دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1400 - 09:00
برومند در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

آینده‌پژوهی چگونه به خلق آینده می‌انجامد؟

مدیر گروه آینده‌پژوهی اجتماعی پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی گفت: آینده‌پژوهی فارغ از اینکه با نگاه‌های بلندمدت‌تری نسبت به برنامه‌ریزی‌های سنتی به آینده می‌نگرد، برای خلق مسیر جدید تصویرسازی می‌کند.
کد خبر : 618612
احمد برومند  پروهشکده چشم انداز



احمد برومند کاخکی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، در اشاره به اینکه آینده‌پژوهی چگونه آینده را خلق می‌کند، خاطر نشان کرد: آینده‌پژوهی فارغ از اینکه با نگاه‌های بلندمدت‌تری نسبت به برنامه‌ریزی‌های سنتی به آینده می‌نگرد، برای خلق مسیر جدید تصویرسازی می‌کند.


وی با بیان اینکه آینده‌پژوهی ترکیبی از دو رویکرد اکتشافی و هنجاری است، عنوان کرد: در مدل اکتشافی، پیش‌بینی‌های مربوط به آینده صورت می‌گیرد و به این سؤال پاسخ می‌دهیم که در آینده چه چیزهایی احتمال وقوع دارند. اما در رویکرد هنجاری، بحث آینده‌سازی مطرح است و سعی می‌شود که با خلق اراده برای تصویر مطلوب و چشم‌انداز، برنامه‌ای برای تحقق آن پیدا کنیم. یکی از تفاوت‌های آینده‌پژوهی با برنامه‌ریزی سنتی در همین رویکرد هنجاری نهفته است.


وی با اشاره به اینکه آینده‌پژوهی فارغ از اینکه با نگاه‌های بلندمدت‌تری نسبت به برنامه‌ریزی‌های سنتی به آینده می‌نگرد، اظهار کرد: برای خلق مسیر جدید تصویرسازی می‌کند. این دانش با بهره‌گیری از ابزارهای جدید مدیریتی، ارزش برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را می‌افزاید.


وی افزود: البته با گذر زمان، موضوعات چندبعدی‌تر، چالش‌ها پیچیده‌تر و عوامل محیطی متفاوت خواهند شد، بنابراین لازم است تا همواره در بازه‌های زمانی مشخص، برنامه‌های تحقق چشم‌انداز بازنگری شوند. این مورد از دلایل دیگری است که آینده‌پژوهی را تبدیل به یک فرایند مستمر کرده است تا همیشه با اطلاعات محیطی جدید، یافته‌ها را بازبینی یا روزآمد کنیم.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته