دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1400 - 11:20
اسفنانی در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

حضور تعزیرات از مرحله تولید کالا تا مرحله عرضه/ 5 هزار پرونده تعزیراتی در سال گذشته تشکیل شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از ایجاد تحول در سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و گفت: ناظران تعزیرات از مرحله تولید کالا تا مرحله عرضه، کارهای نظارتی را انجام می‌دهند.
کد خبر : 613572
تعزیرات حکومتی

محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا درباره نحوه نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان اظهار کرد: سازمان تعزیرات براساس وظایف ذاتی که دارد، در امر گشت‌های نظارتی به‌صورت ویژه فعال است تا در بازار با هر نوع تخلف از نظیر کم‌فروشی، گران‌فروشی و احتکار برخورد کند. با همین رویکرد در سال ۹۹ بیش از ۲۸ هزار اکیپ گشت تعزیرات در سطح شهر تهران کارهای نظارتی را انجام دادند و در برخی موارد تذکرات لازم به متخلفان داده شد و در مجموع نیز بیش از ۵ هزار پرونده تشکیل و برای رسیدگی بیشتر به مراجع قضائی ارسال شد.


وی ادامه داد: نظارت‌ها در سال جاری نیز ادامه داشته است و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، هرگز قابل قبول نیست که برخی برای رسیدن به اهداف خود دست به گران‌فروشی بزنند. گشت‌های تعزیرات در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری نیز فعال بودند و در این مدت از نظر تشکیل پرونده نسبت به سال گذشته با کاهش روبه‌رو بودیم.




بیشتر بخوانید:


آغاز اقدامات اجرایی تعزیرات حکومتی و بازار


تنظیم بازار با استفاده از ظرفیت اصناف و اتاق‌های تعاون و بازرگانی


برخی برای اداره مالیات فاکتورهای متفاوت ارائه می‌دهند/ خجالت‌آور است که مردم در صف مرغ باشند




مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران با اشاره به ایجاد تحول در سازمان تعزیرات حکومتی گفت: امروز با توجه به سیاست جدید سازمان تعزیرات بنا داریم تا با توجه به وظایف قانونی که داریم، نظارت بر بازار را به بهترین نحو ممکن انجام دهیم. یکی از این موارد ایجاد گشت‌های مشترک با سازمان‌های مرتبط است تا با هماهنگی بیشتر بازار کنترل شود. نظارت مأموران تعزیرات از مبدأ تولید کالا تا محل توزیع و عرضه ادامه خواهد داشت و از طرفی بازرسان اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کارهای نظارتی انجام می‌دهند.


اسفنانی تصریح کرد: سازمان تعزیرات وظیفه نظارتی دارد اما بحث تأمین و تولید کالا برعهده تعزیرات نیست، لذا ایرادات جدی در حوزه نظارت بر توزیع وجود دارد و بعضاً کالاهایی که به مرحله عرضه می‌رسند با نیازی که بازار و مردم دارند تطابق ندارد و برای مثال همین عدم تطابق بین نیاز بازار و میزان عرضه منجر به گران‌فروشی یا کم‌فروشی و احتکار می‌شود، بنابراین این موضوع باید حل شود.


لزوم یکپارچه شدن سامانه‌هایی که در حوزه نیاز بازار به کالا راه‌اندازی شده است


وی با اشاره به لزوم یکپارچه شدن سامانه‌ها در حوزه نیاز بازار به کالاهای مختلف، گفت: وزارت صمت، جهاد کشاورزی و گمرک سامانه‌های خودشان را دارند و همین تنوع و تعدد آمارها از نیاز بازار و میزان عرضه منجر به بروز مشکلات مختلف در بازار شده است و در حقیقت یکی از ایرادات ستاد تنظیم بازار همین متعدد بودن سامانه‌هاست. برای مثال در ستاد تنظیم بازار برای شیرخام تولیدی برای تبدیل به مواد لبنی سه نوع آمار مطرح می‌شود و درخصوص مرغ نیز این‌گونه است و آمارهای مختلف مشکل‌ساز خواهد شد.


مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: خوشبختانه یکی از اقدامات خوبی که اخیراً انجام شده این است این بود که جلسات ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شود و همکاری و یکپارچگی نهادهای مرتبط قطعاً موجب تنظیم بازار و جلوگیری از گران‌فروشی خواهد شد. متأسفانه درحال حاضر قیمت اعلامی برای کالاها متفاوت است و همین تفاوت زمینه را برای سودجویان و متخلفان فراهم می‌کند.


اسفنانی خاطرنشان کرد: متأسفانه درحال حاضر برخی از فروشندگان برای مأموران اداره مالیات یا نهادهای نظارتی فاکتورهای مختلفی نشان می‌دهند و اگر سامانه‌ها یکپارچه شود، دست تعزیرات نیز برای نظارت بر بازار باز خواهد بود. با این حال سازمان تعزیرات با هر نوع تخلفی به‌شدت برخورد می‌کند و مردم نیز درصورت مشاهده تخلف مراتب را با سامانه ۱۳۵ درمیان بگذارند.


وی گفت: در دوره تحول سازمان تعزیرات به‌دنبال جلب رضایت مردم هستیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند بازتعریف وظایف و اصلاح برخی از فرآیندها و بازبینی حدود اختیارات و وظایف قانونی تعزیرات هستیم.


انتهای پیام/۴۱۷۴


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته