تشدید نوسانگیری سودجویان از بازار خودرو / حرف درمانی وزیر صمت افاقه نکرد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بازار خودرو این روزها تحت تأثیر بحث واردات خودرو با نوسانات فراوانی مواجه است و اخبار پراکنده در خصوص تصویب یا عدم تصویب واردات خودرو، گرانی را به بازار تحمیل کرده است.در اواخر شهریورماه بحث ازسرگیری واردات خودرو در مجلس مطرح شد و پسازآن قیمت خودروهای خارجی با ریزش قیمت مواجه شدند بهطوریکه در برخی از مدلها شاهد ریزشی بین ۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نیز بودیم این روند کاهشی ادامه داشت اما مخالفت شورای نگهبان با یک تبصره از این طرح مبنی بر معافیت خودروهای هیبریدی از عوارض و گمرک این روند کاهشی را متوقف کرد. اما این پایان کار نبود با بازگشت دوباره این طرح به مجلس و اصلاح این ایراد، بار دیگر بحث واردات خودرو داغ شد و این بار علاوه بر خودروهای خارجی، خودروهای ایرانی نیز با کاهش قیمت مواجه شدند بهطوریکه قیمت دنا پلاس با اُفت ۵۰ میلیونی در بازار معامله شد.
نقد سهگانه شورای نگهبان به طرح واردات خودرو
پسازاین کشوقوسها در مجلس این طرح باز هم با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد، نقد این نهاد به طرح واردات حول سه موضوع بود، علی جدی نایبرئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص ایرادات شورای نگهبان میگوید «یکی از ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس مبنی بر واردات خودرو در ماده ۴ مربوط به ارز بدون منشأ بود که گفتند ابهام دارد و باید توضیح داده شود. مورد دیگر این بود که طبق طرح مقررات اجرای این طرح به وزارت صمت سپردهشده بود که گفتند حد این مقررات مشخص نیست و باید شفافتر شود. ایراد سوم هم مربوط به هیئت عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام بود که گفتند این مصوبه باسیاستهای عالی نظام مغایرت دارد و باید در این مورد توضیح داده شود».
وی بابیان اینکه برای ابهامات مطرحشده در خصوص تأمین ارز، شفافسازی صورت خواهد گرفت ادامه میدهد «این مصوبه در عمل باسیاستهای نظام مغایرت ندارد بلکه بهنوعی مکمل تولید داخلی است. اگر تولید داخلی ما کفاف دهد و جوابگوی تقاضا باشد ما دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت اما درصورتیکه که تولید داخل عملاً کمتر از تقاضا و بهتبع آن باعث تنش در بازار است، بهتر است یک مسیر برای واردات خودرو تعریف شود که این هم در قانون دیدهشده است».
بیشتر بخوانید:
طرح «ساماندهی بازار خودرو» مخالف صنعت خودروسازی داخلی نیست
واردات خودروی کارکرده خیانت است
بازگشت خودروهای خارجی به بازار ایران/قیمتها کاهش مییابد؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به تأمین ارز از منابع ارزی هموطنان در خارج از کشور از شفافسازی در این بخش خبر داد.
جدی از عزم مجلس برای برطرف کردن این ایرادات خبر داد و گفت: «ایرادات شورای نگهبان را قطعاً رفع ابهام میکنیم، ما معتقدیم این طرح میتواند کمک کند تا بازار خودرو آرام شود، درعینحال هیچ ضرری هم به تولید داخلی وارد نمیشود».
خبری از واردات یا عدم واردات خودرو نیست
از اظهارنظر علی جدی عضو کمیسیون صنعت مجلس بیش از ۱۴ روز میگذرد اما هنوز خبری جدیدی از موضوع واردات خودرو اعلامنشده است و بازار در بیخبری به کار خود ادامه میدهد، این بلاتکلیفی و عدم اطمینان از واردات قیمت خودرو را افزایش داده است.
بسیاری از خودروهای کرهای و آلمانی با افزایش قیمت مواجه شدند و حتی خودروهای چینی نیز از این افزایش قیمت عقب نماندند و قیمت انواع خودروهای شاسی و سدان چینی تحت تأثیر این فضا با افزایش قیمت مواجه شد.
گرانی خودروهای ایرانی
علاوه بر خودروهای خارجی، قیمت خودروهای داخلی نیز با افزایش روبهرو شده و روند صعودی به خود گرفته است، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو به ۲۴۷ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج به ۲۹۶ میلیون تومان و پژو پارس LX به ۳۰۶ میلیون تومان افزایش یافته است.
مبهم بودن وضعیت واردات خودرو و مشکلات خودروسازان در بخش تولید موجب شده تا بازار خودرو کماکان آشفته باشد و فاطمیامین وزیر صمت هم نتوانسته به جز وعده و حرف درمانی کاری از پیش ببرد.
وزیر صمت پیش از این و در زمان رای اعتماد وعده صادرات سه میلیون دستگاه خودرو و کاهش ۲۰ درصدی قیمتها را در سال آینده داده بود وعدهای که در همان زمان هم از نظر کارشناسان با توجه به شرایط بازار خودرو و مشکلات بخش تولید غیرممکن عنوان شده بود، شرایط فعلی بازار نیز گواه این موضوع است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/