برای دانشجویان ترم یک هم موقع ثبت نام با بروشور تهیه و اطلاعرسانی شد که دانشجویان از همان ترم یک، آنانی که حتی مشکل مالی دارند یا دانشجویانی که علاقهمند هستند، پای کار آمده تا از طریق این طرح هم تحصیل کنند و هم کار یاد بگیرند.
درباره مشکل مالی دانشجویان هم طبق صحبتی که با واحدهای صنعتی داشتیم، قرار شده کمکهزینه یا شهریه برای آنان در نظر بگیرند تا بتوانند بورس شوند و روی این موضوع کار میکنیم تا دانشجو در بدو ورود به دانشگاه بتواند توسط واحد صنعتی بورس شود و نگرانی که با توجه به شرایط امروز بابت شهریه دارند، رفع شود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/