رقابت حدود 2هزار نفر در رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال/ چهره سال فضای مجازی معرفی میشود
به گزارش خبرنگار حوزه رسانه گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری مرحله نهایی «سومین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج» در سازمان فضای مجازی بسیج برگزار شد.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در ابتدای این نشست عنوان کرد: کارویژه و شأن نزول بسیج استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای مردم برای حل مشکلات جامعه و کشور و خود مردم است.
ظرفیت مردم و اقدامات مردمپایه در کشور ما ظرفیتی بیپایان و امکانی است که میتواند هر مشکلی را از سر راه بردارد و حل کند.
مسلم معین اظهار کرد: به گفته مقام معظم رهبری، بسیج حقیقتی شبیه افسانههاست. اوج این ماجرا در دوران دفاع مقدس بود. وقتی تمام دنیا با ارتشهای منظم و تکنولوژی های روز دنیا در برابر مردم قرار گرفت. کسی باور نمیکرد این ظرفیت مردمی مقابل آن صف آرایی جهانی بایستد و آن الگوی جهانی را خلق کند.
وی گفت: امروز یکی از اصلیترین مسائل کشور ما که شاید هیچ کشوری مثل ما درگیر آن نباشد، بحث فضای مجازی و محتواهای موجود در این حوزه است. بخشی از این ویژگی به این خاطر است که که تمرکز دنیا در فضای مجازی و رسانه روی ایران است. عامل تاثیرگذار بعدی، آرمانهای مردم ایران و خاصیت عدالتخواهی انقلاب اسلامی و در نهایت باید به ضعف اراده برای ایجاد استقلال، امنیت و خودکفایی در زمینه فضای مجازی اشاره کنیم. باید اعتراف کرد که مسئولان ما در حوزه زیرساخت و محتوای فضای مجازی عملکرد مناسبی نداشتند.
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج عنوان کرد: وقتی مخاطب ایرانی تحت بمباران محتوایی است، نباید به این حوزه بیتوجه بود. این روزها منافع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری ایجاب میکند در این حوزه فضای مجازی فعال باشد. ما در سازمان فضای مجازی بسیج معتقدیم با استفاده از ظرفیت و توانایی گروههای مردمپایه و جوانان متخصص میتوانیم تولید محتوای تخصصی در فضای مجازی داشته باشیم.
پیشگامی بسیج در تولید محتوای فضای مجازی
وی افزود: بسیج از سال ۹۷ در این حوزه پیش قدم شده و دو مرحله رویداد تولید محتوای تخصصی و دیجیتال را برگزار کرده است. به این شکل که در مرکز ۳۱ استان کشور به علاوه شهر تهران فراخوانهایی منتشر کردیم تا گروههای انقلابی متخصص تولید محتوای فضای مجازی گرد هم بیایند و در یک رویداد ۴۸ ساعته با هم رقابت کنند.
وی ادامه داد: تمام استانها ظرف این مدت، تیمهایی که توانایی تولید بازیهای رایانهای، نرمافزارهای تلفن همراه و محتوای چند رسانهای دیجیتال مثل انیمیش داشتند را با استفاده از ظرفیتهای بسیج در مکانهای استاندارد دور هم جمع کردند تا با محتوای مورد نظر رویداد را تولید کنند. هر رقابت بر اساس موضوع از پیش تعیین شدهای که برگرفته از مسائل سیاسی – اجتماعی روز است و در آغاز رویداد در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد، برگزار میشود. در نهایت هم گروههای برتر هر استان با استفاده از داوران تراز ملی و بینالمللی، برای رقابت نهایی این رویداد در مرکز کشور دور هم جمع میشوند تا با موضوعات جدید، رقابتی در سطح ملی را تجربه کنند.
معین با اشاره به خروجی دورههای قبلی این رویداد، اضافه کرد: از دو سال گذشته تا به امروز علاوه بر اینکه حجم قابل توجهی از محتواهای متنوع توسط گروههای شرکت کننده در این رویداد تولید و شده، تیمهای برتر نیز شناسایی شدند تا تحت پوشش و حمایت سازمان فضای مجازی بسیج قرار بگیرند. بازیهای رایانهای مثل «سفیر عشق»، «مختار؛ فصل قیام» و «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» که قرار است به زودی منتشر شود، جزء محصولات فاخری است که از تیمهای برتر این رویداد تولید شدهاند. در حال حاضر ۱۴ استارتاپ و شرکت خصوصی تولید محتوا، که که از گروههای برگزیده و حمایت شده این رویداد بودند، وارد بازار کار شدند و به نوعی یک نهضت تولید محتوا در این میان شکل گرفت.
رئیس سازمان فضای مجازی اظهار کرد: سومین دوره رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج از فردا، دوازدهم آبان ماه به همت مرکز متنای سازمان فضای مجازی بسیج، در ۳۲ نقطه سراسر کشور به صورت همزمان اغاز میشود.
وی افزود: رویدادهای تولید محتوا در سراسر جهان استانداردهایی دارد و اگر اشتباه نکرده باشم، این رویداد میتواند بزرگترین رویداد تولید محتوای جهان در حوزه فضای مجازی لقب بگیرد. در این دوره ۱۹۲۰ نفر در قالب ۵۸۰ تیم در سه حوزه پویانمایی، نرمافزار و بازیهای تلفن همراه شرکت کردند و ۳۰ داور و منتور (مربی) حرفهای روند رقابت این تیمها را از ابتدا ارزیابی میکنند.
وی ادامه داد: پس از اولین مرحله، حدود ۱۰۰ تیم شاخص این رویداد برای حضور در دور نهایی آماده میشوند تا در روز دوم آذرماه در رویداد بزرگ فینال که آن نیز ۴۸ ساعته خواهد بود، شرکت کنند. محل برگزاری فینال این رقابتها به زودی اعلام میشود و یک روز بعد از فینال، به سنت هرساله جشنواره فعالان فضای مجازی کشور که جشنواره بزرگ ملی است را برگزار میکنیم که در آن به جز معرفی تیمهای برگزیده دور نهایی رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج، چند اتفاق مهم دیگر نیز رخ میدهد.
معین اضافه کرد: در این جشنواره فعالان برتر فضای مجازی در حوزههای مختلف مثل شبکههای اجتماعی، معرفی میشوند و همچون دو دوره قبل، چهره سال فضای مجازی هم معرفی میشود. در دو سال گذشته با نظرات داوران، پایشهای مختلف و در نهایت نظرسنجی عمومی «عزتالله ضرغامی» و «آمنه سادات ذبیحپور» انتخاب شدند و برای امسال نیز عملکرد بسیاری از فعالان فضای مجازی مورد بررسی قرار میگیرد. اتفاق مهم دیگر در این روز رونمایی از بازی بزرگ «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی» است. البته این مراسم مهمان ویژهای هم خواهد داشت، که قبل از مراسم آن را معرفی خواهیم کرد.
حمایت از گروههای برگزیده و فعالان شهرستان
رئیس سازمان فضای مجازی بسیج در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در رابطه با شیوه حمایت این سازمان از گروههای برگزیده این رویداد و کمبودهایی که فعالان این حوزه بخصوص در شهرستانها با آن درگیر هستند، عنوان کرد:که ما در سراسر کشور 580 تیم شناسایی کردیم که حدود ۲ هزار نفر میشوند، گروهها و افراد بیشتری هم هستند که باید از آنها حمایت شود اما چتر پوششی ما به اندازه تمام ظرفیتهای موجود در این حوزه نیست و نمیتوانیم به تنهایی صد درصد مشکلات و ضعفهای موجود در این حوزه را برطرف کنیم. سازمانها و ارگانهای دیگر مثل وزارت ارتباطات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد، صداوسیما، پارکهای علم و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و... باید فعالانهتر به این حوزه ورود کنند. بسیج به عنوان لوکوموتیو سنت حسنهای را راهاندازی کرده و مابقی سازمانها باید دنبالهروی آن باشند. همانطور که در حال حاضر بسیاری از دانشگاهها در این مسیر گام برمیدارند.
وی افزود: نیازمندی اصلی گروههای تولید محتوا در اکثر شهرهای کشور، مسئله آموزش است و اگر بتوانیم آنها را با دانش روز در حوزه تخصصیشان آشنا کنیم، رشد پیشرفت آنها نیز بیش از پیش خواهد بود. این جوانان بعد از آموزش در وهله دوم به اعتبارات مالی، امکانات و ابزار فنی نیاز دارند. به همین دلیل در این رویداد تمرکز ویژهای روی بحث آموزش شده و حدود ۳۰ داور و منتور (مربی) از دانشگاههای سراسر کشور در کنار تیمها حضور دارند تا برای رفع اشکالات احتمالی در کنار گروهها باشند.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/