خط و نشان بیاثر آقای وزیر در فضای مجازی؛ خودسری شرکتهای هواپیمایی برای فروش بلیت اربعین
سیدعلی حسینی/ به گزارش خبرنگار مسکن و شهرسازی خبرگزاری آنا، از هفتههای قبل مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی به مسافران اربعین وعده داده بودند که با برنامهریزی مناسب شرایط را برای زائران اربعین آماده کنند.
بر اساس برنامهریزیهای انجامشده مقرر شد پروازهای اربعین از بازه ۲۸ شهریورماه تا ۱۰ مهرماه انجام شود.
سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از شرکتها در این بازه زمانی نرخ ثابتی برای پروازهای اربعین تعیین کند بر این اساس قیمت ۵ میلیون تومان برای پروازهای دوطرفه تهران-نجف و ۳.۲ میلیون تومان برای پروازهای یکطرفه تعیین شد تا مسافران با خیالی آسوده به این سفر زیارتی بروند.
علیرغم تمام تبلیغات و مصاحبههای تکراری متولیان امر اما نهتنها از بینظمیها و سوءاستفادهها جلوگیری نشد بلکه دفاتر و شرکتهای ارائهدهنده خدمات بدون کوچکترین مشکلی در حال فروش بلیت اربعین با قیمتهای دلخواه هستند و دراینبین مردم سرگردان بین آژانسهای مختلف در حال گردش هستند.
طی روزهای اخیر گلایههای زیادی از سوی مسافران درباره بینظمیها مطرح شده است و خواستار رسیدگی مسئولان وزارت راه و سازمان هواپیمایی در این زمینه شدند تا شاید کمی اوضاع سامان یابد.
خبرنگار آنا برای بررسی این موضوع سری به یکی از دفاتر فروش بلیت پروازهای اربعین واقع در خیابان خرمشهر میزند در نگاه نخست ازدحام مسافران برای تهیه بلیت و بینظمی موضوعی است که نظرها را جلب میکند.
ازدحام جمعیت و برگهای پر از اسامی
ازدحام جمعیت زیاد است و برای خرید بلیت حتماً باید در صف قرار گرفت، به کسی اجازه وارد شدن به دفتر داده نمیشود و افراد بر اساس اسامی که بر روی برگه نوشتهشده به داخل دفتر فراخوانده میشوند.
یکی از افرادی که در صف ایستاده به خبرنگار آنا میگوید «از ساعت ۸ صبح تا الآن (ساعت ۱۵) برای تهیه بلیت در صف ایستادهام تا شاید بتوانم برای اربعین بلیت باقیمت ۵ میلیون تومان تهیه کنم، به دفاتر دیگر نیز مراجعه کردهام شرایط آنها نیز به همین صورت است البته در ابتدا بهصورت آنلاین اقدام کردم اما موفق به خرید بلیت نشدم».
زوج مسنی هم در هنگام خروج از دفتر میگویند «از روز گذشته برای دریافت بلیت اسامی خود را نوشتیم و سرانجام امروز موفق به دریافت بلیت شدیم».
در میان جمعیت برخی هم از فروش بلیت با قیمت ۵۰ میلیون تومان در دفاتر مشابه در همین منطقه صحبت میکنند.
پروازها توسط شرکتهای هواپیمایی برنامهریزی میشود
علاوه بر تخلف در فروش اجباری بلیت یکسره توسط برخی شرکتهای هواپیمایی، فروش چارتری نیز یکی دیگر از مشکلات این روزها برای تهیه بلیت پروازهای اربعین است این در حالی است که بخشی از زائران به دلیل مسائل مالی تصمیم به بازگشت از مرزهای زمینی دارند اما بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بلیتهای خود را به صورت رفت و برگشت و چارتر عرضه میکنند.
کارکنان یکی از آژانسهای مسافرتی درباره اینکه چرا پروازها بهصورت چارتر انجام میشود به خبرنگار آنا میگوید «برنامههای پروازی از طرف شرکتهای هواپیمایی برنامهریزی میشود و دفاتر نمیتوانند در آنها تغییراتی ایجاد نمایند. تصمیمگیری قرار دادن پروازهای اربعین بهصورت چارتری از طرف ایرلاینها است و دفاتر فروش هیچگونه دخالتی ندارند».
درحالیکه مردم در روزهای کرونایی و در نبود سازوکار مشخص در صفهای شلوغ به دنبال تهیه بلیت پروازهای اربعین هستند که مسئولان متولی بهجز وعدههای بیهوده کار دیگری انجام نمیدهند.
خطونشان وزیر راه در فضای مجازی
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به جای اقدام عملی برای سروسامان دادن به وضعیت آشفته فروش بلیت پروازهای اربعین در فضای مجازی برای متخلفان خطونشان کشیده است.
وی در صفحه خود در فضای مجازی درباره مشکلات پیشآمده درزمینهٔ فروش بلیت پروازهای اربعین با اشاره به اینکه رفاه و آرامش زائران اربعین خط قرمز این وزارتخانه است، نوشت: «در این زمینه از معاون حملونقل و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر مسئولان مربوطه خواسته شد با جدیت با هرگونه گرانفروشی بلیت اربعین برخورد شود در همین خصوص شخصاً گزارشات را پیگیری خواهم کرد و با مستقر شدن بازرس ویژهای در فرودگاهها، نظارت میدانی در دفاتر فروش نیز ایجاد خواهد شد».
بیشتر بخوانید:
هشدار سازمان حمایت به گرانفروشان بلیت هواپیما در اربعین
وزیر راه در حالی وعده برخورد با متخلفان را میدهد که باید پیش از به وجود آمدن این آشفته بازار برای آن تمهیداتی میاندیشید نه اکنون که زائران اربعین سرگردان هستند و بسیاری نیز با وجود پرداخت هزینه برای دریافت تستهای کرونا موفق به تهیه بلیت نشدهاند، البته این نکته را نباید فراموش کرد که متخلفان اگر ترسی از این گونه خطونشانها داشتند قطعا مرتکب تخلف نمیشدند!
وعده تشکیل پرونده برای متخلفان
از طرفی حسن خوشخو مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری با تائید وجود تخلف میگوید «برخی تخلفات در این خصوص وجود داشت که تعدادی از عرضهکنندگان و فروشندگان بلیت و شرکتهای هواپیمایی تخلف کرده و بهاجبار بلیت یکسره برای مسافران صادر کردند».
وی اظهار میکند: «با تخلفاتی در این روزها روبهرو شدیم و درصدد هستیم تا برای این تخلفات پرونده قضائی تشکیل دهیم. تخلفاتی هم در خصوص فروش بلیت یکطرفه بهصورت الزامی داشتهایم، وجوه اضافی دریافتی هم به مسافران مسترد میشود».
گرانفروشی علنی شرکتهای هواپیمایی
علیرغم تاکید فراوان مسئولان مبنی بر اینکه قیمت بلیت پرواز اربعین ۵ میلیون تومان است و بیشتر از آن گرانفروشی است اما ظاهرا گوش شرکتهای هواپیمایی به این حرفها بدهکار نیست و طبق معمول به صورت خودسرانه آنگونه که خود دوست دارند اقدام میکنند.
درحالیکه مسافران اربعین در سطح شهر برای تهیه بلیت سرگردان هستند سایتهای آنلاین فروش یا بلیتی برای عرضه ندارند یا بلیت را با قیمت گرانتر از نرخ مصوب عرضه میکنند.
خبرنگار آنا برای پیگیری مشکلات به وجود آمده در تهیه بلیت پروازهای اربعین تلاش کرد تا با مسئولان سازمان هواپیمایی گفتوگو کند که با درهای بسته مواجه شد.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/