دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وبینار تخصصی «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» برگزار شد

ششمین وبینار تخصصی با موضوع «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» از مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن»، به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و همکاری معاونت پژوهشی به‌صورت مجازی برگزار شد.
کد خبر : 617440
دانشگاه سوره



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه سوره، ششمین وبینار تخصصی با عنوان «کامیک ایرانی و انیمیشن ملی» از مجموعه نشست‌های «انیمیشن جهانی و جهان انیمیشن» به مناسبت گرامیداشت روز جهانی انیمیشن به همت دانشکده هنر دانشگاه سوره و با همکاری معاونت پژوهشی با ارائه و سخنرانی رضا بهمنی، مدرس انیمیشن و نقاش و حضور کیارش زندی، مدیر گروه آموزشی کارشناسی ارشد انیمیشن و استادیار دانشکده هنر این دانشگاه به‌عنوان دبیر نشست در سامانه آموزش مجازی دانشگاه سوره برگزار شد.


در ابتدای جلسه، کیارش زندی با بیان مقدمه‌ای در باب موضوع به معرفی سوابق تحصیلی و حرفه‌ای رضا بهمنی پرداخت. در ادامه رضا بهمنی گفت: همواره با نگاه به تاریخ می‌توان اطلاعاتی در هر زمینه‌ای پیدا کرد. مبدعان صنعت فرهنگ از مکتب فرانکفورت بودند. از اتفاقاتی که در دوران معاصر رخ داد، جریان روشنگری بود که هر چه مربوط به سنت است باید فراموش شود. به عبارتی، تقابل جریان چپ به شاهنامه فردوسی است.


رضا بهمنی خاطر نشان کرد: در دوره تجدد، تکثر ظهور کرد که به نوعی جریان فراگیر ترجمه بود که به منابع و میراث تاریخی رجوع شد و بازگشت به ریشه‌ها را به همراه داشت.


وی افزود: نخستین تقابل با کمیک استریپ دهه چهلم بود، نشان دهنده روشنفکری جدید و توجه به گذشته بود.


رضا بهمنی در این خصوص ادامه داد: تولیدات فرهنگی و شکل‌گیری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از اقدامات این دوران بود که تلاشی برای رجعت به فرهنگ ایرانی بوده است. استادانی همچون علی‌اکبر صادقی و فرشید مثقالی از متولیان این عرصه بودند.


بهمنی، با اشاره به دوران پس از انقلاب اظهار کرد: در دوره اصلاحات پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، عصر طلایی نشریات وجود داشت، سپس به سبب ظهور اینترنت به طراحی‌های خارجی دست پیدا کردیم. از لحاظ تکنیکی دست طراحان ما توانمند شد و تصاویر طراحی شده به تجربه زیسته نزدیک‌تر شد. پس از آن، با وجود استادان توانمند نشریات تخصصی با اختصاص صفحات ویژه‌ کمیک استریپ راه‌اندازی شد.


سپس، رضا بهمنی یادآور شد: در دهه اخیر، تلاش بسیاری در مسیر هنر صنعت انجام گرفت که به دلایل متفاوتی این خروجی حاصل نشد. اتفاق جدید، موشن کمیک‌ها بودند که اغلب به صورت سفارشی بودند.


بهمنی در پایان تصریح کرد: متأسفانه ارتباطی میان کمیک و انیمیشن ایران شکل نگرفت. ژاپن و فرانسه از قطب‌های داستان‌ مصور هستند. همچنین، پایه‌گذاران کمیک استریپ آمریکا به مقوله فرهنگ و اشتراکات فرهنگی توجه بسیار داشتند. بنابراین ما نیز باید به فرهنگ خود در تولید آثار توجه بیشتری داشته باشیم.


در انتهای جلسه به تمامی سؤالات علاقه‌مندان در این حوزه پاسخ داده شد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب