دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1400 - 14:52
زینعلی مطرح کرد؛

ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری از صادرات زیره با وجود تحریم‌ها

ایران قطب تولید گیاهان دارویی استمجری و سیاست‌گذار گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته با وجود تحریم ۲۰ میلیون دلار ارزآوری در صادرات زیره با وجود تأمین کامل نیاز کشور انجام شده است، گفت: ایران قطب تولید گیاهان دارویی است.
کد خبر : 618188
حسین زینعلی مجری و سیاست‌گذار گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دامغان، حسین زینعلی در نشست تخصصی تولید، توزیع، بازاریابی، فروش و صادرات گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان اظهار کرد: از کشاورزان، تجار و فعالان حوزه گیاهان دارویی تشکر می‌کنم زیرا این تلاش‌ها موجب کاهش هزینه‌های دولت می‌شود؛ رسالتی بر دوش وزارت کشاورزی است که با همکاری و هماهنگی و اتحاد حلقه‌های تجارت گیاهان دارویی را تکمیل کند.




بیشتر بخوانید:


صیانت از دستاورد پیشینیان با تمرکز و توجه بر بازار جهانی


نتیجه تحقیق معیار سنجش ارتقای رتبه اعضای هیئت علمی قرار گیرد


۳۰ میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی در خدمت داروسازان قرار دارد




وی اضافه کرد: باور ما این است براساس پیشینه و اکولوژی، ایران قطب تولید گیاهان دارویی است. در بخش طب سنتی و گیاهان دارویی عقب نمی‌نشینیم؛ چراکه از پیشگامان تولید در این عرصه بوده‌ایم و کسی که پیشگام باشد، همواره در تلاش است تا جایگاه خود را حفظ کند.


مجری و سیاست‌گذار گیاهان دارویی در وزارت جهاد کشاورزی افزود: از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد، در کل کشور ۸ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی رشد می‌کند که ۲ هزار و ۵۰۰ گونه از گیاهان دارویی است. در رویش‌گاه‌های کشور، گیاهانی رشد می‌کند که مختص ایران است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آمارهای سازمان تجارت جهانی تأکید کرد: نکته بسیار مهمی که وجود دارد، نگاه به آمار است؛ بانک جهانی می‌گوید در سال ۲۰۵۰ میزان تجارت گیاهان دارویی به ۵ هزار میلیارد دلار خواهد رسید و سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است. ارزش صادرات گیاهان دارویی از سال ۲۰۰۹ از مرز ۵ میلیارد یورو به ۲۰۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۵ رسیده است.


سیاست‌گذار تولید گیاهان دارویی کشور بیان کرد: انسان در عصر حاضر به دو علم نیازمند خواهد بود که الکترونیک و سلامت است؛ کشوری مانند آلمان ساختار را به‌گونه‌ای تغییر داده است که ۷۰ درصد زیربنای دارویی و غذا را به سمت محصولات طبیعی برده است و با درآمد کشور، مردم را سلامت‌محور پرورش می‌دهد.


ارزآوری ۲۰ میلیون دلاری از صادرات زیره با وجود تحریم‌ها


بیماری کرونا جایگاه گیاهان دارویی را به جامعه نشان داد


مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تولید گیاهان دارویی متذکر شد: بیماری کرونا جایگاه گیاهان دارویی را به جامعه نشان داد؛ طبق اعلام سازمان تجارت جهانی ۷ تا ۱۰ درصد تجارت دنیا متعلق به گیاهان دارویی خواهد بود و توجه دنیا به این سو معطوف خواهد شد، ایران با توجه به اقلیم و زمینه‌های موجود ازجمله دانش طب سنتی به‌عنوان یک پیشرو می‌تواند معرفی شود.


زینعلی بیان کرد: در این حوزه برای درخشش در دنیا نیازمند تنوع محصولی هستیم که از دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ظهور پیدا می‌کند و از دانشگاه آزاد دامغان به‌عنوان یک دانشگاه فعال در این حوزه تشکر می‌کنم.


مجری طرح تولید گیاهان دارویی کشور یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۶ به بحث گیاهان دارویی به‌صورت ویژه توجه کرد؛ به افزایش میزان تولید و توجه به تحقیق در این حوزه ورود کردیم و اگر این توجه نبود بسیاری از گونه‌ها در آستانه انقراض قرار می‌گرفت و کشاورزی مبتنی بر قرارداد را پایه‌گذاری کردیم.


کشاورزی گیاهان دارویی نیازمند دانش بالایی است


وی ادامه داد: کشاورزی مبتنی‌بر قرارداد یعنی همه فعالان حوزه سود ببرند، کشاورزی گیاهان دارویی نیازمند دانش بالایی است و برای این کار تشکل‌های خاصی را شکل دادیم و پیگیر مسائل و حل مشکلات و آموزش در حوزه تولیدی خود شدند؛ گیاهان دارویی کیفیت‌محور هستند و مطابق با پیشرفت در دنیا توسعه می‌یابند.


زینعلی بیان کرد: در مکانیزاسیون تولید گیاهان دارویی از سال ۹۶ پیشرفت‌های خوبی را شاهد بودیم و مزارع الگویی تولید بذر از سال جاری شکل گرفت. در زمینه آموزش و اپلیکیشن بستر بسیار مناسبی مهیاست. در سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت مجوز کارگاه‌های کوچک مقیاس را در تولید و فروش گیاهان دارویی صادر شد.


از ۱۳ اقلیم موجود در دنیا ۱۱ اقلیم در ایران وجود دارد، در کل کشور ۸ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی رشد می‌کند که ۲ هزار و ۵۰۰ گونه از گیاهان دارویی است.مجری طرح تولید گیاهان دارویی کشور با اشاره به ظرفیت کشور در گیاهان دارویی گفت: ۷۰ درصد گل محمدی جهان و ۹۰ درصد زعفران جهان در اختیار ماست؛ اما محققان و دانشمندان ما در این حوزه فعالیت کمی داشتند که نیازمند توجه ویژه در بحث ورود دانشگاه‌ها به این مهم هستیم. در تولید زیره رتبه دوم دنیا را پس از هند داریم که در صورت شناخت بازار، کشور ظرفیت بالقوه را در صادرات این محصول دارد. در سال گذشته با وجود تحریم ۲۰ میلیون دلار ارزآوری در صادرات زیره با وجود تأمین کامل نیاز کشور انجام شده است.


مشاور وزیر جهاد کشاورزی در تولید گیاهان دارویی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای موفقیت در بحث گیاهان دارویی به استفاده از سامانه‌های مجازی روی آورد و از نقش‌آفرینی در آن غافل نشدیم و دومین کاری که صورت گرفت، ورود گیاهان دارویی به بورس بود که زعفران و زیره وارد بورس شد و در گیاه موسیر در حال انجام است.


زینعلی ادامه داد: باراندازهای گیاهان دارویی را در سه سطح تشکیل دادیم که تسهیلات ۴ درصد به علاقه‌مندان فعالیت در این حوزه پرداخت می‌شود.


مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد نمودارهای فعالان حوزه گیاهان دارویی در سه سال گذشته عنوان کرد: تعداد تولیدکنندگان فرآورده‌های طبیعی از ۴۰ به ۱۸۰ تولیدکننده، شرکت‌های خلاق به ۴۲ شرکت، شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱۸۶ شرکت و تعداد داروهای گیاهی تا سال ۹۹ به ۴ هزار قلم عنوان دارویی رسیده است.


وی توضیح داد: در حلقه نخست تولید گیاهان دارویی و در حلقه آخر داروسازی است که جزء تولیدکنندگان شاخص دنیا قرار داریم؛ ایران در داروسازی جزء تولیدکنندگان پیشرو تولید دارو از گیاهان دارویی است.


به گزارش آنا، در تولید گیاهان دارویی ۴۰۰ هزار نفر، در بسته‌بندی ۳۲ هزار نفر، در شرکت‌های خلاق ۷ هزار نفر، در بخش بازرگانی ۲ هزار و ۴۰۰ نفر، در بخش پزشکان ۵۰۰ نفر و در بخش سلامتکده‌ها ۶۰۰ نفر مشغول فعالیت هستند.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته