دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

علت زانو درد در جوانی + راه‌های درمان کشکک زانو

زانو از جمله مفصل هایی است که هر روز و هر لحظه مورد استفاده انسان قرار می گیرد زیرا وظایف مهمی از جمله خم و راست شدن پاها از زانو، انقباض و انبساط استخوان و ماهیچه ران و توزیع مناسب نیرو بالاتنه بر ساق پا را بر عهده دارد.
کد خبر : 616859
زانو درد

گروه جامعه خبرگزاری آنا - حمیدرضا فتحی؛ متاسفانه زانو درد جزو دردهایی است که این روزها پیر و جوان ندارد و تقریبا بسیاری از مردم را درگیر خود می کند. زانو از جمله مفصل هایی است که هر روز و هر لحظه مورد استفاده انسان قرار می گیرد زیرا وظایف مهمی از جمله خم و راست شدن پاها از زانو، انقباض و انبساط استخوان و ماهیچه ران و توزیع مناسب نیرو بالاتنه بر ساق پا را بر عهده دارد. تحمل فشار ناشی از وزن بدن از جمله نیروهایی است که زانو باید در هنگام فعالیت های مختلف تحمل کند.


علت زانو درد در جوانی چیست؟


یکی از علت‌های ساییده شدن غضروف، حرکت نامتعادل کشکک در مفصل زانو است. رفتار نامناسب با زانو در حین فعالیت‌های بدنی و حتی استفاده زیاد از آن در سنین جوانی و پرتحرکی یا ورزشی، ضربه و یا ضعف عضلات ران باعث ساییده شدن غضروف می‌شود در نتیجه فرد احساس درد در زانو خواهد داشت، افرادی که بیشترین مراجعه را به مراکز درمانی دارند،گاهی دچار انحراف کشکک نیز هستند که این عارضه را می‌توان با جراحی درمان کرد به این صورت که کشکک آزاد می‌شود و در جای مناسب قرار می‌گیرد، این مشکلات در افرادی که دچار شلی لیگامانی یا نرمی مفصلی هستند، شایع‌تر است.


برخی افراد  اغلب در پاهای خود صدا احساس می‌کنند، اگر این صدا همراه با درد نباشد برای فرد مشکلی ایجاد نخواهد کرد، اما اگر همراه با درد باشد برای فرد مشکل‌ساز خواهد بود و باید به پزشک مراجعه کند، در افرادی که شلی لیگامانی دارند لبه پشت استخوان ساق بیشتر درگیر می‌شود لذا افراد باید تلاش کنند وزن خود را هنگام ایستادن به عقب نیندازند و به حالت ایستادن و راه رفتن خود دقت کنند که همیشه در مسیر مستقیم وزن منتقل شود.


علامت ونشانه های سایدگی کشکک زانو چیست؟


احساس درد مبهم زانو  :


در زیر کشکک


اطراف کشکک زانو


یا پشت کشکک زانو


ایجاد صدای خش خش در حرکت زانو:


در هنگام خم و راست کردن زانو


تغییر وضعیت نشسته به ایستاده


بالا و پایین رفتن از پله ها


مبتلا شدن به زانو درد در جوانی و سنین پایین علاوه بر احساس درد مشکلات دیگری نیز برای این افراد بهمراه دارد که آشنایی با این خطرها و عوارض و در واقع افزایش آگاهی این بیماران می تواند آنها را از این ناراحتی دور کند.


در بسیاری از جوانان که به درد زانو گرفتار هستند به دلیل توجه بیش از حد به این دردها و تمرکز بر روی بهبودی آن مشکلات عدیده اسکلتی به وجود آمده و آنها را در سنین بالا با اختلالات عضلانی و اسکلتی مواجه می نماید.


دوری از اجتماع و عدم مواجه با فرصت های عالی برای زندگی آینده نیز از جمله عوارض ناشی از زانو درد در جوانی می باشد.


محدودیت در برخی از فعالیت ها نیز از عوارض ناشی از زانو درد در جوانی محسوب می شود.


دوری از مدرسه و عدم امکان حضور فعال در مدرسه از خطرات بسیار بزرگ زانو درد در جوانی است.


درد پاتلوفمورال در جوانی خطر ابتلا به آرتروز زانو در سنین بالا را به شدت افزایش می دهد.


رفتارهای پیشگیرانه از زانو درد در جوانی


رایج ترین سن درگیری جوانان به عارضه زانو درد در جوانی در سنین 18 تا 39 سال است و افراد در این سنین به دلیل برخی عادت های رفتاری نامناسب زندگی به این بیماری دچار می شوند. اما توجه به برخی نکات پزشکی و بهداشتی می تواند شما را از ابتلا به این دردهای مزمن رهایی بخشد.


بسیاری از شغل ها که در آنها فعالیت با زانوها زیاد بوده و فشار زیادی به زانوها وارد می سازند اصلاً مناسب نبوده  و بهتر است اگر چنین شغل هایی دارید آنها را عوض کنید.


بعد از ایجاد هرگونه ضربه و درد در ناحیه زانو حتی در فعالیت ها و ورزش های سبک روزانه به پزشک مراجعه نمایید.


یکی از نکات بسیار مهم برای پیشگیری از عوارض زانو درد در جوانی مراجعه بموقع به پزشک متخصص است. در صورت بروز هرگونه علائم این بیماری در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و هیچ دردی را به مرور زمان نسپارید . در بسیاری از مواقع تعلل و عدم مراجعه سریع لطمات جبران ناپذیری در پی دارد.


راه های درمان سایدگی کشکک زانو چیست؟


کاهش وزن


تغییر در برنامه ورزشی


اصلاح کفی و کفش


ورزش های مناسب


استفاده از کیسه آب سرد یا گرم روی محل درد


استفاده از پماد موضعی


استفاده از روغن های سنتی و ماساژاطراف زانو مانند روغن سیاه دانه یا شتر مرغ و روغن زیتون


فیزیوتراپی


ماساژ


آب درمانی


انتهای پیام/4164/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته