دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1394 - 14:17
حجت الاسلام نظری در نشست هم اندیشی اساتید گروه معارف اسلامی واحد ایلام:

روش تدریس نیازمحور، ضرورت امروزی دروس معارفی در دانشگاه است

در نشست هم‌اندیشی اساتید گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بر ضرورت اجرای روش تدریس نیازمحور برای دروس معارفی دانشگاهی تاکید شد.
کد خبر : 61770

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری واحد ایلام در این نشست با تأکید بر ضرورت نوآوری در تدریس دروس گروه معارف گفت: «اگر نحوه تدریس و روند برگزاری کلاس ‌ها تغییر نکند، شاهد دلزدگی استاد و دانشجو از دروس معارفی خواهیم بود.»


حجت الاسلام علی نظری با بیان این نکته که باید پاسخگوی شبهات جدید باشیم، عنوان کرد: «روش تدریس نیاز محور در راستای رفع شبهات دانشجویان و پاسخگویی به سؤالات ایجاد شده در ذهن دانشجویان، می‌تواند خیلی به غنای کلاس‌های معارفی کمک کند.»


وی درباره روش تدریس نیازمحور توضیح داد: «استادان در آغاز ترم با توزیع پرسشنامه‌هایی در بین کلاس می‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی برای دانشجویان دغدغه و شبهه ایجاد کرده و با این ارزیابی می‌تواند نیاز آنها را برطرف کند و در صورت نیاز از نرم افزار پرسمان سه که حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ شبهه را پاسخ داده است استفاده کنند.»


نظری افزود: «برای تعامل بیشتر با دانشجویان قصد برگزاری کارگاه‌های ۲ و چهارساعته را داریم که دانشجویان دروس معارفی با شرکت در کارگاه‌ها ۲ نمره به دست می‌آورند.»


معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام نیز در این نشست گفت: «روش تدریس نیاز محور می‌تواند به پرباری هر چه بیشتر دروس معارفی کمک کند.»


منصور احمدی با توجه به قابلیت‌های زیادی که روش تدریس نیاز محور در کیفی‌سازی آموزش دارد، افزود: «دروس معارفی که ترکیبی از الهیات و آگاهی‌های سیاسی لازم برای نسل جوان است باید به درستی تبیین شود تا دانشجویان ما را در برابر شبهه افکنی‌های عامدانه شبکه‌های مجازی و مغرضان مصونیت ببخشد.»


معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در ادامه این هم اندیشی گفت: «امروز روش تدریس نیاز محور یک ضرورت است و می‌طلبد که بصورت جدی تری وارد این حوزه شویم. »


نصرت اله حیدری عنوان کرد: «در راستای همین ضرورت، ما در معاونت فرهنگی دانشجویی دو راهبرد را دنبال می‌کنیم: یکی راه اندازی شورای تعامل اساتید و دانشجویان و دیگری طرح استاد معتمد فرهنگی است که امیدواریم بتواند در حوزه اعتقادی راهگشای نسل جوان باشد.»


وی با بیان اینکه سرفصل بسیاری از درس‌های گروه معارف (مانند انقلاب اسلامی) تدوین شده بیش از ۱۵ سال گذشته است، افزود: «موضوع بازنگری در درس‌ها خیلی مهم است و درسی مثل انقلاب اسلامی، باید با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی و اوضاع زمانه هماهنگ باشد.»


در ادامه هر یک از استادان به ارائه بخشی از تجربیات خود در روش تدریس نیاز محور پرداختند. خانم محمدزمانی در این باره تجربه خود را در این روش تدریس بسیار مفید دانست و گفت: با روش تدریس نیاز محور نشاط و تاثیر خوبی در کلاس ایجاد شد و توانستم افزون بر آشنایی با دغدغه‌های ذهنی دانشجویان، خیلی موثر‌تر از روش‌های قدیمی از کلاس خود بازخوردهای مثبت دریافت کنم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب