آموزش معلمان مطابق استانداردهای بینالمللی انجام میشود/ ارتقای ضریب پوشش آموزشی در ایام شیوع کرونا
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع کرونا با تمامی مخاطراتش چالشها و فرصتهای متعدد را در کشور بهدنبال داشته و باعث شده تا راهکارهای متعدد برای مهار نارساییها و یافتن چاره کار و اقدامات در راستای ارتقای آموزش و خدمات بهدنبال داشته باشد.
نظر حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره اقدامات برای ارتقای آموزش و وضعیت تقسیمبندی علم و پیشرفت در کشورهای جهان در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا را در ادامه میخوانید.
بسیاری از بحرانها، حاوی فرصت بوده و آموزش و خلاقیت را به حرکت در میآورد
آنا: با توجه به اینکه آموزش از راه دور چالشهای متعدد را در سیستم آموزش کشور بهدنبال داشته اقدامات برای ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت را چگونه ارزیابی میکنید؟
خنیفر: اخیراً در کشور ما تجربه ارزشمند و نو در قالب «رمزینه» در حال انجام است، در این اقدام دانشآموز هر صفحه از کتاب ریاضی یا فارسی را باز کرده و آن مبحث از طریق نرمافزار «رمزینه» با اسکن از صفحه شروع به تدریس میکند. ۵ مدرس در این نرمافزار تدریس کرده و این روش در کشور امارات امتحان شده است.
دانشآموز در روند یادگیری در صورت بروز هر گونه اشکال از طریق گوشی یا دیگر تجهیزات هوشمند میتواند تحت تعلیم قرار بگیرد، چون مطلب بهصورت آفلاین در ستاد بارگذاری شده است. در واقع در تجربیات آموزشی کشور نظام رمزینهسازی و این گونه تجارب وجود نداشت. هرچند در بسیاری از بحرانها، فرصت نهفته شده و این مقوله آموزش و خلاقیت را به حرکت در آورده و چراغ نوآوری را روشن و باعث نزدیکی بهدنیای صنعتی شده است.
آموزش معلمان مطابق علم روز انجام میشود
آنا: به باور شما آموزشها در نظام تعلیموتربیت و آموزش عالی با استفاده از علم روز ارائه میشود؟
خنیفر: معلمان تازهکار تحت آموزشهای روز دنیا قرار گرفته و معلمان باتجربه هم از طریق آموزشهای ضمن خدمت مطابق استانداردهای بینالمللی تحت آموزش قرار میگیرند. وزارت آموزشوپرورش دورههای آموزشی برای معلمان برگزار کرده و تلاش برای ارائه آموزشها بهروز انجام میشود.
در کشور نیازمند ارائه خدمات مطابق علم روز هستیم. برای مثال در راستای این اقدامات کتابهایی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی و حتی زبان تغییر کرده و معلمها مطابق علم روز تحت تعلیم قرار میگیرند. هرچند در سیستم آموزشی کشور این اقدام ارزشمند بهندرت اتفاق میافتد. اندیشمندان بر این باورند که در دنیا بعد از سال ۱۹۷۰ یک معادله وجود دارد. به عبارت دیگر اتفاقاتی که از قرن اول میلادی تا ۱۹۷۰ کمتر از ۵۱ سال بشریت را درگیر کرده است.
از سال ۱۹۷۰ به بعد بزرگترین اتفاق خروج رایانه بعد ۲۰ سال از مباحث نظامی و راه یافتن آن در مصارف خانگی، دانشگاهها، فروشگاهها و جامعه از اتفاقات مناسب و منبع تحول گسترده در دنیا است و بشر بعد از ۱۹۷۰ طی ۵۱ سال گامهای بلندی برداشت. ری کوزویل، آیندهپژوه تا سال ۲۰۹۹ را پیشبینی کرده و بر اساس باورش تا سال ۲۰۳۵ به بعد (یعنی تقریباً ۱۴ یا ۱۵ سال آینده) کشورها به کشورهای کُند و کشورهای تند تقسیم میشوند. به عبارت دیگر کشورهای عقبمانده و عقبنگهداشته یا در حال توسعه و توسعهیافته تقسیمبندی میشوند. کشورهای بازیگر و کشورهای تماشاگر کشورها در راستای پیشرفت باید تکلیفشان را با تحولات دنیا مشخص کنند.
معلمان تازهکار تحت آموزشهای روز دنیا قرار گرفته و معلمان باتجربه هم از طریق آموزشهای ضمن خدمت مطابق استانداردهای بینالمللی تحت آموزش قرار میگیرند
بیشتر بخوانید:
- جبران کمبود معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان
- آموزشهای مجازی برای واحدهای درسی عملی کافی نیست/ نظام تربیت معلم باید بازسازی شود
- سن متقاضیان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت
در ایام شیوع کرونا ضریب پوشش آموزشیمان ارتقا یافته است/ مردم کشور ما در دوران بحران میدرخشند
آنا: درباره وضعیت ایران در این شرایط توضیح دهید.
خنیفر: بر اساس سابقه تاریخی کشور باید بر این اذعان داشت که مردم کشور ما در دوران بحران میدرخشند. برای مثال کشور ما در دوران شیوع بحران کرونا با گذشت دو هفته توانست خود را با شرایط وفق دهد. در ایام شیوع کرونا ضریب پوشش آموزشیمان ارتقا یافته و این اقدام یکی از افتخارات آموزشوپرورش است. در حالی که ملتهای دیگر ۶ الی ۶۰ برابر هزینه کردند.
در کشور ما با یک هزینه اندک شبکه شاد، سرورهای جدید را تهیه کرد و دانشآموزان تحت تعلیم قرار گرفتند. دانشگاه آزاد اسلامی، پیامنور و دیگر دانشگاهها هم در ایام کرونا اقدامات مناسب انجام داده و آموزشهایشان تعطیل نشد.
ارتقای آموزش معلمان کشور با اجرای طرح ۳۱
آنا: به باور شما ارتقای وضعیت آموزش نیازمند چه اقداماتی است؟
خنیفر: بنده از سال ۱۳۹۷ طرح ۳۱ را ارائه گردم و امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد. به باور بنده طرح ۳۱ ایجاد دانشگاه در هر استان یا مرکز استان و در اغلب شهرستانها مدارس همجوار کارورزی با این طرح ایجاد میشود. طرح ۱۳۱ در آلمان، استرالیا، ژاپن، روسیه و فنلاند اجرا شده است.
برای ارتقای نظام تعلیموتربیت معلم بهجای پراکندگی ۹۸ پردیس مرکز یا ۲۰ مرکز، ۳۰ مرکز تابعه، در کل به ۳۱ مرکز تقسیم میشود. در این اقدام به جای ارائه ۹۸ گروه باغبانی، ۹۸ گروه آشپزخانه، حراست و ... خدمات در ۳۱ مرکز ارائه میشود. در این مورد هر فرد در استان خودش درس خوانده و آموزشوپرورش استان آمار معلمان مورد نیاز را جذب میکند و هر استان در هر ۲۴ رشته میتواند معلم تربیت کند. هیئت علمی درون استانی دیگر از سفرها و نقل و انتقالات راحت میشوند. هر استانی تربیت معلم خودش را داشته و وضعیت معلمان در سالهای آتی را میتواند پیشبینی کند.
هر اداره کل آموزشوپرورش و شهرستانهای تابعه، آموزشهای ضمن خدمت تمام معلمانش را میتواند بهروز ارائه و روند ارائه خدمات و آموزش در دانشگاهها افزایش مییابد. بنده طرحی در این زمینه تهیه کردهام که با آن میتوان عرصه آموزش کشور را نجات داد، چون این فعالیتها در کشورهای پیشرو تجربه شده است.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/