بلیت پرواز تهران ـ مشهد میلیونی شد/ ادامه سوءاستفاده ایرلاینها از غفلت آقای وزیر
به گزارش خبرنگار مسکن و شهرسازی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، هر سال در سالروز رحلت پیامبر اکرم، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) بسیاری از مردم برای زیارت و عزاداری با وسایل نقلیه شخصی و عمومی عازم مشهد میشوند و این شهر مملو از زائر میشود.
امسال بهواسطه شیوع کرونا و قوانین و مصوباتی که درباره مقابله با این پاندمی وجود دارد سفر با خودروهای شخصی به مشهد دچار محدودیت شده است و بر اساس اعلام ستاد استانی مبارزه با کرونا در خراسان رضوی ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به مشهد از روز اربعین حسینی تا سالروز شهادت حضرت امام رضا (ع) ممنوع است.
بر این اساس نحوه تردد زائران برای سفر به مشهد فقط با وسایل نقلیه عمومی امکانپذیر است و همین موضوع حجم متقاضیان را افزایش داده است.
در حال حاضر متقاضیان سفر به مشهد میتوانند با اتوبوس، قطار و هواپیما سفر کنند اما دراینبین با مشکلاتی مواجه هستند.
بررسیها نشان میدهد طبق معمول شرکتهای هواپیمایی با سوءاستفاده از فرصت به وجود آمده اقدام به گرانفروشی بلیت در این مسیر کردهاند.
درحالیکه بر اساس آخرین نرخگذاری بلیت مسیر تهران ـ مشهد ۷۷۱ هزار تومان است که شرکتها هواپیمایی آن را تا بیش از یکمیلیون تومان به متقاضیان میفروشند.
افزایش قیمتهای غیرقانونی از سوی شرکتهای هواپیمایی موجب اعتراض چندینباره مسافران شده است اما مدیران سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی هیچ واکنش مؤثری به این اقدام شرکتهای هواپیمایی نشان ندادند.
بیشتر بخوانید:
خط و نشان بیاثر آقای وزیر در فضای مجازی؛ خودسری شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت اربعین
اوج بیتدبیری مدیران وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی در زمان سفر اربعین نیز یک بار دیگر خود را نشان داده بود تا حدی که قیمت بلیت اربعین به ۲۰ میلیون تومان نیز رسید؛ اما فقط واکنش مدیران سازمان هواپیمایی و شخص وزیر راه را در فضای مجازی در پی داشت.
مسئولان وزارت راهوشهرسازی پاسخگو باشند
اسماعیل حسین زهی، نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دراینباره میگوید: «بیشک مجلس با کمک سایر دستگاههای نظارتی به موضوع افزایش قیمت بلیت به مقصد مشهد مقدس ورود جدی میکند».
به گفته وی «به علت ظرفیت محدود قطار و هواپیما متأسفانه بسیاری از زائران امام هشتم علیهالسلام در سراسر کشور با مشکلات متعددی برای تهیه بلیت سفر به مشهد الرضا (ع) مواجه هستند».
نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار میکند: «علیرغم اینکه همه مسئولان حوزه حملونقل کشور نسبت به افزایش مسافران قطار و هواپیما در آستانه اربعین و ۲۸ صفر آگاه هستند اما هر سال با مشکلات مشابهی نظیر کمبود و افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار مواجه میشویم که نشاندهنده نبود برنامهریزی مناسب در این حوزه است».
حسین زهی میافزاید: «هر ساله بعد از چنین مناسبتهای مذهبی، مسئولان به فکر ساماندهی ناوگان حملونقلی میافتند اما باگذشت چند روز تمامی برنامهها به فراموشی سپرده میشود».
وی تأکید میکند: «مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیز باید نسبت به این نابسامانیها پاسخ بدهند، همچنین سازمان تعزیرات حکومتی نیز باید با آژانسهای مختلفی که به این افزایش قیمتها دامن میزنند، برخورد کند».
این در حالی است که پیشتر ابوالقاسم جلالی –معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شده بود: «هیچ برنامهای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در پروازهای داخلی وجود ندارد».
به گفته وی «برای پیشگیری و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی در این زمینه، نظارتهای لازم درزمینهٔ مانند گذشته انجام خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد تا نرخ مصوب اعلامشده بهدرستی اعمال شود».
مسافران شکایت کنند
محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری - دراینباره گفته بود که با دستور وزیر راه و شهرسازی، تلاش سازمان هواپیمایی کشوری و پیگیری رسانهها قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبل بازگشت و افزایش قیمت بلیت منتفی شد. در این رابطه مسافران باید ابتدا به شرکتهای هواپیمایی مراجعه کرده و در صورت عدم دریافت پاسخ، شکایت خود را در سامانه شکایات مردمی سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کنند تا سازمان این موضوع را پیگیری کند.
در حالی همچنان شرکتهای هواپیمایی به گرانفروشی خود ادامه میدهند که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پیش از این از برخورد با متخلفان خبر داده بود اما ظاهرا وزیر راه و شهرسازی فقط برای خالی نبودن عریضه اقدام به تهدید شرکتهای هواپیمایی می کند و به دلیل نبود قاطعیت شرکتهای هواپیمایی به آن توجه نمیکنند.
گفتنی است رئیس سازمان هواپیمایی در تیرماه به دستور وزیر وقت راه و شهرسازی برکنار شد و سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به صورت همزمان سرپرستی این سازمان را برعهده دارد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/