ادعای حجاریان درباره نظامی بودن اکثریت استانداران جدید درست است؟
به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، بر طبق اصول و عرف رایج در میان حکومتهای دموکراتیک جهان، پس از تغییر دولت و بر روی کارآمدن رئیسجمهور جدید، اکثریت مدیران در سطوح بالایی و میانی دولت نیز تغییر میکنند. با این اقدام افرادی جدید با انگیزه و توان بیشتر از مدیران قدیمی، فرصت پیدا میکنند تا در مسئولیت جدید ایفای نقش کنند؛ علاوه بر این طبیعی است که هر رئیسجمهوری با افراد همفکر و همسوی خود بهتر میتواند کشور را اداره کند.
حجتالاسلام رئیسی در کمتر از ۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم، بهغیراز سخنگوی دولت و وزیر آموزشوپرورش، تمامی مدیران ارشد و اعضای هیئت دولت یعنی وزرا، رؤسای نهادهای دولت و معاونان و دستیاران رئیسجمهور را انتخاب کرده و اکنون باید تغییرات مدیریتی دولت در سطوح میانی که زیر نظر وزیران است، انجام شود. وزیران دولت جدید نیز تاکنون بیشتر تغییرات لازم در مدیران تحت نظر خودشان را اعمال کردند و پیشبینی میشود این روند تا چند ماه دیگر تکمیل شود.
در این میان انتخاب استانداران هم یکی از مسائل مهم برای هر دولت است زیرا با انتخاب افراد کارآمد و همسو با تفکرات کلی دولت در این سمتها، مسئولان مرکزی میتوانند احاطه کاملی به تمام نقاط کشور داشته باشند؛ بر طبق قانون تمامی استانداریها، زیر نظر وزارت کشور هستند و انتخاب استانداران نیز با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب هیئتوزیران انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
استانداران مرزی برای توسعه به صف شدند/ رویکرد تمرکززدایی دولت سیزدهم
مصوبه تعیین استانداران «گلستان»، «گیلان» و «همدان» + سوابق
جایگزین حقوقدان مستعفی شورای نگهبان چگونه انتخاب میشود؟
هماکنون از ۳۱ استان کشور، استانداران ۱۹ استان در دولت سیزدهم مشخص شدند و پیشبینی میشود طی هفتههای آتی تکلیف ۱۲ استاندار باقیمانده نیز مشخص شود. کارشناسان معتقدند مسئولان دولت سیزدهم، متخصص بودن و سابقه حضور در سمتهای مختلف اجرایی خصوصاً در وزارت کشور را یکی از شرایط انتخاب استانداران قرار دادند؛ بااینوجود اما برخی از فعالان سیاسی اصلاحطلب که در ماههای اخیر تمام توان خود را برای تخریب عملکرد دولت سیزدهم گذاشتهاند، در این موضوع هم وارد شدند.
بهعنوانمثال در روزهای اخیر سعید حجاریان، فعال سیاسی اصلاحطلب در اظهاراتی خلاف واقع، با بیان اینکه بیشتر استانداران جدید نظامی هستند، اذعان کرد: «اصلاحطلبان معتقدند با توجه به ترکیب دولت و کابینه و مجلس انقلابی، این دولت بعید است بتواند مشکلات کشور را حل کند اما صبر میکنند تا اختلافات داخلی اینها بالا بزند، الآن هم کمکم دارد بیرون میزند و درعینحال منتظر میمانند تا کار دولت جلو برود بلکه سرشان به سنگ بخورد. دولت رویه خاص خودش را دارد و گارد بستهای دارد و بهنظر نمیآید صدای اصلاحی را آنطور که باید بشنود و کمکی بپذیرد. ممکن است جامعه متشنج شود و مردم دوباره به خیابان بیایند. ترکیب استانداران را ببینید! بیشتر نظامیاند؛ گویی برای درگیری آماده میشوند، برای مواجهه با وقایع غیرمترقبه. منتظرند خبری بشود.»
این ادعای حجاریان درحالی است که از ۱۹ استانداری که تاکنون منصوب شدند، تنها ۳ نفر سابقه فعالیت نظامی دارند. به باور کارشناسان، اصلاحطلبان از ابتدای دولت سیزدهم سعی دارند با ایجاد جنگ روانی و هجمه رسانهای، فضای منفی و تخریبی علیه دولت جدید ایجاد کنند و اظهارات اخیر حجاریان نیز در ادامه همین برنامه این جناح است.
خرمشاد: تلاش شد استانداران نظامی کمتر از انگشتهای یک دست باشند
بر همین اساس محمدباقر خرمشاد، معاون سیاسی وزیر کشور در روزهای اخیر در سخنانی پیرامون آخرین وضعیت انتخاب استانداران در دولت سیزدهم و ملاکها برای انتخاب این افراد گفت: «برای ارتقاء سطح استانداران، استانداری و تسریع در تحول وعدهدادهشده و تجمیع ظرفیتهای ملی و استانی در وهله اول از وزرا و سپس از معاونین وزیر موفق در دولتهای سابق استفاده کردیم که این امر در مراحل بعدی کار با موانع متعددی روبهرو شد، هرچند که موفقیتهایی هم داشت. الآن حدود ۳ نفر از میان ۱۹ نفر استاندار انتخابشده از وزرای سابق هستند.»
وی افزود: «در اینجا امیدوارم فضای سیاسی کشور به سمتی برود که در آینده ما شاهد داوطلبی تعداد بیشتری از وزرای سابق و همسطحهای آنها برای خدمت در سمتهای استانداری و شهرداری، خصوصاً در استانها و شهرهای بزرگ باشیم. یکی از راههای بسیج همزمان ظرفیتهای ملی و محلی برای توسعه و آبادانی مناطق مختلف بهرهگیری از مدیران با عالیترین سطح ملی در سطوح محلی است این امر در کشورهای پیشرفته جهان تجربه موفقی بوده است.»
معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اهمیت جوانگرایی در انتخاب مسئولان تصریح کرد: «قاعده دیگر برای انتخاب استانداران دولت سیزدهم این بود که به هدف جوانگرایی، از بازنشستهها -ضمن احترام کامل به تجربه آنها- استفاده نشود. دیگر اینکه استانداران منتخب از نمایندگان موجود در مجلس شورای اسلامی، نباشند. بهعلاوه تعداد کمی -کمتر از انگشتان یک دست- از استانداران، نظامی باشند. بهرغم اینکه تقریباً در همه فهرست ارسالی از سوی گروههای مرجع سیاسی حداقل یک نظامی، برای احراز این پست معرفی شده بود. شاید به این دلیل که وزیر محترم کشور خود زمانی وزیر دفاع بودهاست. مضاف بر اینکه بنا شده بود که حتماً از استانداران موفق در دولت قبل که منشأ خدمات بودهاند هم استفاده شود.»
خرمشاد ادامه داد: «البته این موضوع در شرایطی که انتظار برای تغییر و تحول در جامعه خصوصاً در میان نیروهای ارزشی و انقلابی بالا بود، میتوانست چالش آفرین باشد که در مواردی اینگونه هم شد ولی خب بهرغم اینها، نفس استفاده از افراد موفق و توانمند خود یک ارزش انقلابی، عقلانی و اسلامی بود که نمیشد نادیده گرفته شود و نادیده هم گرفته نشد. اینکه حتماً از نیروهای باتجربه خود وزارت کشور استفاده شود، ازجمله دیگر شاخصهای مدنظر کمیته انتخابات میباشد که باهدف استفاده از ظرفیتهای درونی وزارت کشور موردتوجه قرار گرفته است.»
البته از میان ۳۱ استان کشور، هنوز تکلیف استانداران ۱۲ استان البرز، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال بختیاری، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه، مازندران، مرکزی و ایلام در دولت سیزدهم مشخص نشده است و کماکان استانداران دولت قبل به فعالیت خودشان ادامه میدهند. توقع از مسئولان دولت و وزارت کشور این است که هرچه سریعتر استانداران این ۱۲ استان را نیز مشخص کنند، زیرا استانداران فعلی باقیمانده از دولت قبل، با وقوف به پایان دوره مسئولیتشان، انگیزهای برای ادامه فعالیت و پیشبرد اهداف دولت را ندارند.
در نهایت اینکه، با وجود اظهارات معاون سیاسی وزیر کشور درباره نحوه انتخاب استانداران در دولت سیزدهم و تلاش دولت برای انتخاب نشدن استانداران از میان افراد با سابقه نظامی، بهتر بود فرد صاحبنظر و اهل تفکری مانند سعید حجاریان، قبل از تخریب دولت در بیان اظهاراتش بیشتر تأمل میکرد.
با این اوصاف این بار هم بازی تخریب جریان اصلاحات علیه دولت جواب نداد و دستاوردی تقریباً هیچ برای همفکرهای سعید حجاریان به ارمغان آورد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/