پاسخ دبیر جشنواره فیلمهای کوتاه تهران به اعتراض فیلمسازان/ جشنوارهای خنثی نیستیم
به گزارش ستاد خبری سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کوتاه تهران؛ نشست خبری سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی واقع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره برگزار شد.
در ابتدای این نشست، موسوی ضمن تبریک سالروز امامت حضرت ولیعصر(عج) و تبریک ماه مبارک ربیع گفت: در ابتدا از شما ممنون هستم که در این شرایط سخت کرونایی برای پوشش نشست رسانهای این جشنواره اهتمام میورزید.
او ادامه داد: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران و با دبیری بنده برگزار میشود. در طی ۲۴ سال فعالیت بنده، ۵ سال است که مسئولیت دبیری این رویداد را دارم و به زعم من در این سالها شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته که هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به دلایل متعدد این جشنواره میتواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد. چون ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفهای و ژانر خلاق و نوآورانهای که دارد و به دلیل حضور فیلمسازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد. در بخش بینالملل نیز توانستیم امسال تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران شویم. ضمن این که میان کشورهای مسلمان فقط ما، مصر و ترکیه جشنواره ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.
او گفت:در ابتدا به دلیل سوتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بینالملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی میشود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشیم. اسکار میداند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال میشود تنها میتوانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را برگزینیم. ضمن این که داوران بخش بینالملل فیلم اصلی را تماشا میکنند اما چیزی که در ایران اکران میشود، مطابق با قوانین و ضوابطهای ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.
دبیر جشنواره گفت: خوشحالم که این حق در دوره من و همکارانم استیفا شد. پارسال ۴۵۰۰ اثر در بخش بینالملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنجهزار یورو هدیه میدادیم، موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفههایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد.
وی افزود: من پنج سال است که دبیر جشنواره هستم اما برای اولین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکار کوالیفاید هستند و ۶۷ تا از آنها تنها در آمریکا برگزار میشوند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنوارههایشان اسکار کوالیفاید هستند.
او گفت: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت شد برای این که جزو جشنوارههای رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به دلیل تحریمها است و اینگونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید هست و ظرف ده روز به ۴۵۰۰ فیلم ثبتنامی، ۲۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان اضافه شد و چنین رخدادی مهمترین دستاورد جشنواره بود و باعث ایجاد حساسیتهای بیشتری نسبت به جشنواره نیز شد.
موسوی گفت: داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ده درصد آثاری نیز که در بخش بینالملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل میدهند. بیشترین فیلم از هند ۶۲۱ فرانسه،با ۵۹۰ فیلم اسپانیا، با ۵۸۶ فیلم برزیل، با ۲۷۲ فیلم ایتالیا، با ۲۷۴ روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و... حضور داشتند در این جدول کمترین آن ۶۲ فیلم از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به این رویداد اثر ارسال کردهاند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران هست هرچند که به خاطر تحریمها مبلغ جوایز ارزی کاهش یافته است.
او گفت: در بخش ملی نیز باید بگویم که همه از رویدادهای این روزها آگاه هستیم. به لحاظ رشد کمی ما امسال بیشترین آثار را داشتیم.
موسوی گفت: ۱۷۷۵ فیلم در بخشهای مختلف به جشنواره اثر ارسال کردند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شدو این یعنی ۷ درصد آثار راه پیدا کردند و ۹۳ اثر بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.
او درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته گفت: اعتراضها جنسهای مختلفی دارند اما مهمترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است.زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ده درصد آنها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من میفهمم که بچهها با سختیهای بسیار به ساخت آثارشان مبادرت میورزند.سعی می کردم خودم را در جریان گلایه ها جای فیلمسازان قرار بدهم
وی افزود: جان کلام این است که همه نیاز به دیده شدن دارند به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر میدانند. با مشقت فیلم تولید میکنند به امید دیده شدن. میدانم که هر سال دلخوریهایی پیش میآید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلمها میتوانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر از خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین هایی به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها میگذاشتم. آنها فکر میکردند برخی حمله میکردند و شب پیام میدادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت میپذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آنها به حق است.
موسوی خاطر نشان کرد: قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و... باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلمهایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب میکردیم بقیه نمیتوانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنوارههای دیگر، پلتفرمها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلمها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.
وی ادامه داد: نکته دیگری که میخواهم بگویم درباره سیاست های جشنواره است اگر دوستان ما یکبار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل میشود این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیتالمال برگزار میشود و باید در چارچوب سیاستهای آن نقد شود. ما جشنواره ای خنثی نیستیم. بسیاری از جشنوارهها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویتهایی داریم. مثلا فیلمهای امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب میکنیم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه میدهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلمها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویتها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانمها شنیدهام که ۱۰تا ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار کنیم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب کنیم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم ها راه پیدا کرده است بنابراین کار سختی را همیشه پیش رو داریم.
دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلمها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلمها به لحاظ کیفی هم باید حداقلهایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویتها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلمها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و با سیاستهای اعلامی ما مغایرت داشتند.
وی درباره انتخاب عنوان مشاوران انتخاب آثار در دوره سی و هشتم گفت: ما در سال کنونی عنوان مشاوران انتخاب را داشتیم. آنها برخی از فیلمها را که در جشنوارههای دیگر برگزیده شده بودند، اصلا انتخاب نکردند، در بخش بینالملل هم مکانیسمی طولانی برای انتخاب داشتیم. شنیدم میگفتند برخی فیلمها دیده نشده اما همه فیلمها دیده شد. ترکیب مشاوران انتخاب امسال ما تکراری نبوده است. دوستان ما در سایز استان ها میگویند باندی هست اما ترکیب ما یک نفر دو نفر که نیستند تمام تلاش ما این بود که ترکیبی جدید را برای این موضوع انتخاب کنیم.
موسوی گفت: ما به تک تک مشاوران انتخاب زنگ زدیم و گفتیم ۱۰ برگزیده آثارتان را به ما معرفی کنید و آنها را دوباره دیدیم. جالب اینجا است که سه فیلمی که ما خیلی ناراحت شدیم که نبودند و در جشنواره حضور نداشتند اصلا جزو معترضین نبودند. ما حتی هیچ لیست ۸۰ تایی نداشتیم که سه تای آنها بخواهد حذف شود. برای مثال یکی از معترضین به من میگفت که من هفتم شدم و بسیار توهین کرد اما رتبه فیلمش ۳۱۷ بود یا فیلم دیگری که پیگیری کردم رتبهاش ۸۲۶ بود و میگفت من جزو این ۸۰ فیلم بودم.
او بیان کرد: در جشنوارههای خارجی نیز کانسپتها و مفاهیم ایرانی فیلمسازها بودند که حرف داشته و باعث درخشندگی آثار ایرانی بودند. رویدادهایی چون «ایسفا» و... هستند و دوستان میتوانند در این جشنوارهها به خوبی دیده شوند. برای مثال بر اساس اولویت ما فیلمی که درمورد حقوق کودک است برای من ارجحیت دارد به فیلمی که درباره آلودگی هوا است.نه به این معنا که آلودگی هوا مهم نیست بلکه قطعا همه این موضوعات معضل هستند اما ما با محوریت آییننامهای که داریم تصمیمگیری میکنیم.
موسوی گفت: برای اولین بار برای این جشنواره چون «اسکارکوالیفاید» شده است افتتاحیه ای برگزار میکنیم و آنجا از تیزر جشنواره، ۱۱ کتابی که منتشر کردیم و.... رونمایی میکنیم. در جشنواره امسال ۲۰ نشست تخصصی داریم که ۸ مدرس ایرانی و ۱۲ مدرس بین المللی درباره موضوعات روز بحث و مناظره میکنیم و محوریت زیادی به موضوع سینمای تجربی قائل شده ایم. ۱۱ عنوان کتاب منتشر کردیم چراکه رویکرد ما مبتنی بر دانشافزایی است.
موسوی با اشاره به بخش انتشارات جشنواره گفت: در اختتامیه کتاب فهرست نگاری دهه ۹۰ جشنواره را معرفی خواهیم کرد. جشنواره سی و هشتم همچون سال گذشته در پردیس سینمایی «ایران مال» برگزار میشود و آن ها اسپانسر ما هستند و بسیاری از موارد جشنواره را به صورت رایگان در اختیار ما قرار میدهند. فضای باز و ارتفاع سقفها برای ما تعیین کننده بود، مسافت برای خیلی از عزیزان اذیتکننده بود اما من روزگاری را به خاطر دارم که اگر چک انجمن پاس نمیشد، حتی برای بنر زدن نمیتوانستیم وارد سالن شویم.
وی درباره سامانه میزبان آنلاین جشنواره گفت: ما امسال پلتفرم «هاشور» را برای اکران داریم که فیلمسازها میتوانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرمها ارائه دهند.
دبیر جشنواره درباره نکوداشت فرشته طائرپور در جشنواره بیان کرد: برای بخش نکوداشت از زندهیاد «فرشته طائرپور» که عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران نیز بودند یاد خواهیم کرد.
انتهای پیام/۴۱۰۴/
انتهای پیام/