دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1400 - 15:42
یادداشت وارده؛

انسجام و توحید کلمه مسلمانان

برای مسلمانان چشیدن تلخی اختلاف و تفرقه و خواری بس است؛ وقت آن رسیده که از «شجره طیبه تقریب و وحدت»، میوه‌های شیرین عزت، سیادت و سرافرازی را بچینند.
کد خبر : 615297
امان الله علیمرادی



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ قرآن مجید، مسلمانان را به وحدت کلمه و به‌هم‌فشردگی صفوف فراخوانده و آن را می‌ستاید و تفرقه را نکوهش می‌کند. از تفرق در دین نهی کرده و می‌فرماید «أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لاتَتَفَرَّقُوا فِیهِ‌...» (شوری/ ۱۳) همان دین (خالص) را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید.


در آیه مبارکه ۱۵۹ سوره انعام نیز می‌فرماید «...إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً، لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْ‌ءٍ‌...» کسانی که در آیین خود تفرقه ایجاد کردند و به دسته‌های گوناگون (و مذاهب مختلف) تقسیم شدند، تو هیچگونه رابطه‌ای با آنها نداری.


و یا در سوره مبارکه روم آیه ۳۱ و ۳۲ دودستگی را نکوهش کرده، می‌فرماید «وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ * مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً...»
و در آیه ۱۰۳ آل عمران، همه را به چنگ‌زدن به ریسمان الهی دعوت می‌کند که «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا ولا تفرقوا» گویی گروه‌های متفرق، در قعر چاه و در معرض نابودی قرار دارند و برای نجات خویش ناچار باید بر ریسمان وحدت چنگ زنند، تا از وحشت مرگبار نجات یابند.


اینها نمونه‌هایی از پیام الهی است که مسلمانان را به «انسجام و توحید کلمه» دعوت کرده و از تفرقه و دودستگی بازمی‌دارد.


با تأسف، عملکرد بعضی مسلمانان بر خلاف پیام الهی بوده و سبب شده است که بعضی مناطق اسلامی در سلطه ابرقدرتان درآمده و نقشه‌های شوم را به دست‌نشاندگان خود بر جوامع اسلامی تحمیل کنند.


برای مسلمانان چشیدن تلخی اختلاف و تفرقه و خواری بس است؛ وقت آن رسیده که از «شجره طیبه تقریب و وحدت»، میوه‌های شیرین عزت، سیادت و سرافرازی را بچینند.


در سایه وحدت، نیروها و توانایی‌های پراکنده گرد آیند و قدرتی عظیم تشکیل دهند و کارهای بزرگ را سامان دهند. نگذارند با تفرقه، نیروها هدر رود و زمینه برای اجرای فتنه شیاطین فراهم شود و چه بسا صفوف مسلمانان رودرروی یکدیگر قرار گیرد.


معنای «وحدت کلمه و تقریب بین مذاهب اسلامی» هم این نیست که فرقه‌ای در فرقه دیگر ذوب شود و از باورهای خود دست کشد؛ بلکه به معنای زندگی برادرانه در کنار یکدیگر و حمایت همه‌جانبه از همدیگر در برابر دشمنان است.


شایسته است روح تفاهم و گذشت در مسلمانان احیا شود، اختلافات جزئی مایه دوگانگی نشود. درباره امام محمدبن ادریس شافعی نقل است «وی بر مزار امام ابوحنیفه وارد شد و در کنار مرقد او نماز گزارد؛ ولی قنوت نگرفت پس از نماز ارادتمندان به او گفتند چرا چنین کردی؟! او در پاسخ گفت «توقیراً للإمام» یعنی قنوت را به احترام صاحب این قبر که در این مورد قائل به قنوت نیست، ترک کردم».


پیشوای متقیان امیرمؤمنان علی(ع) در یکی از خطابه‌ها می‌فرماید «فإن یدالله علی‌الجماعة و ایاکم و الفرقة فإن الشاذ من الناس للشیطان، کما أن الشاذ من الغنم للذئب. دست خدا بر سر جماعت است، از تفرقه بپرهیزید، زیرا شخص تک‌رو، شکار شیطان است، همان‌گونه که گوسفند تک‌رو، طعمه گرگ است». (نهج البلاغه، خطبه ۱۲۷)


در روزگاری که دولت‌های کفر و استکبار با داشتن ایدئولوژی‌های مختلف، اقتصادهای متباین و سیاست‌های متفاوت، برای منافع مشترک، راه وحدت می‌روند و با هم بسان دو لبه قیچی برای قطع ریشه اسلام حرکت می‌کنند؛ شایسته است مسلمانان با هم برای راندن شیاطین از سرزمین‌های اسلامی و اجرای احکام نورانی اسلام گام بردارند و با وحدت کلمه، کلمه توحید را شعار خود قرار دهند و یاد آرند که ما بر وحدانیت خدا، رسالت و خاتمیت پیامبر اعظم، قبله و قرآن واحد، سنت واحد و زبان دینی یکسان هم‌سوگندیم و این برای همدلی کافی است.


در نظام جمهوری اسلامی، گام‌هایی برای تقریب بین مذاهب برداشته است. نامگذاری ایام میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) به «هفته وحدت» و راه‌اندازی «مجمع تقریب مذاهب اسلامی» از جمله آنهاست.


امید است آحاد امت اسلام و نخبگان با تکیه بر توان علمی و هنری بر محور مشترکات امت اسلام حرکت کنند و شبهات و مسائل جنبی با حضور استادان فرق اسلامی عالمانه و عادلانه روشن شود.


توفیقات همه امت اسلامی را از خدای سبحان مسئلت دارم.


امان‌الله علیمرادی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب