دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1400 - 08:43
دانستنی‌های خانواده؛

با کودکی که جیغ می‌زند چگونه برخورد کنیم؟

معمولا کودکان برای رسیدن به خواسته‌هایشان جیغ و فریاد می‌کنند از این‌رو والدین باید بدانند در چنین شرایطی چه رفتاری داشته باشند.
کد خبر : 611044
کودک

به گزارش خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا، جیغ زدن و گریه کردن یکی از روش‌های کودکان برای متقاعد کردن والدینشان است تا به هدف خود برسند. بسیاری از والدین از جیغ زدن کودک خردسال خود کلافه و خسته می‌شوند. گاهی این فریاد زدن کودکان به حدی زیاد می‌شود که کنترل آن برای خانواده مشکل می‌شود. والدین باید ابتدا علت جیغ زدن فرزند خود را کشف کنند و بهترین رفتار را برای مقابله با جیغ زدن آنها بکار ببرند زیرا نوع برخورد آنها تا حد زیادی می‌تواند این رفتار کودک را کنترل کند.


علت داد زدن کودکان


حسادت


ممکن است هنگامی که شما با تلفن صحبت می‌کنید، کودک شروع به جیغ زدن کند، چون او احساس می کند که دیگر به او توجهی ندارید.


گیجی و سردرگمی


شاید فرزندتان دقیقاً از آن چه که می‌خواهد مطمئن نباشد و همین موجب عصبانیت و داد زدن او شود.


احساس درماندگی


کودک وقتی که نمی تواند کلماتی را برای بیان آن چه که می خواهد پیدا کند، ممکن است عصبانی شود.


جلب محبت والدین


کودکان در سنین ۲ تا ۳ سالگی که سن استقلال طلبی آنها است و انتظار دارند همه به آنها توجه کنند و اگر غیر از این باشد بی دلیل جیغ و فریاد می‌کند تا به آنها توجه شود.




بیشتر بخوانید:


والدین چه نقشی در پرخاشگری کودکان دارند؟


والدین چگونه باید با فرزند نوجوان رفتار کنند؟




در مقابل داد زدن کودک چه کنیم؟


رفتار والدین در برابر داد زدن های کودک یکی از اقدامات مهم برای حل این مشکل و ترک این عادت در کودکان است است.


به او اعتنا نکنید


اگر والدینی بیش از حد حساس هستند و نسبت به جیغ زدن کودک نمی توانند بی تفاوت باشند، بهتراست رفتار او را پیش بینی کنند. اگر قرار است با جیغ زدن کودک خواسته اش را اجابت کنند قبل از جیغ این کار را انجام دهند. واکنش های منفی مثل اخم کردن، سرزنش و حتی کتک زدن کودک به او در تقویت این رفتار انگیزه می دهد پس بی تفاوتی و نادیده گرفتن را جایگزین هر واکنشی کنید.


کودک را تنبیه نکنید


بسیاری از والدین از جیغ زدن های کودک عصبی می شوند و او را کتک می زنند تا دیگر جیغ نزند اما تنبیه بدنی کودک هیچ کمکی به ما نمی کند و کار درستی نیست. کتک زدن تنها باعث شدت یافتن این رفتار در او می شود.


سر کودک خود فریاد نزنید


زمانی که تحت فشار روحی هستید، سر کودک خود فریاد نزنید. بسیاری از کودکان با دیدن رفتار والدین خود فریاد زدن را یاد می‌گیرند. هر چقدر شما در برخورد با خانواده آرام تر رفتار کنید، الگوی رفتاری بهتری برای کودک خواهید بود.


با او در مورد علت ناراحتیش صحبت کنید


سعی کنید در مورد علت ناراحتی کودک با او صحبت کنید، اگر کودک شما سن پایینی داشته و صحبت با آن‌ها فایده ای ندارد، انگشت خود را جلوی دهانتان گرفته و به او نشان دهید که می خواهید ساکت باشد


کودک را سرگرم کنید


بهترین راه برای آرام کردن کودک این است که او را به بهانه‌های مختاف سرگرم کنید زیرا آنها خیلی زود موقعیت قبلی را فراموش می کنند.


در پایایان والدین باید مهارت‌های ارتباطی خود و کودکان را افزایش دهند زیرا هرچه ارتباط والدین با کودک بیشتر باشد و کودک در بیان خواسته‌هایش ماهرتر شود، رفتارهایی نظیر جیغ زدن کمتر می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته