دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لزوم جداسازی تعرفه گمرکی ماشین‌آلات سرمایه‌ای از خودرو

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: از سال 71 به بعد تعرفه گمرکی ماشین‌آلات سرمایه‌ای نیز با قانون خودرو سنجیده می‌شود.
کد خبر : 61293

عبدالرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه اکنون بیش‌تر مشکلات اعضاء این انجمن تعرفه‌های غیرمنطقی و غیرکارشناسانه در زمینه ورود ماشین‌آلات سرمایه‌ای است، افزود: برای این ماشین‌آلات 20 درصد تعرفه در نظر گرفته شده است که باید به آن 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را نیز اضافه کرد.


وی به همسان شدن تعرفه‌های گمرکی این ماشین‌آلات با خودروهای سواری از سال 71 به بعد اشاره و اظهار کرد: متاسفانه از این زمان بر اساس قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو مصوب سال 71، ماشین‌آلات سرمایه‌ای ارزش‌گذاری شده و نرخ گمرکی آنها مشخص می‌شود و این ارزش تعرفه گمرکی در هنگام ورود بسیار بالا است.


این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: با توجه به تفاوت خودرو‌های سواری و این ماشین‌آلات که نمی‌توانند با چرخ خود در خیابان‌ها تردد کنند بلکه باید با لوازم یدکی جا‌به‌جا شوند، نباید تعرفه 20 درصدی خودروها به آنها نیز تعلق گیرد.


وی به سنگین بودن این مقدار تعرفه اشاره کرد و گفت: این میزان تعرفه گمرکی بار بسیار سنگینی بر دوش خریداران این ماشین‌آلات یعنی کارفرمایان است.


صالحی با بیان اینکه قیمت این دستگاه‌ها بسیار بالا است، تصریح کرد: به عنوان مثال ماشین‌آلات متوسط از 500 میلیون تومان به بالا قیمت دارد و ممکن است تا دو میلیارد تومان نیز برسد و تعرفه 20 درصدی بر قیمت آن تاثیر به سزایی دارد.


به گفته وی، این افزایش قیمت قدرت خرید پیمانکار را کاهش می‌دهد و در اصل فشار بر روی پروژه وارد می‌شود یعنی هزینه پروژه اضافزایش می‌یابد.


دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی، ساختمانی و راهسازی تاکید کرد: درخواست ما این است که بر روی تعرفه‌های ماشین‌آلات سرمایه‌ای کارشناسی مجدد شود و آنها را از قانون خودروهای سواری جدا کنند.


وی ضمن تاکید بر سرمایه‌ای بودن این ماشین‌آلات بیان کرد: کالاهای مصرفی نقشی در ایجاد ارزش افزوده در پروژه‌ها و اقتصاد کشور ندارند در حالی که کالاهای سرمایه‌ای نقش بسزایی در GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور دارند.


صالحی ادامه داد: شما هیچ پروژه‌ای را نمی‌بینید که ماشین‌آلات سنگین در آن نقش نداشته باشد. به عنوان مثال خاکی که از کارخانه سیمان تا نزدیک کوره حمل می‌شود، حداقل نزدیک به 30 برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند.


وی با بیان اینکه اکنون به دلیل حجم کم آلایندگی و مصرف کم انرژی تعرفه خودروهای هیبریدی را صفر کرده‌اند، خاطر نشان کرد: باید حداقل ماشین‌آلات سرمایه‌ای از تعرفه گمرکی کم‌تری برخودار شوند اما اکنون این تعرفه‌ها هر سال در حال افزایش است.


انتهای پیام/

برچسب ها: تعرفه گمرکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته