دپوی ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون در گمرک
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، درباره آخرین آمار نوسازی ناوگان کامیونی از دو محل «واردات کامیون با عمر حداکثر سه سال «و «تولید داخل»، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حملونقل جادهای از سال گذشته تلاش کردند نوسازی ناوگان کامیونی بهصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی اظهار کرد: طبق آخرین آمار رسمی که گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است، تعداد ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون با عمر کمتر از سه سال وارد کشور شده و در گمرکات موجود است.
امانی ادامه داد: همچنین یکهزار دستگاه کامیون نیز پیشازاین، از گمرک ترخیص شده بود و بنابراین از محل کامیونهای با عمر سه سال و کمتر، تعداد ۴۶۰۰ دستگاه کامیون تاکنون نوسازی شده است.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اضافه کرد: پس از ورود دستگاه قضایی به موضوع و سرخط کردن تعداد زیادی از دستگاههای متولی، شرایط ترخیص این کامیونها تسهیل شد، موانعی که وجود داشت که تااندازهای برطرف شده است، همچنین فرآیندهای دومرحلهای حذف و یک مرحلهای شد.
وی اضافه کرد: امیدواریم در اسرع وقت این ۳۶۰۰ دستگاه کامیون هم از گمرکات ترخیص و به ناوگان کامیونی کشور اضافه شود تا بهاینترتیب متوسط سن ناوگان کامیونی کاهش یابد و جزو ناوگان جوان لحاظ شود.
امانی بیان کرد: همچنین در پروژه نوسازی ناوگان کامیونی، با سه شرکت تولیدکننده داخلی در موضوع تولید کامیون قرارداد داریم که این قراردادها جاری است و تاکنون تعدادی از رانندگان برای نوسازی مراجعه کردهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که از محل تولید داخل تاکنون چه میزان تقاضا ثبتشده است، گفت: نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون از محل تولید داخل ثبتنامشده است و این کار ادامه دارد، امیدواریم موضوع مدتزمان بازپرداخت تسهیلات را با اصلاح قانون افزایش دهیم که این موضوع قطعاً روند استقبال از نوسازی ناوگان داخل را هم افزایش میدهد.
پیگیری افزایش زمان بازپرداخت اقساط تسهیلات به ۱۰ سال
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای اظهار کرد: این تسهیلات که ۸۰ درصد قیمت کامیون است، از محل وجوه اداره شده سازمان راهداری و حملونقل جادهای پرداخت میشود، نرخ سود این تسهیلات میانگین ۶ درصد و پنجساله است، این مدتزمان پرداخت اقساط، کوتاه است و دنبال این هستیم که با اصلاح قانون، مصوبه بگیریم و مدت بازپرداخت اقساط را به ۱۰ سال افزایش دهیم.
سهم ۱۰ درصدی اسقاط کامیون در تأمین مالی کامیون جدید/ آورده راننده کمتر از ۱۵ درصد
امانی درباره موضوع اسقاط در این طرح نوسازی ناوگان کامیونی توضیح داد: حتماً موضوع اسقاط ناوگان فرسوده مطرح است، ما نوسازی را در دستور کار قراردادیم بنابراین افزایش ناوگان در دستور کار نیست و در هر دو بخش «واردات کامیون با عمر سه سال» و «تولید داخل»، طبق قانون باید اسقاط کامیون انجام شود.
وی درباره سهم اسقاط کامیون در تأمین مالی خرید کامیون جدید برای راننده، اظهار کرد: از محل اسقاط کامیونها، قیمتها متفاوت است، اما تقریباً کمتر از ۱۰ درصد کل رقم کامیون جدید، از محل اسقاط کامیون قدیمی برمیگردد، ۸۰ درصد هم تسهیلات سازمان راهداری خواهد بود و کمتر از ۱۵ درصد آورده نقدی متقاضی است.
نوسازی ناوگان مینیبوسی امسال در دستور کار
به گزارش سازمان راهداری و حملونقل جادهای، معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: امسال همچنین به دنبال این هستیم که اگر ظرفیت اعتباری ما جواب دهد، در موضوع بخش مسافری با اولویت ناوگان مینیبوسی، سپس ون، سواری کرایه و سپس اتوبوسها اقدام کنیم که امیدواریم این ظرفیتسازی بهخوبی انجام شود.
انتهای پیام/
انتهای پیام/