دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1400 - 20:54

مکرون نخست وزیر استرالیا را دروغ‌گو خواند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در خصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی از کشورش در ماه سپتامبر دروغ گفته است.
کد خبر : 618299
مکرون



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید که اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در خصوص لغو قرارداد خرید زیردریایی از کشورش در ماه سپتامبر دروغ گفته است.


مکرون که در حاشیه اجلاس گروه بیست در ایتالیا سخن می‌گفت روز یکشنبه ضمن متهم کردن اسکات موریسون به دروغ‌گویی گفت: «برای بازسازی اعتماد بین دو متحد سابق، تلاش‌های بیشتری لازم است.»


این سخنان در حالی مطرح شد که رهبران دو کشور فرانسه و استرالیا پس از لغو یک‌جانبه قرارداد ۵۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی از سوی استرالیا که به بهانه یک توافق امنیتی تازه میان کانبرا با بریتانیا و ایالات‌متحده صورت گرفت، برای نخستین بار در ایتالیا با یکدیگر روبرو شدند.


توافق موسوم به «آکوس» که زمینه برخورداری استرالیا از زیردریایی‌های هسته‌ای را فراهم می‌کند ماه سپتامبر گذشته پاریس را غافلگیر کرد و سبب شد تا فرانسه آن را «خنجری از پشت» از سوی متحدان توصیف کند و سفرای خود را از واشنگتن و کانبرا فرا بخواند.


پاریس همچنین در پی این بحران بلافاصله اعلام کرد که گفتگوهای دفاعی پیش‌بینی شده با بریتانیا را تا اطلاع ثانوی به حال تعلیق در می‌آورد.


ایالات‌متحده آمریکا، استرالیا و بریتانیا اما هدف از عقد پیمان دفاعی «آکوس» را که زمینه فسخ قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسه را فراهم کرد مقابله با چین و سیاست‌های توسعه‌طلبانه این کشور در اقیانوس آرام عنوان کردند.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته