آموزشهای مجازی برای واحدهای درسی عملی کافی نیست/ نظام تربیت معلم باید بازسازی شود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در آستانه فرارسیدن سال تحصیلی جدید کموکاستیهای آموزش جای تأمل دارد. آن هم به این دلیل که در یک سال و ۷ ماه اخیر بهدلیل شیوع کرونا تمامی آموزشها به شکل برخط تبدیل و آموزش به زیستبوم جدید کوچ کرده و متحمل تغییرات مثبت و منفی فراوان شده است. آنچه در ادامه میخوانید نظرات حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره اولویتهای آموزش در سال تحصیلی جاری است.
آنا: بر اساس نظرات کارشناسان امر آموزشهای برخط آن طور که باید و شاید کیفیت ندارد. در سال تحصیلی جدید برای ارتقای کیفیت آموزش چه راهکاری دارید؟
خنیفر: در یک سال و هفت ماه اخیر کیفیت آموزش بررسی شده، فعالیتهای دانشگاه فرهنگیان هم شبیه به دانشگاههای گسترده همچون دانشگاه پیامنور و آزاد اسلامی در ۳۱ استان شامل ۹۸ پردیس و مرکز است و حدود ۱۶۰ هزار دانشجو را در اختیار دارد. امسال هم ۲۵ هزار دانشجو از طریق کنکور وارد این دانشگاه میشوند.
آنا: در سالهای اخیر اقدامات در راستای رسالت دانشگاه فرهنگیان را چگونه ارزیابی میکنید؟
خنیفر: دانشگاه ما یک دانشگاه حاکمیتی و مأموریتگراست. ما همچون سایر دانشگاهها ناخواسته وارد آموزشهای مجازی شده و با ورود این ویروس منحوس آموزشها هم تحت آسیب قرار گرفت. دانشگاه فرهنگیان قبل از شیوع کرونا تقریباً تمام آموزشهایش حضوری بوده و ما غافلگیر شدیم، اما سریع این غفلت را به فرصت تبدیل کردیم. هماکنون در کل کشور آموزشهایمان به شکل از راه دور است. براساس بررسیها تا سال ۱۴۰۴ ناگزیر هر سال ۲۰ تا ۲۵ هزار دانشجو پذیرش و مشکل جذب دانشجو حل میشود.
آنا: آیا دانشجویانی فارغالتحصیلی امسال جذب آموزشوپرورش شدهاند؟
خنیفر: پذیرفتهشدگان توسط سازمان سنجش معرفی شده و در یک یا دو هفته آینده ثبتنامشان به صورت غیرحضوری و بعد تحویل مدارک به صورت حضوری و مانند سایر دانشگاهها طبق نظر ستاد ملی کرونا آموزشها به شکل مجازی آغاز میشود. همچنین امسال ۲۰ هزار فارغالتحصیل بهغیر از ماده ۲۸، جمعاً ۶۰ هزار نفر هستند. برخی از موارد همچون ماده ۲۸ یک پودمانشان باقی مانده، به محض اینکه آذر ماه برسد، پودمان سوم برگزار و احکام صادر میشود.
آنا: روند واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟
خنیفر: بر اساس گزارش معاونت دانشجویی تمامی اساتید، کارکنان، همکاران ستادی در کل کشور و تمام دانشجویان واکسینه شدند. فقط تعداد افرادی که امسال به دانشگاه فرهنگیان جذب شدهاند، در حال واکسنزدن هستند. در صورت عدم دریافت واکسن تمهیدات لازم را با مهرزاد حمیدی، معاونت تربیتبدنی و تندرستی آموزشوپرورش هماهنگ کرده و به محض نیاز کار واکسیناسیون تمامی افراد انجام میشود.
آنا: برای دانشجویان در رشتههای عملی فعالیت کلاسها چگونه است؟
خنیفر: تلاش شده تا دروس عملی و کارورزی در ترمهای آخر ارائه شود. برای بعضی از فارغالتحصیلان کارورزی آنلاین برگزار میشود. البته آموزشهای مجازی برای واحدهای عملی کافی نیست. باید آموزش چهرهبهچهره و عملی باشد، اما بهمحض مدیریت این بیماری در کشور برای آن دسته از دانشجویان فارغالتحصیل دوران کرونا، دورههای جبرانی فشرده کارورزی را برگزار میکنیم.
آنا: روند پذیرش در دانشگاه فرهنگیان با چه تغییراتی همراه میشود؟
خنیفر: علاقهمند برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در سالهای آتی از سهمیه ورودی سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر استفاده میکنند. در دانشگاه فرهنگیان پذیرش در کنکور از ۲۰ سال به ۲۴ سال افزایش یافت. همچنین دانشگاه تربیت معلم استخدام رسمی و حذف سربازی دارد. چهار سال تحصیل جزو سابقه خدمت محسوب و شهریه هم به دانشجویان پرداخت میشود. به عبارت دیگر شبانهروزی امنیت شغلی فرد افزایش مییابد. برای سال آینده هم ۲۰ هزار جذب در دستور کار قرار گرفته و هماکنون رتبههای سه رقمی، دو رقمی و تکرقمی زیادی در این دانشگاه شرکت میکنند و با این اقدام نخبگان ۳۰ تا ۳۵ سال آینده در کسوت معلمی باقی میمانند.
بیشتر بخوانید:
بازدید رئیس دانشگاه فرهنگیان از خبرگزاری آنا
جبران کمبود معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان
آنا: مجلس لایحه رتبهبندی معلمان را در دستور کار دارد، البته چند وقت پیش هم آقای احمدی لاشکی، معاون حقوقی وزارت آموزشوپرورش از تصویب این لایحه در سال جاری خبر داد. از طرف دیگر تعداد افراد متخصص و معلمان کاربلد اندک است. با روند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان به نظر شما این کموکاستی چگونه برطرف میشود؟
خنیفر: مجلس شبانهروز بر روی لایحه رتبهبندی معلمان کار میکند. اخیراً علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و قاسم احمدی لاشکی، معاون پارلمانی وزارت علوم در مجلس و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در تلاش برای حل این مسئله هستند. از سوی دیگر بر اساس اقدامات مجلس برای حل مشکلات همسانسازی اساتید معلمان در پنج سطح همچون معلم نخبه، خبره، معلم استاد و غیر تقسیمبندی و به حقوقشان افزوده میشود. مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و در هیئت رئیسه و سایر کمیسیونهای معین به این نتیجه رسیده که تربیت معلم شایسته و بایسته متخصص فنی مهارتی از اهمیت برخوردار است. ۱۴۷ ستاد جدید برای کل کشور و در مراکز پردیسهایمان گرفته و نظام تربیت معلم احتمالاً در یکی، دو دوره آینده بازسازی میشود.
آنا: با این تفاسیر تا جبران این کمبودها زمان کمی باقی مانده است؟
خنیفر: برای دانشجویان جدید خبره و نخبه نزدیک به ۲۴ سرفصل آموزشی بازنگری شده است. کرونا کار ما را سخت کرد، چون آموزشهایمان را بهسمت آموزشهای LMS (مجازی) برد. آموزشهای LMS هم آموزشهای چهرهبهچهره و مهارتی نیست و بر این باور هستیم که نظام تعلیموتربیت معلم باید حضوری باشد. در این شرایط آموزش از ۶ ساعت به ۲۴ ساعت تبدیل شد. در اصل آموزشهای برخط را میتوان تهدید و فرصت تلقی کرد، چون ایران بعد از دو هفته توانست بر اساس شرایط موجود تصمیمگیری و شرایط جدید را در آموزشها بگنجاند. در حالی که بعضی از کشورها همچون دانمارک تا سه ماه گیج میزدند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/