پیگیری «طرح پویش» در استان گلستان با ایجاد ۱۰۷ فرصت شغلی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظهمحور یکی از تمهیداتی است که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید به دنبال یاددهی تعالیبخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود؛ بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالیبخش و عمیق خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
ترسیم نقشه راه اشتغال با اشتراک مهارت دانشجویان
تحول در آموزش حافظهمحور با ایجاد انگیزه تغییر در دانشگاهیان
دانشجویان چگونه به فراگیری مهارتهای جدید رومیآورند؟
تغییر سرفصلهای درسی با تأکید بر آموزش عملی و کارگاهی
وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخصهای کار آمادگی و مهارتهای موردنیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شاد بودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت میگیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت در پروندهای با عنوان «اشتغال دانشبنیان» و در گفتوگو با رؤسای واحدهای دانشگاهی به تبیین شعار سال تحصیلی ۱۴۰۰/۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است که در این شماره گفتوگو با حجتالاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان را میخوانیم.
آنا: با توجه به شعار سال جدید تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» ملزومات تحقق این شعار را چه میدانید؟
طاهری: تغییر سیستم ارزیابی دانشجویان برای تعیین بسندگی علمی بر مبنای آموختههای مهارتی و عملی، افزایش دورههای کارآموزی و کارورزی متصل به بازار و پیگیری دقیق استادان در بازخورد دورههای گذرانده شده توسط دانشجویان و تغییر دورههای حرفهای و مهارتمحور به جای دورههای آموزشی محض بهمنظور گذر از آموزش حافظهمحور، استفاده از شیوههای تدریس مبتنی بر فناوری و کارآفرینی و ارائه آموزشها بر اساس مهارتهای شغلی و کارآفرینانه با تعیین استانداردهای لازم و قابلیتهای مناسب برای فارغالتحصیلی دانشجویان و تدوین قوانین و آییننامههای جدید برای حمایت از اعضای هیئت علمی فناور و دانشجویان فناور ازجمله اقداماتی است که برای تحقق شعار سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفتهایم.
ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش تعامل و ارتباط همهجانبه بین دانشگاه و صنعت(بازار) و برگزاری دورههای کارآفرینانه و شناخت صنعت و بازار برای اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه، اطلاعرسانی گسترده قوانین حمایت از اعضای هیئت علمی فناور و دانشجویان فناور در دانشگاه و حمایت مادی و معنوی واقعی از متقاضیان و فعالان این حوزه از دیگر برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برای تحقق شعار سال است.
آنا: گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه بهویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند تا این امر محقق شود؟
ارائه تدریس در محیط مبتنی بر مهارت و ابزار مورد نیاز برای رشتههای مختلف دانشگاهی ازجمله اقداماتی است که میتوان برای جذاب کردن محیط دانشگاه بهکار برد.طاهری: ارائه دروس عملی کاربردی و احصای مسائل و مشکلات جامعه در حوزههای مختلف برای نیل به این هدف، هماهنگی و ایجاد ارتباط نزدیک صنایع با دانشگاه، تغییر روش تدریس از روش حافظهمحور به روشهای جدید تدریس برای افزایش فعالیتهای دانشجویان و بروز خلاقیت آنان، تعریف پایاننامههای فناورانه برای دانشجویان بهویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای حل مسائل منطقهای و کشور ازجمله راهکارهایی است که میتوان با استفاده از آنها از دوران آموزش حافظهمحور عبور کرد.
آنا: برای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان علاوه بر آموزش، چه تمهیداتی اندیشیده و چه امکاناتی را فراهم کردهاید؟
طاهری: درباره مهارتآموزی و آموزش آن، تمهیدات و اقدامات بسیار مؤثری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان صورت پذیرفته است تا جایی که راهاندازی پنج مدرسه عالی مهارت، راهاندازی چهار فعالیت کاربنیان و پیگیری طرح پویش با ایجاد ۱۰۷ فرصت شغلی در کارخانههای صنعتی، گلستان را به استانی پیشرو در تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان تبدیل کرده است.
عقد قرارداد برگزاری دوره و کارگاه هنرستانهای آموزش و پرورش استان گلستان در ۵۰ رشته مهارتی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و در ۷۳ رشته در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از فعالیتهای مؤثر در امر مهارتآموزی بوده و برگزاری دورههای توانمندسازی ادارات و نهادها در زمینههای مختلف، همکاری در برگزاری دورههای شهرک صنعتی استان از دیگر اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در امر مهارتآموزی است.
برگزاری وبینارها، سخنرانیها، کارگاههای آموزشی و بازدیدهای تخصصی از پروژهها برای بالابردن و ارتقای سطح کیفی آموزش با هدف حل مسائل جامعه، برگزاری دورههای توانمندسازی فناورانه متعدد برای دانشجویان و استادان، برگزاری رویدادهای فناورانه از قبیل استارتآپ ویکند، بوت کمپ، ایده شو و ... برای شناسایی افراد فناور و آموزش عملی آنان و تخصیص حمایتهای مالی مناسب به گروههای برتر رویدادها و جذب آنها در مراکز رشد از دیگر فعالیتهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در امر مهارتآموزی است.
آنا: در راستای شعار سال و برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود چه برنامههایی دارید؟
طاهری: ارائه تدریس در محیط مبتنی بر مهارت و ابزار مورد نیاز برای رشتههای مختلف دانشگاهی، ایجاد رشتههای دانشگاهی میانرشتهای و ارائه آموزشهای حرفهای مسئلهمحور بر اساس نیازهای بازار کار، ایجاد بستر مناسب برای یادگیری ترکیبی بهمنظور افزایش انگیزش مهارتپذیری دانشجویان و برگزاری دورههای مختلف عملی برای یادگیری مهارتهای لازم توسط دانشجویان، ترویج روحیه کارآفرینانه در دانشجویان با آموزشهای جدید عملی، برگزاری استارتآپها، سمینارها، اردوها و جلسات مشاوره شغلی و کارآفرینی ازجمله اقداماتی است که میتوان برای جذاب کردن محیط دانشگاه انجام داد.
بیشتر بخوانید:
استراتژیهایی برای گذر از آموزش حافظهمحور
دانشکدههای مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفهای
گذر از آموزش حافظهمحور با توانمندسازی استادان
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
آموزش و راهنمایی دانشجویان در مراحل مختلف تحصیل برای افزایش آمادگی ورود به بازار کار و شناسایی و حمایت از طرحها و ایدههای کارآفرینانه و دانشبنیان دانشجویان برای حل چالشهای اشتغال، برگزاری همایشها و مسابقات تخصصی علمی، طراحی و نصب استندها و پوسترهای فناورانه در محیط دانشگاه، برگزاری دورههای آشنایی با حمایتهای دانشگاه و تسهیلات ارائه شده به افراد فناور و معرفی بخشهای فناوری دانشگاه به دانشجویان از قبیل شتابدهنده، مرکز رشد و سرای نوآوری از طریق برگزاری رویدادها و یا بازدیدهای حضوری میتواند محیط دانشگاه را برای دانشجویان جذاب کند.
آنا: فعالیتهای دانشبنیان واحد گرگان خود را چگونه ارزیابی میکنید و تا چه اندازه در تحقق شعار سال مفید خواهد بود؟
طاهری: اکنون فعالیتهای دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در حد متوسط است و برای تحقق شعار سال باید سرمایهگذاری مناسبی در این بخش صورت گرفته و بودجه و فضای مناسب در اختیار بخشهای فناوری قرار گیرد و تعداد افراد فعال در این زمینه با ارائه حمایتهای مناسب و تشویقی افزایش یابد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/