کرونا و آموزش مجازی نظام دانشگاهی را با تغییر ریلگذاری مواجه کرد
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همهگیر کرونا و اعمال محدودیتها آموزش مجازی با وجود چالشهایی که برای دانشگاهها، مراکز آموزشی و علمآموزان به وجود آورد اما پا به عرصه آموزشهای رسمی گذاشت و جایگزین تدریس دانشگاهی شد، دانشجویان و اساتید با فضای جدیدی از آموزش مواجه شدند که پیشتر با آن آشنایی نداشتند و به ناچار برای ادامه تحصیل وارد بستر الکترونیک شدند.
فضای مجازی فرصتهای بسیاری را در اختیار دانشگاهها و مراکز آموزشی قرار داد اما تعامل دانشجویان و اساتید در فضای مجازی آنطور که باید صورت نمیگیرد، از سویی دیگر برگزاری کلاسهای عملی در بستر مجازی به علت نبود زیرساختهای مورد نیاز، عدم آشنایی دانشجویان و اساتید با آموزش مجازی، فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مشکل نوسانات سرعت اینترنت و امتحانات مجازی چالشهایی بوده که با آن مواجه شدند.
البته فرصتهایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساختهای فضای مجازی، حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاسهای مجازی ایجاد کرد. در دوران پساکرونا نیز باید بستر الکترونیک را مکمل آموزشهای حضوری دانست چراکه تمام دنیا به این سمت میروند.
در این زمینه با غلامرضا گودرزی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با غلامرضا گودرزی میخوانید:
*افت کیفیت آموزش در زمان کرونا/تغییر ریلگذاری در نظام آموزش عالی
*دانشگاه امام صادق (ع) تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است
* جذب دانشجویان بینالمللی در زمان کرونا
افت کیفیت آموزش در زمان کرونا/تغییر ریلگذاری در نظام آموزش عالی
با شیوع ویروس همهگیر کرونا دانشگاه امام صادق (ع) در زمینه جذب دانشجویان بینالملل بهطور جدیتری فعالیت کرده و زیرساختهای خوبی برای پذیرش این دانشآمختگان آماده شده استگودرزی درباره آسیبهای کرونا در بحث کیفیت آموزشی در دانشگاه امام صادق (ع)، گفت: با شیوع ویروس همهگیر کرونا و مجازی شدن کلاسها کیفیت آموزش عالی تا حدودی افت پیدا کرد و این قابل انکار نیست، دانشگاهها و مراکز آموزشی با تلاشهای بسیاری بر آن شدند تا افت آموزشی را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه کلاسهای مجازی تغییرات بسیاری را در شیوه آموزش عالی به وجود آورده است، اظهار کرد: کرونا و آموزش مجازی نظام دانشگاهی را با تغییر ریلگذاری مواجه کرد و این تحول مطابق با مأموریتها و اهداف دانشگاه امام صادق (ع) نبود چراکه در این مرکز آموزشی بخشی از نظام تربیتی، فرهنگی، هویتسازی از تعامل اساتید با دانشجویان در کلاسهای درسی، مسجد، رستوران، فضای ورزشی و فرهنگی، اردوها و غیره شکل میگرفت. این ضربهای به نظام تربیتی بود با این حال، تلاش شد این تغییر ریل دانشگاه را از اهداف مهم خود دور نکند.
بیشتر بخوانید:
بازدید معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق(ع) از خبرگزاری آنا
کارآفرینی دانشگاهها با تغییر الگو ممکن است/ لزوم حذف نگاه تک ساحتی اساتید
دانشگاه امام صادق (ع) تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه آموزش مجازی دستاوردهایی نیز به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: بسیاری از زیرساختهای دانشگاه در این دوران بهبود پیدا کرد. از جمله تقویت توانمندی اساتید و اعضای هیئتهای علمی در فضای مجازی، انتقال مسائلی چون هویتسازی، فرهنگسازی و آموزش عالی به بستر الکترونیک، تحول زیرساختها، فرآیندها، دستورالعملها، قالبهای جدید، تولید محتواهای آموزشی و غیره است، بنابراین کرونا برای دانشگاه نقاط ضعف و قوت بسیاری ایجاد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در پساکرونا باید از تجربیات دوران مجازی استفاده کرد، بیان کرد: دانشگاه امام صادق (ع) جز دانشگاههایی بود که توانست تهدید کرونا را به فرصت تغییر دهد. دستاوردهای این دانشگاه بیشتر از نقاط ضعف بود و در زمان آموزش حضوری نباید دستاوردهای مهم این دوران فراموش شود.
جذب دانشجویان بینالمللی در زمان کرونا
با شیوع ویروس همهگیر کرونا و مجازی شدن کلاسها کیفیت آموزش عالی تا حدودی افت پیدا کرد و این قابل انکار نیست. دانشگاهها و مراکز آموزشی با تلاشهای بسیاری بر آن شدند تا افت آموزشی را کاهش دهندمعاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه در بحث بینالمللی از فضای مجازی به خوبی استفاده شده، افزود: با شیوع ویروس همهگیر کرونا دانشگاه امام صادق (ع) در زمینه جذب دانشجویان بینالملل بهطور جدیتری فعالیت کرده و زیرساختهای خوبی برای پذیرش این دانشآمختگان آماده شده است. امیدواریم این دانشگاه از ترم آینده، میزبان دانشجویان خارجی نیز باشد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در پساکرونا باید شیوهنامه جدیدی را برای آموزش عالی در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: با استفاده از دستاوردهایی که در فضای مجازی ایجاد شده باید از تلفیق آموزش حضوری و غیرحضوری استفاده کرد و کیفیت آموزش را در زمان پساکرونا ارتقا داد. این دانشگاه با کسب تجربیات ارزشمند در این مدت، هنگام آموزش حضوری برخی از دروس از جمله زبان خارجه را به شکل مجازی ارائه میدهد. بحران کرونا منجر به تغییر دیدگاه مدیران، اساتید و بخشی از دانشجویان به مقوله آموزش مجازی شد که گام مثبت و رو به جلویی به حساب میآید.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/