بهترین مدل برای دستیابی به دانشگاه جامعهمحور چیست؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ دانشگاهها و شیوه تأثیرگذاریشان در جامعه، گامی مهم در مسیر توسعه کشورها بهشمار میآید. در نسل چهارم دانشگاهها که جامعهمحوری و مسئولیتپذیری به جز جدایی ناپذیر مأموریتهای این نهاد تبدیل میشود، دانشگاه باید به عنوان یک مرکز تسهیلگری و توانمندسازی فعالیت علمی و پژوهشی رسالت خود را به گونهای باز تعریف کند که تقاضا و نیاز جامعه در چارچوب پژوهشهای دانشگاهی بگنجد.
پیام دانشگاه و دانشگاهیان باید به شیوهای کارآمد، در بستر جامعه، جاری شود. زبان انتقال پیامهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه به مردم، باید نزدیک به زبان طبقات مختلف آن مردم باشد. از این رو دانشگاه رسانه واسط برای جامعه پیرامون میشود که مسائل، دغدغهها و نیازهای آن جامعه را نمایندگی میکند.
بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، آینده دانشگاهها در ایران از آنِ دانشگاههای جامعهمحور و کارآفرین است. در این راستا برای بررسی چگونگی حرکت به سوی دانشگاههایی با این مشخصات با یعقوب فتحالهی ننهکران، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه میآید.
مدل پیوند سیستماتیک و ارگانیک دانشگاه و جامعه باید طراحی و اجرا شود
فتحالهی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعدادی موسسه آموزشی تحویل گرفتیم که در آن دانشگاهها، استاد فقط از روی کتابهای غربی و بعضا کتابهای نویسندگان ایرانی به دانشجویان تدریس میکردند، خاطر نشان کرد: دانشگاهها آموزشی بودند، حتی دانشگاه صنعتی شریف نیز انسانهای بااستعداد را بر اساس کتابهای جیمز یا جونز نامی تعلیم میداد، در حالی که تنها کار دانشگاه، آموزش صرف نیست.
وی با بیان اینکه پس از سال ۵۷ رویکرد به کار دانشگاه و کرسی دانشگاه عوض شد، عنوان کرد: تغییر و تحول در دانشگاهها در بازه زمانی ۲۰ و یا ۳۰ ساله رخ نمیدهد ولی کار جهادی، بسیجی و سرمایهگذاری براساس شعارهای دینی، اعتقادی و انقلابی، ما را به سمت تحقق دانشگاه پژوهشمحور حرکت داد.
تغییر و تحول در دانشگاهها در بازه زمانی ۲۰ و یا ۳۰ ساله رخ نمیدهد ولی کار جهادی، بسیجی و سرمایهگذاری براساس شعارهای دینی، اعتقادی و انقلابی، ما را به سمت تحقق دانشگاه پژوهشمحور حرکت داد
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: در حال حاضر نیز دانشگاههای پژوهشمحور کشور، در آستانه تحول به دانشگاه جامعهمحور قرار دارند. مؤسسات آموزش عالی کارآفرین و فناورانه نیز در ذیل همین دانشگاه تعریف میشوند.
فتحالهی ضمن تشریح اینکه قبل از انقلاب جایگاهی در بین دانشگاههای بنام جهان نداشتیم، اظهار کرد: اکنون به منابع علمی ما توجه میکنند و ما را بهعنوان منبع معتبر علمی و فناوری در شماری از عرصههای علمی و فناوری میشناسند که به برکت انقلاب و خون شهداست و هر کس که چشم دیدن این همه دستاورد را ندارد، دیدهگان خود را به روی واقعیتها بسته است.
وی با اشاره به اینکه در این مقطع آموزش عالی ایران با چالشی نیز مواجه است، خاطر نشان کرد: مسئله مهم، بنا نهادن نسل جدید دانشگاه جامعهمحور، همزمان با بیانیه گام دوم انقلاب است و در ۴۰ سال بعدی، فرزندان حضرت آیتالله خامنهای، رهبر فرزانه ایران اسلامی این کار عظیم و انقلابی را به نتیجه میرسانند و دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران، سرآمد دانشگاههای جهان و ایران پرچمدار حوزههای جدید علم و فناوری میشوند.
مسئله مهم، بنا نهادن نسل جدید دانشگاه جامعهمحور، همزمان با بیانیه گام دوم انقلاب است و در ۴۰ سال بعدی، فرزندان حضرت آیتالله خامنهای، رهبر فرزانه ایران اسلامی این کار عظیم و انقلابی را به نتیجه میرسانند و دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران، سرآمد دانشگاههای جهان و ایران پرچمدار حوزههای جدید علم و فناوری میشوند
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در سطح بینالمللی ۷۰۹ هزار سند به نام ایران وجود دارد که فقط هزار و ۵۰۰ مورد از این تعداد مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است، بچههای انقلاب با کار جهادی در حالی که کسی پیش از انقلاب، کشور را در حوزه علم به حساب نمیآورد، کارستان کردند و بین دانشگاههای دنیا جایگاه پیدا کردند و برای اینکه این کار در دانشگاهها انجام شود، جوانان و اساتید و کارکنان با ایثار و فداکاری کار کردند و متولیان امور علم و فناوری دانشگاهها را تشویق و ترغیب و حمایت و پشتیبانی کردند.
بیشتر بخوانید:
فتحالهی با بیان اینکه اگر به دنبال پیوند زدن ظرفیت علمی دانشگاه به نیازهای جامعه هستیم، باید مدل پیوند سیستماتیک و ارگانیک دانشگاه و جامعه را طراحی و اجرا کنیم، عنوان کرد: در حال حاضر و همزمان با ورود به گام دوم انقلاب در حال نهادسازی هستیم، صندوق حمایت از پژوهشگران، صندوق شکوفایی و نوآوری و غیره داریم که در سالهای اخیر با جدیت و شدت هر چه بیشتر در حال ظرفیتسازی علمی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بوده که در چله دوم انقلاب، سرآمدی کشور در عرصه علم و فناوری در بین کشورهای مدعی اتفاق میافتد.
تمام توان و ظرفیتهای کشور را برای دستیابی دانشگاه جامعه محور بسیج کنیم
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه مقوله تحول نسلهای دانشگاهی، یک جریان حیاتی برای کشور است، عنوان کرد: دانشگاههای ایران قبل از انقلاب اسلامی، آموزشمحور بودند. پژوهشهای علمی در آنها بسیار ضعیف و آموزش به لحاظ کمی تا حدی گسترده بود بعد از انقلاب اسلامی، بخش پژوهش های علمی در دانشگاهها پررنگ شد و متناسب با آن خدمات نیز افزایش یافت و تدریجا نسل دانشگاه پژوهشمحور رویید که تحولی در نسل دانشگاهی منبعث از انقلاب اسلامی در نظر گرفته میشود.
وی با بیان اینکه اکنون چه رویکردی را باید پیش گرفت، عنوان کرد: استاد باید در کنار کار آموزشی با کیفیت، کار تحقیقاتی فناوریخیز و محصولمحور با دانش جدید انجام دهد، بنابراین دانشگاهها، دانش جدید را با کشف و فتح مناطق ناشناخته دانش تولید و به دانشجویان و دانشپژوهان میآموزند پس حاصل کار دانشگاهی، تکنولوژی جدید است و کار علمی تکراری و تقلیدی در آن رخ نمیدهد.
استاد باید در کنار کار آموزشی با کیفیت، کار تحقیقاتی فناوریخیز و محصول محور با دانش جدید انجام دهد، بنابراین دانشگاهها، دانش جدید را با کشف و فتح مناطق ناشناخته دانش تولید و به دانشجویان و دانشپژوهان میآموزند پس حاصل کار دانشگاهی، تکنولوژی جدید است و کار علمی تکراری و تقلیدی در آن رخ نمیدهد
معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: البته فعالیت سخت و دشواری است و باید دانشگاه بتواند دستاوردهای خودش را در بخش بنیادین، کاربردی و توسعهای برای پیشرفت ملی به کار ببندد. این دانشگاه میتواند خدمات خود را به جامعه افزایش دهد و منابع و ارزشهای جدید اقتصادی درجامعه خلق کرده و از دانش برای تحول اقتصادی و ثروت آفرینی، بهرهبرداری کند.
فتحالهی با اشاره به اینکه درجواب سئوال علم بهتر است یا ثروت؛ باید گفت که «علم بالاترین ثروت است»، خاطر نشان کرد: وقتی که علم آشکارترین وسیله عزت و قدرت است در نتیجه بالاترین و برترین ثروت است و باید تحول در دانشگاهها را به این صورت ببینیم که موسسات آموزش عالی از لاک پژوهشمحوری خارج شده و نسل جدید دانشگاههای جامعه محور و کارآفرین رقم بخورد و همه دانشگاهها به اقتضای زیستبوم و تواناییهای کرسیهای علمی خود به سمت تحول پیش روند که بنای تمدنسازی و جامعهپردازی است.
فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با حرکت به سوی این نوع دانشگاه محقق میشود و در این راستا باید نگرش خود را از فضای بسته خارج کرده و تمام توان و ظرفیتهای کشور را در دستیابی به این دانشگاهها در چله دوم انقلاب، بسیج کنیم
وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی این ظرفیت و توان را دارد که از راه میانبر در دستیابی به دانشگاههای نسل سه و چهار که کارآفرین و جامعهمحور است، توأم با هم موفق شود، اظهار کرد: فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با حرکت به سوی این نوع دانشگاه محقق میشود و در این راستا باید نگرش خود را از فضای بسته خارج کرده و تمام توان و ظرفیتهای کشور را در دستیابی به این دانشگاهها در چله دوم انقلاب، بسیج کنیم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/