دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1400 - 13:55
تاریخ با طعم قصه و افسانه؛

نسخه جدید «تاریخ ایرانیان و عرب‌ها در زمان ساسانیان» منتشر شد

چاپ چهارم کتاب «تاریخ ایرانیان و عرب‌ها در زمان ساسانیان» نوشته «تئودور نولدکه» و ترجمه عباس زریاب‌خویی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شد.
کد خبر : 612008
تاریخ ایرانیان و عرب ها



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، به تازگی چهارمین چاپ کتاب «تاریخ ایرانیان و عرب‌ها در زمان ساسانیان» به قلم تئودور نولدکه (۱۸۳۶-۱۹۳۰) و ترجمه عباس زریاب‌خویی (۱۲۹۷-۱۳۷۳) به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.


کتاب حاضر یکی از آثار عمیق نویسندگان خارجی در رابطه با تاریخ ایران است. در این کتاب گزارشی از قدیمی‌ترین متن مفصل موجود تاریخ ایران در این دوره ارائه شده است و آن مهم‌ترین کتاب تحقیقی در بارۀ ساسانیان به شمار می‌رود.


اساس این کتاب قسمت ساسانیان تاریخ طبری است که مهمترین ماخذ معتبر و منسجم قدیمی در این موضوع است. مطالب در این کتاب به صورت تاریخ پادشاهان ایرانی مطرح شده و چون در بسیاری از موارد برگرفته از شاهنامه فردوسی است، به شکل داستانی و اغلب افسانه‌ای بیان شده‌ است.


فصل اول این کتاب به پادشاهی اردشیر و فصل آخرش به پادشاهی خسرو پرویز می‌پردازد.


در بخشی از مقدمه مترجم بر چاپ اول این کتاب آمده است: کتاب «تاریخ ایرانیان و عرب‌ها در زمان ساسانیان» تألیف تئودور نولدکه (منتشر شده در سال ۱۸۷۹) ازجمله کتاب‌های بسیار مهم و پرارزشی است که درباره تاریخ ساسانیان نوشته شده است. از زمان انتشار این کتاب تاکنون یعنی در مدت صد سال مهمترین کتاب تحقیقی درباره ساسانیان همین کتاب است. تنها کتاب ایران در زمان ساسانیان تألیف کریستین سن می‌تواند با آن مقابله کند بی‌آنکه بتواند خوانندگان اهل تحقیق را از مراجعه به آن بی‌نیاز نماید. در این مدت صد سال کمتر کتابی درباره ساسانیان نوشته شده است که از کتاب نولدکه بهره نگرفته و به آن ارجاع نکرده باشد.


جدیدترین نسخه از کتاب «تاریخ ایرانیان و عرب‌ها در زمان ساسانیان» به قیمت ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته