ارائه طرح راهاندازی ۵ مدرسه عالی مهارتی در انزلی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ شد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
کمک به رونق و شکوفایی اشتغال با راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
لزوم ایجاد رشتههای مهارتی بر اساس نیاز جامعه
تصویب راهاندازی مدرسه عالی مهارتی معدن و صنعت فولاد
«مدارس عالی مهارت» سفیران دانشگاه کارآفرین
خرداد ۱۴۰۰ هم «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
نبود نیروی کار ماهر یکی از مشکلات اساسی کشور و مانع مهمی در تولید است؛ بنابراین با تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و تربیت نیروهای ماهر از طریق آموزش رسمی با توسعه رشتههای مهارتی و کاربردی و آموزشهای غیررسمی میتوان گامهای مؤثری برداشت.واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه(اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنیوحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با سیده لعیا مرتضوی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
مرتضوی: با توجه به نیاز جامعه به رشتههای مهارتی و کارآفرینی و لزوم تربیت و پرورش نیروهای ماهر و کاردان برای معرفی به صنعت و بازار کار، ایده بازنگری در ساختار قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی میتواند در تحقق این هدف بسیار مؤثر و مفید واقع شود.
نبود نیروی کار ماهر یکی از مشکلات اساسی کشور و مانع مهمی در تولید است؛ بنابراین با تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و تربیت نیروهای ماهر از طریق آموزش رسمی با توسعه رشتههای مهارتی و کاربردی و آموزشهای غیررسمی با تأسیس و توسعه مدارس عالی مهارتی، TMC، فعالیتهای کاربنیان، برگزاری دورههای کوتاهمدت تخصصی و مهارتی و... مورد نیاز استان و شهرستان با توجه به سند آمایش و طرح تکاپو میتوان نیروهای ماهر و متخصص در اختیار صنعت و جامعه قرار داد و در راستای تحقق شعار تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها و اجرای منویات مقام معظم رهبری گامهای مؤثری برداشت.
آنا: آیا در واحد بندر انزلی پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
مرتضوی: از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ پروژه ادغام آموزشکده فنی و حرفهای سمای بندرانزلی در دستور کار قرار گرفت و طرح توجیهی راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی تنظیم شد. انتخاب رئیس دانشکده و ساماندهی نیروها در پستهای همتراز دانشکده مهارت و کارآفرینی هم در حال انجام است.
اکنون پذیرش دانشجو در ۱۲ رشتهمقطع کاردانی پیوسته و هشت رشتهمقطع کاردانی ناپیوسته در دانشکده مهارت و کارآفرینی در حال انجام بوده و به دلیل نداشتن دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته در این واحد دانشگاهی، هیچ دانشجویی به دانشکده منتقل نشده و اکنون دانشکده مهارت و کارآفرینی با ۴۰۰ دانشجوی آموزشکده فنی و حرفهای سمای بندرانزلی فعالیت خود را آغاز کرده است.
لزوم استقرار کارشناس مالی در دانشکده
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرا لحاظ تا این طرح موفق شود؟
مرتضوی: اجرای طرح ادغام آموزشکدهها و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با همه محاسن طرح در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی با چالشهایی مواجه است.
یکی از چالشها دیده نشدن پست کارشناس مالی در چارت دانشکده بوده که با توجه به درآمدزایی بهویژه در مدارس عالی مهارت و مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی (TMC)، پیشبینی استقرار یک کارشناس مالی در دانشکده میتواند مفید باشد.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد انزلی توضیح دهید.
مرتضوی: اکنون ۵۶۹ دانشآموز در مدارس سمای بندرانزلی به تحصیل اشتغال دارند که این تعداد در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. تعداد دانشجویان در حال تحصیل در آموزشکده سما حدود ۴۰۰ دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته بوده که به دانشکده مهارت و کارآفرینی منتقل شدند و به دلیل نبود دانشجوی فعال در مقطع کاردانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی هیچ دانشجویی از این واحد دانشگاهی به دانشکده منتقل نشد.
ازجمله امکانات و ظرفیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد بندرانزلی میتوان ساختمان مستقل آموزشی متعلق به آموزشکده سما، اشتغال ۸۲ عضو هیئت علمی تماموقت، مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی، مرکز رشد واحدهای فناور(اقماری) زیر نظر واحد رشت و امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مستقر در آموزشکده سما و دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی شامل آزمایشگاه مکانیک خاک، آزمایشگاه مقاومت مصالح، آزمایشگاه بتن (دارای مجوز آزمایشگاه استاندارد از موسسه استاندارد)، آزمایشگاه هیدرولیک و سیالات، آزمایشگاه مهندسی برق، آزمایشگاه مهندسی مکانیک خودرو، آزمایشگاه مهندسی برق خودرو، آزمایشگاه تهویه مطبوع، آزمایشگاه دینامیک ارتعاشات، آزمایشگاه هیدرولیک و پنوماتیک، آزمایشگاه تربیتبدنی، آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه شیلات، کارگاههای عمران (نقشه بردای، جوش و...)، سالن ورزشی بدنسازی و... را نام برد.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
مرتضوی: نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف توسعه منابع انسانی کشور و در راستای آموزش و ارتقای شایستگیهای نیروی انسانی کارآمد مورد نیاز در بخشهای مختلف کشور تدوین شده و مأموریتهایی ازجمله استقرار چارچوب صلاحیت حرفهای ملی برای تضمین کیفیت، فراهم آوردن روشهای آموزشی منعطف و متنوع برای آموزش و اخذ گواهینامه یا مدارک تحصیلی رسمی، ایجاد حداکثر فرصت برای جابهجایی واحدهای درسی بین سطوح مختلف انواع آموزش فنی و حرفهای و مهارتی و ارزیابی آموختههای حرفهای تجربی افراد، تسهیل دسترسی نیروی کار کشور به انواع آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی اعم از رسمی و غیررسمی، متناسب با مقتضیات بومی و آمایش سرزمین را بر عهده دارد.
راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی و آموزش غیررسمی تبلیغ مناسبی برای افزایش جمعیت دانشآموزی مدارس سما است.این نظامنامه دارای مزایایی ازجمله رقابتپذیری ملی و بینالمللی گواهینامهها و مدارک تحصیلی آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی، افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر ارتباط با نیازهای برنامههای توسعه ملی و استانی، انعطافپذیری(تحرک عمودی و افقی) و قابلیت انتقال مدارک و گواهینامهها(یکپارچهسازی ساختار گواهینامههای مهارت آموزشهای غیررسمی و مدارک سطوح و مقاطع مختلف آموزشهای رسمی فنی و حرفهای و مهارتی) و برنامهریزی ویژه بهمنظور تربیت نیروی کار با هدف صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه برای دسترسی به فرصتهای شغلی آنهاست.
انعقاد تفاهمنامه همکاری برای افزایش فعالیت دانشکده مهارت
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد کردهاید، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
مرتضوی: اکنون مقدمات لازم برای برگزاری نشستهای تخصصی درباره فعالیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی فراهم شده و در این راستا سابقه انعقاد تفاهمنامه همکاری آموزشی و پژوهشی بین این واحد دانشگاهی و سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد انزلی، سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان، اداره کل گمرک استان گیلان، اداره کل شیلات استان گیلان، اداره منابع طبیعی شهرستان، اداره آموزش و پرورش شهرستان، صنایع کشتیسازی شهید تمجیدی و... بستر مناسب برای فعالیت دانشکده را فراهم میکند.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
مرتضوی: با توجه به امکانات موجود از قبیل کارگاه و آزمایشگاههای مستقر در آموزشکده سما و واحد دانشگاهی و تخصص اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی، دانشکده مهارت و کارآفرینی بندرانزلی پس از انجام نیازسنجی از مخاطبان برای شناسایی دورههای جذاب و پرمتقاضی و تبلیغات و فراخوان عمومی بهمنظور جذب حداکثری متقاضیان بر اساس بخشنامه شماره ۷۸۱۴۱/۵۷ مورخ ۹۴/۱۰/۱۶ برگزاری دورههای کوتاهمدت تخصصی با صدور گواهینامه برای کارکنان ادارات، افراد جویای کار، دانشجویان و سایر اقشار جامعه را در نظر دارد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی، دانشکده مهارت و کارآفرینی و مدارس سما با در اختیار داشتن ۵۶۹ دانشآموز و حدود ۱۲۰ نیرو شامل معلم و عوامل اجرایی میتواند مخاطب برگزاری دورههای کوتاهمدت باشد.
بخشی از آموزشهای مهارتی پیشبینیشده برای دورههای کوتاهمدت شامل مهارتهای مدیریتی، روشهای تدریس، مهارتهای مالی، فنی (جوش، برق، تأسیسات، مکانیک خاک، استادکاری عمران، معماری، نقشهبرداری و...) است.
بیشتر بخوانید:
پرهیز از شتابزدگی رمز موفقیت طرح ادغام آموزشکدهها
۴ مدرسه مهارتی در مرند راهاندازی میشود
گسترش رشته و جذب مهارتآموز با حذف محدودیت سنی داوطلبان
صدور مجوز راهاندازی دانشکده مهارت در سپیدان
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.
مرتضوی: با توجه به برند بودن مدارس سما در شهرستان بندرانزلی و تحصیل ۵۶۹ دانشآموز در پنج مدرسه و ۱۲۰ نیرو شامل معلم و کادر اجرایی، راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی و راهاندازی آموزش غیررسمی از طریق دورههای کوتاهمدت، TMC، مدارس عالی مهارتی و... بر اساس نیازسنجی و امکانسنجی مناسب با تقاضای اقلیم و شهرستان با استقبال قابل قبولی مواجه خواهد شد و علاوه بر تأمین نیازهای آموزشی و مهارتی مخاطبان و کسب درآمد، میتواند تبلیغ مناسبی برای افزایش جمعیت دانشآموزی مدارس سما باشد.
آنا: واحد انزلی در راستای راهاندازی مدارس عالی مهارتی اقدامی کرده است؟
مرتضوی: اکنون با توجه به امکانات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی و GDP شهرستان بندرانزلی، اقدامات اولیه برای راهاندازی مدارس عالی مهارتی که در گام نخست میتواند متناسب با ظرفیتهای این واحد دانشگاهی نیازهای منطقه را پوشش داده و برای آنها دورهها طراحی شود در مرحله تدوین پروپوزال(طرح پیشنهادی) قرار دارند که شامل مدرسه عالی تجارت، مدرسه عالی مهندسی، مدرسه عالی هنر و گردشگری، مدرسه عالی حقوق و مدرسه عالی آبزیپروری است.
به گفته سید محمد بطحایی، معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/