فقدان ارزشیابی موثر در فضای مجازی منجر به کاهش یادگیری دانشجویان میشود
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ با شیوع ویروس همهگیر کرونا و اعمال محدودیتها آموزش مجازی با وجود چالشهایی که برای دانشگاهها، مراکز آموزشی و علمآموزان به وجود آورد اما پا به عرصه آموزشهای رسمی گذاشت و جایگزین تدریس دانشگاهی شد، دانشجویان و اساتید با فضای جدیدی از آموزش مواجه شدند که پیشتر با آن آشنایی نداشتند و به ناچار برای ادامه تحصیل وارد بستر الکترونیک شدند.
فضای مجازی فرصتهای بسیاری را در اختیار دانشگاهها و مراکز آموزشی قرار داد اما تعامل دانشجویان و اساتید در فضای مجازی آنطور که باید صورت نمیگیرد، از سویی دیگر برگزاری کلاسهای عملی در بستر مجازی به علت نبود زیرساختهای مورد نیاز، عدم آشنایی دانشجویان و اساتید با آموزش مجازی، فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مشکل نوسانات سرعت اینترنت و امتحانات مجازی چالشهایی بوده که با آن مواجه شدند.
البته فرصتهایی ازجمله بازنماندن از تحصیل، تقویت زیرساختهای فضای مجازی، حاضر شدن دانشجویان از سراسر دنیا در کلاسهای مجازی ایجاد کرد. در دوران پساکرونا نیز باید بستر الکترونیک را مکمل آموزشهای حضوری دانست چراکه تمام دنیا به این سمت میروند.
در این زمینه با سید صالح اعتمادی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
کیفیت برگزاری اکثر کلاسها در زمان کرونا کمتر شده است
اعتمادی درباره اینکه ویروس کرونا در بحث آموزشی فرصت بوده و یا تهدید، گفت: در موارد و ابعاد خاصی کرونا فرصتساز بوده است به عنوان مثال برای آن دسته از دانشجویانی که از مسافت دورتری به دانشگاه میآمدند موقعیت مناسبی به وجود آمد؛ اما کیفیت برگزاری اکثر کلاسها کمتر شده که ناشی از نبود امکانات سختافزاری و نرمافزاری مناسب، عدم تسلط اساتید به روشهای موثر ارائه و ارزیابی بهصورت مجازی، افسردگی ناشی از عدم تعامل دانشجویان با همکلاسیها و اساتید، کیفیت پایین اینترنت آنها، عدم وجود محیط مناسب جهت مطالعه، فقدان تحرک فیزیکی و کسالت ناشی از حضور پیوسته در منزل، نبود فرهنگ و امکانات نرمافزاری مناسب برای تعامل دانشجویان با اساتید مربوطه و همکلاسیها، است.
بیشتر بخوانید:
پذیرش دانشجو در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به چه صورت بوده است؟
ارزیابی کیفیت آموزش مجازی در دانشگاهها چگونه انجام میشود؟
عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: تعامل اساتید و دانشجویان در آموزش مجازی وجود ندارد، عدم انجام ارزشیابی موثر که منجر به کاهش یادگیری مفاهیم و مهارتهای لازم توسط دانشجویان میشود، امتحانات مجازی بستری برای تقلب فراهم کرده به طوری که برخی دانشجویان در دوران کرونا رشد معدل داشتهاند.
وی با اشاره به اینکه تعامل بین اساتید و دانشجویان موهبتی است که در آموزش حضوری وجود دارد، خاطر نشان کرد: در مجموع کیفیت آموزش در زمان کرونا به دلیل کاهش قابل توجه تعامل دانشجویان و اساتید کاهش داشته است.
تشکیل گروههای دانشجویی برای رفع اشکالات درسی
اعتمادی درباره تجربه خود در آموزش دانشجویان قبل و بعد کرونا بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ قبل دوران کرونا از بسترهای آموزش مجازی به عنوان ابزار کمکآموزشی استفاده کرده که باعث داشتن آمادگی در بحران کرونا شد. در زمان شیوع ویروس کرونا و آموزش مجازی در ابتدا تمامی کلاسها با دانشجویان صحبت کرده تا با آنها ارتباط گرفته و اگر دانشجویی در جلسه گذشته حاضر نبود، علت آنرا جویا میشوم.
وی با بیان اینکه روشن بودن دوربین دانشجویان در حین کلاس اهمیت بسیاری دارد، گفت: از همه دانشجویان درخواست میکنم که در طول کلاس دوربین خود را روشن نگه دارند چراکه با روشن بودن آن از چهره و میمیک صورت آنها متوجه میشوم مبحث تدریسی به چه اندازه توضیح نیاز دارد. در برخی از کلاسها از دانشجویان درخواست میکنم که زیر نظر من گروههای ۳ تا ۵ نفری تشکیل دهند و هفتهای یک ساعت برای رفع اشکال و کارگروهی داشته باشند. این جلسات در طول ترم بین ۲ تا ۴ نمره از نمره کل را داشت و مکانیزم بسیار موثری برای بهبود کیفیت آموزش است. برای ورودیهای جدید تکالیفی از قبیل تماس صوتی و تصویری با همکلاسیهای خود در طول ترم در نظر میگرفتم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دانشجویان جدیدالورود با محیط دانشگاهی آشنایی ندارند، خاطرنشان کرد: همچنین از دانشجویان ورودی جدید خواسته شد با حداقل ۳ نفر از فارغالتحصیلان موفق دانشکده در داخل یا خارج کشور تماس صوتی و تصویری برقرار کرده و با عوامل موفقیت آنها آشنا شوند.
دانشجویان بااستعدادی که نتوانستند خود را با محیط مجازی وفق دهند
عضو هیئت علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه فرهنگ استفاده از فضای مجازی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: در مجموع بستر الکترونیک برای برخی دانشجویان که آمادگی و فرهنگ استفاده از محیط مجازی را داشتند مزایای بیشتری داشته که در این راستا سعی شد معایب و کاستیها کمتر شوند. بعضی دانشجویان معتقدند کیفیت دوران آموزش در دوران کرونا از پیشاکرونا بهتر بوده است.
وی با بیان اینکه دانشجویان با فضای مجازی و زیرساختهای آن آشنایی نداشتند و با شیوع ویروس همهگیر کرونا به ناچار وارد این فضا شده و به تدریج با این شرایط بحرانی سازگار شدند، گفت: در این میان دانشجویان بااستعدادی که به دلیل برخی مسائل شخصی، فرهنگی و سختافزاری و غیره نتوانستند خود را با محیط مجازی وفق دهند و با وجود همه تلاشها کیفیت آموزش برای آنها قابل قبول نبوده است.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/