آموزش مهارتهای کارآفرینی باید در تدوین برنامه درسی دانشگاهها گنجانده شود
علی جعفریان دهکردی در گفتوگوبا خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه مهمترین رسالت آموزش عالی کشور، همگامی و همترازی با دانشگاههای برتر جهان استف خاظر نشان کرد: با توجه به اینکه دانشگاههای سطح یک دنیا کاملا مورد اعتماد جامعه خود هستند لذا رویکرد حل مسائل و مشکلات جامعه و ترسیم افق آینده علم، فناوری و صنعت بر پایه تولید علم در کشور ۲ وظیفه اصلی دانشگاهها در افق ۱۴۰۴ بوده و مأموریت اخیر فقط از عهده دانشگاهها و به تبع آن آموزش عالی برمیآید.
مدیرکل پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در ادامه افزود: همگامی با دانشگاههای برتر جهان به معنی دنبالهروی نیست و کشور باید الگوهای بومی خود را داشته باشد و زمانیکه چنین چشماندازی ترسیم میشود؛ حضور فعال در عرصه جهانی، خوداتکایی، استقلال مالی و انجام پژوهشهای بینرشتهای که حل مسائل مهم جهانی که در گرو توسعه این مطالعات است، جزو مأموریتهای دانشگاهها قرار میگیرد.
وی ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ دانشگاهها باید محیطی را فراهم کنند که افرادی که در این زیستبوم قرار دارند، توسعهیافتگی را نسبت به جامعه بیرونی بهصورت کامل، احساس کرده و جامعه بیرونی نیز باید حس اعتماد کامل به دانشگاهها داشته باشد.
جعفریان با اشاره به اینکه انجام این مأموریتها مسیر را مشخص میکند، اظهار کرد: بر این اساس، برنامه درسی باید طوری طراحی شود که این مهارتها را در کنار دروس تئوری و مفاهیم پایه به دانشجویان آموزش دهد و مهارت ارتباط با جامعه را به دانشجو منتقل کند، آموزش مهارت در زمینه نوآوری، کارآفرینی، نقشآفرینی در اقتصاد و در مجموع مهارتهای مورد نیاز برای ایفای نقش فعال در جامعه در کنار سرفصلهای درسی مرسوم دانشگاه، باید گنجانده شود.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/