دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سهم ما در بهبود حال سیاره‌مان

وقتی از یک فاجعه در سطح بزرگ و جهانی صحبت می شود، انگشت اشاره ما به سمت دولت ها و مسئولان کشورها می رود و معتقدیم خطرهای این چنینی که در سطح کلان مردم جهان را تهدید می کند، با رعایت عده ای محدود شامل من و خانواده ام درست نمی شود.
کد خبر : 61887

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، روزنامه خراسان در این رابطه نوشت: اما واقعیت با این باور ما خیلی فرق دارد. کنترل بخش قابل توجهی از گرمایی که در حال افزایش است، در دست من و شماست، تلاش زیادی هم نمی خواهد و زحمت خاصی هم برایمان ندارد اما نتیجه آن قطعا طوری خواهد بود که دست کم من و شما شرمنده فرزند و نوه هایمان نباشیم.


تردد بدون خودروی شخصی

در هفته بعضی روزها را تعیین کنید که بدون خودروی شخصی تردد کنید یا با همکاران یا دوستانتان از یک خودرو برای رسیدن به مقصد استفاده کنید. از سلامت خودرو مطمئن شوید. تنظیم باد لاستیک ها می تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. اگر توانایی استفاده از دوچرخه را دارید، می توانید هم ورزش کنید و به مقصد برسید و هم قدمی برای کاهش گرمای زمین بردارید.


چند ساعت خاموشی به احترام زمین

یکی از روش های خوبی که از طرف دانشمندان برای جلوگیری از گرم تر شدن زمین پیشنهاد شده، استفاده کمتر از برق است. روشن نگه داشتن همان قسمتی از خانه که روشنایی لازم دارد و زیاده روی نکردن در کاربرد وسایل برقی از جمله کارهایی است که از دست ما بر می آید. این مسئله آن قدر اهمیت دارد که یک روز(23 مارس) در تقویم جهانی با نام ساعت زمین در نظر گرفته شده است که همه اهالی سیاره زمین برای یک ساعت همه وسایل برقی غیر ضروری را از برق بکشند و چراغ ها را خاموش کنند.


خانه گرم گرم ، بیرون سرد سرد

دمای خانه در زمستان نباید طوری باشد که از شدت گرما با لباس های نخی و خنک باشید. می توانید دمای منزل را حدود 18 تا 20 نگه دارید تا هم با لباس های معمولی تان راحت باشید و هم هزینه اضافی برای گرمایی که آزارتان می دهد نپردازید. چند دقیقه قبل از خروج از خانه وسایل گرمایشی را روی کمترین حالت خود قرار دهید تا انرژی بیهوده تلف نشود.

آماده باش، حالت به صرفه ای نیست

وسایل را در حالت standby یا آماده باش نگذارید. این کار باعث ایجاد مقدار زیادی گاز دی اکسید کربن می شود. شما می توانید با خاموش کردن تلویزیون به طور کامل، مقدار زیادی در گاز co2 صرفه جویی کنید. با این روش در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود.

در یخچال را مرتب باز نکنید

سخت است ولی ممکن است؛ شاید یکی از تفریحات شما هم این باشد که هر چند ساعت یک بار بیخودی در یخچال را باز کنید اما خوب است بدانید برای هر دقیقه که در یخچال باز است، سه دقیقه نیاز است تا دوباره سرد شود. فریزر نیز نیم ساعت طول می کشد تا سرمای از دست رفته در ۶۰ ثانیه را جبران کند.

برای شست و شو آب خیلی گرم لازم نیست

هنگام شستن لباس با ماشین لباسشویی، نیاز نیست از درجات خیلی بالا استفاده کنید. تقریباً 90درصد از انرژی این ماشین ها صرف گرم کردن آب می شود. شما می توانید از درجه پایین تر استفاده کنید.

مصرف سوخت کمتر، خیال آسوده تر

اگر فکر می کنید بیشتر از دو دقیقه در ترافیک هستید، خودرو را خاموش کنید یا وقتی که قرار است به هر دلیل چند لحظه منتظر شوید. روشن ماندن خودرو، بدون حرکت، نسبت به وقتی که خودرو را روشن می کنید، سوخت بیشتری مصرف می کند.

گیاهان فرشتگان نجات ما هستند

درخت و گیاهان یکی از بهترین روش های از بین بردن کربن هستند. کاشت نهال های کوچک در حیاط یا محوطه جلوی خانه ها و همچنین نگه داری گیاهان آپارتمانی راه حل های خوبی برای مشکل گرمایش است. مراقبت از مناطق پر درخت اطراف شهرها و آلوده نکردن آب رودهایی که تعطیلاتمان را کنار آن می گذرانیم هم نکته هایی است که نباید از خاطر برد.

تفکیک زباله ها را جدی بگیریم

بازیافت زباله های خشک و تر مخلوط شده درد سری است که کلی انرژی به هدر می دهد و یکی از عوامل گرمایش جهانی است. جدا کردن زباله های تر از زباله های کاغذی و پلاستیک، کار وقت گیری نیست. از طرفی با جایگزین کردن دستمال های پارچه ای به جای دستمال کاغذی و همراه داشتن کیسه پارچه ای به جای کیسه های پر شمار پلاستیکی، می توانیم سهم موثری در کاهش مصرف انرژی برای بازیافت داشته باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته