دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد؛

آقامیری: هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد/ رحیمی: سامانه ساتع، تسهیل‌کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: هیچ آموزشی، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.
کد خبر : 614152
سید محمودرضا آقامیری



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه «به وقت ایران»، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۲۰ مهرماه با موضوع فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و ایجاد سامانه پژوهشی مسئله محور، روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود.


محمودرضا آقامیری بیان کرد: حتی با وجود آموزش‌های مجازی، همچنان نیاز به آموزش‌های حضوری وجود دارد. البته برقراری کلاس‌های حضوری، ملزم به انجام واکسیناسیون عمومی به جهت جلوگیری از شیوع کرونا است.


هر دانشکده، نیاز به یک پژوهشکده دارد


آقامیری، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به جهت ارتقای خود، سامانه پژوهشی مسئله محور را طراحی کرده و فعالیت پژوهشی خود را به‌صورت جدی در دستور کار قرار داده است. به‌عنوان نمونه پژوهشکده غرب‌شناسی در دانشگاه آزاد تهران مرکز، به‌تازگی شروع به کار کرد. این پژوهشکده وظیفه دارد که به حل مشکلات و موضوعات کشور کمک کند. این مشکلات می‌تواند شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دیپلماسی و یا حتی زبان باشد. پژوهشکده غرب‌شناسی در آینده به یک دانشکده غرب‌شناسی تبدیل خواهد شد.


وی درباره لزوم وجود پژوهشکده در دانشگاه‌ها بیان کرد: ما باید در هر دانشکده، یک پژوهشکده داشته باشیم تا از توان علمی اساتید استفاده شود. بنابراین هر واحد موظف شده سرای نوآوری داشته باشد. به‌عنوان نمونه سرای آی تی که در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز شروع به فعالیت کرده است.


آموزش‌های حضوری، مجدداً برقرار خواهد شد


رحیمی شعرباف نیز در این برنامه درباره بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد: واژه بازگشایی، واژه درستی نیست. اصولاً دانشگاه‌های ما تعطیل نبودند که بخواهند بازگشایی شوند. در طول سال گذشته همه دانشگاه‌ها باز بودند و حتی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها عمدتاً به‌صورت حضوری برقرار بودند. در نتیجه به جای واژه بازگشایی باید واژه برقراری مجدد آموزش‌های حضوری را به کار برد.


وی ادامه داد: در این مدت به جز بخش‌های پژوهشی که احتیاج به آزمایشگاه و کارگاه داشته، سایر آموزش‌ها در قالب کلاس مجازی به‌صورت فعال برقرار بوده است. البته هیچ‌چیزی در دانشگاه و مدرسه، نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و این شرایط باعث لطمه به نظام آموزشی ما شده است.


رحیمی شعرباف درباره روند موفقیت‌آمیز شکل‌گیری آموزش مجازی بیان کرد: کشور ما به‌خوبی توانست از پس مشکلات بر بیاید. در کمتر از ۶ ماه، سامانه آموزش مجازی از صفر طراحی شد و پس از بررسی وارد حوزه فعالیت شد.


رحیمی شعرباف درباره آمار پژوهش در دو سال اخیر بیان کرد: در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۰ هزار مقاله به ثبت رسید. همچنین در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰) تاکنون، ۵۰ هزار مقاله در پایگاه‌های مختلف به ثبت رسیده است. البته کل دنیا تحت تأثیر شرایط کرونا، تعداد مقالات کمتری صادر کرده‌اند. اما کشور ایران نسبت به سایر کشورها در این مورد بهتر عمل کرده و کاهش کمتری داشته است.


سامانه ساتع، تسهیل‌کننده فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه


رحیمی شعرباف درباره سامانه ساتع بیان کرد: همه دانشگاه‌ها با سامانه ساتع (سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری) آشنا هستند. از این طریق بودجه دانشگاه با اخذ قرارداد با نهادهای علمی تأمین می‌شود.


وی درباره آمار مؤسسات پژوهشی بیان کرد: در کشور ما ۱۵۲ موسسه علمی پژوهشی مورد تأیید وزارت علوم وجود دارد، که از این تعداد حدود ۳۰ الی ۴۰ موسسه، دارای پژوهش‌های برتر هستند. لازم به ذکر است که مؤسسات پژوهشی نقش بسیار زیادی در توسعه فناوری کشور دارند.


وی افزود: تمام دستگاه اجرایی باید نیازهای خود را چه در حال و چه در آینده، در این سامانه ثبت کنند. این سامانه نیازهای دانشجویان را برآورده می‌سازد.


شعرباف تأکید کرد: این سامانه باعث ایجاد ارتباط نهاد علمی با دانشگاه شده و دولت نیز بودجه این فعالیت پژوهشی را تأمین خواهد کرد. لازم به ذکر است عمده تحقیقات دانشگاهی در قالب رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویی انجام می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب