توانمندی صنعتی کشور در حوزه دفاعی و انرژی صلحآمیز هستهای دستاورد دانشگاهها است
یعقوب فتحالهی ننهکران در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در تشریح اینکه اهداف برنامه درسی آینده آموزش عالی براساس جهتگیری منابع بالادستی چیست، خاطر نشان کرد: منابع هدف به ۳ محور یادگیرنده، دانش و جامعه تقسیم میشوند که در حوزه یادگیرنده باید به نیازها در حوزه رشد ارزشهای انسانی و معنوی، تنوع مهارت و اشتغالپذیری توجه شود و برای دانشجویی که وارد یک رشته تحصیلی خاص شده، برنامه درسی تدوین شود که خود این موضوع، منبع هدف است.
وی در ادامه افزود: مسائلی که در تدوین برنامههای درسی فراموش شده شامل رشد اندیشههای معنوی و انسانی، تنوع فرهنگی، مهارت و اشتغالپذیری بوده و فقط به تواناییهای ذهنی و عقلی یادگیرنده توجه شده است.
معاون پژوهش دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه هر رشته تحصیلی؛ فرهنگ علمی، روشها و ابزارهای پژوهشی مربوط به خود را دارا است، اظهار کرد: در این راستا باید به نیازهای مربوط به آن رشته در تدوین و محتوا توجه کنیم و نکته مهم آموزش بینرشتهای برای دانشجویان قرن بیست و یکم نیز برای بالابردن توانایی تلفیقی آنها حائز اهمیت است.
فتحالهی ادامه داد: محور بعدی در تدوین برنامه درسی دانشجویان، جامعه است که باید این محور را به مردم، اقتصاد و فرهنگ خلاصه کرد یعنی باید به نیازهای اقتصادی و نیز به نیازهای فردی و اجتماعی مردم و به فرهنگ توجه شود و البته نباید مغلوب جریان جهانی آموزش شده و هنجارهای آنها را بیکم و کاست بپذیریم و از سوی دیگر به بینالمللی شدن نیز نباید بیتوجه باشیم.
وی با اشاره به اینکه تنها کار دانشگاه آموزش صرف نیست، عنوان کرد: پس از سال ۵۷ رویکرد به کار دانشگاه و کرسی دانشگاه عوض شد و در مدت کوتاهی که در دنیا نظیر ندارد و تغییر و تحول در دانشگاهها در بازه زمانی ۲۰ و یا ۳۰ ساله رخ نمیدهد ولی کار جهادی، بسیجی و سرمایهگذاری براساس شعارهای دینی و اعتقادی و انقلابی ما را به سمت تحقق دانشگاه پژوهش محور حرکت داد.
معاون پژوهش دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: در حال حاضر نیز دانشگاههای پژوهشمحور کشور، در آستانه تحول به دانشگاه جامعهمحور قرار دارند و این در حالی است که امروزه بسیاری از توانمندی صنعتی کشور از جمله صنعت دفاعی و انرژی صلحآمیز هستهای، دستاورد فعالیت دانشگاههای ما است.
فتحالهی در پایان با اشاره به اینکه برای پیوند بین ظرفیت علمی دانشگاه با نیازهای جامعه، باید مدل پیوند سیستماتیک-ارگانیک دانشگاه و جامعه را طراحی و اجرا کنیم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر و همزمان با ورود به گام دوم انقلاب در حال نهادسازی هستیم، صندوق حمایت از پژوهشگران و صندوق شکوفایی و نوآوری و ... داریم که در سالهای اخیر با جدیت و شدت هر چه بیشتر در حال ظرفیتسازی علمی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی بوده که در چله دوم انقلاب، سرآمدی کشور در عرصه علم و فناوری در بین کشورهای مدعی اتفاق میافتد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/