دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

موج کمپین‌های اجتماعی در فضای مجازی/ از نه به کپی فیلم و سریال تا تحریم سفر به کشورهای حامی داعش

بازار کمپین‌سازی‌های مجازی این روزها حسابی داغ است. کمپین‌هایی که این روزها بین سلبریتی‌ها و اهالی دنیای سیاست حامیان خود را پیدا کرده است، دو کمپین «تحریم سفر به کشورهای حامی داعش سیاه و سفید» و «وارد حریم خصوصی دیگران نشویم» است که در اعتراض به خبر‌سازی‌های اخیر در مورد رفتارهای زننده ترکیه با توریست‌های ایرانی و همچنین انتشار تصاویر خصوصی دروازه‌بان تیم پرسپولیس، شکل گرفتند.
کد خبر : 61069
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا به نقل از اعتماد، کمپین دیگری هم با نام «کپی نکنیم» در حمایت تولید‌کنندگان آثار هنری شکل گرفته است تا به انتشار غیرقانونی آثار هنری اعتراض کند، یک روز را به سریال «شهرزاد» پدیده این روزهای شبکه نمایش خانگی اختصاص داده است. کمپین‌ها چرا شکل می‌گیرند و چه تاثیری می‌توانند داشته باشند؟ تصویری که در قالب خواسته‌هایی در کمپین‌های مختلف مطرح می‌شود، تصویری است که هر کدام از ما از آرمانشهر ذهنی‌مان می‌سازیم. اتفاقی را که می‌خواهیم در دنیای واقعی‌مان ببینیم، در کمپین مطرح می‌کنیم و به دنبال همراه هستیم تا به جمع آرمانی‌مان بپیوندند و در عینیت بخشیدن به تصویرمان، ما را یاری کنند. گاهی کمپین‌ها ریشه در اعتراض به شرایطی دارند که ذهن عده‌ای را درگیر کرده‌اند و گاهی خواسته‌ای را مطرح می‌کنند که می‌تواند قدمی موثر در راه رسیدن به یک آرمانشهر خیالی باشد.
کمپین «تحریم سفر به کشورهای حامی داعش»
اتفاقاتی که باعث تیره‌تر شدن روابط بین ایران و عربستان شد، تنها روی روابط دیپلماتیک تاثیر نداشت و پای اقتصاد و روابط اجتماعی و حتی گردشگری را نیز به میان آورد. تحرکات تروریستی و حمایت‌های علنی عربستان از جنایات داعش نیز به این ماجرا دامن زد. کمپین مردمی تحریم سفر به کشورهای حامی داعش مدتی است که در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرده است. این کمپین پس از انتشار اخباری در مورد برخوردهای توهین‌آمیز در ترکیه با شهروندان ایرانی و در پی اعلام ممنوعیت واردات از کشور عربستان، از طرف دولت ایران، در اعتراض به رفتارهای اخیر عربستان، شکل گرفت. در این کمپین قرار بر این است که «سفرهای غیرضروری» و «خرید کالا» از کشورهای حامی داعش تحریم ‌شود. حامیان این کمپین اعلام کرده‌اند از سفر نوروزی به کشورهای حامی داعش به ویژه امارات و ترکیه نیز پرهیز خواهند کرد و نوروز ٩٥ را به ایرانگردی خواهند پرداخت.
موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان ایرانی و علیرضا محجوب و محمد صالح جوکار، نماینده مجلس ضمن اعلام موافقت خود با این کمپین اعلام کردند که علاوه بر روابط دیپلماتیک، فعالیت مدنی شهروندان ایرانی در جهت اعتراض به برخی رفتارها با شهروندان ایرانی در کشورهای دیگر لازم است. محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این رابطه به اقتصاد آنلاین می‌گوید: «ما به غیر از دیپلماسی رسمی دیپلماسی عمومی هم داریم که مردم در راستای آن، چه به صورت سلبی و چه به صورت ایجابی گام بر‌می‌دارند. به طور کلی اقداماتی که توسط مردم به صورت خود جوش انجام شود و در فضای مجازی چنین کمپین‌ها‌یی رخ دهد قطعا تاثیرگذار خواهد بود.» اما روح‌الله بیگی، نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نظر دیگری در مورد این کمپین دارد: «بهتر است چنین مسائل سیاسی به بافت‌های درونی اجتماع رخنه نکند؛ زیرا این موضوع ممکن است در لایه‌های اجتماعی به مرور زمان تبدیل به نفرت شود که بنده آن را نمی‌پسندم. پیشنهاد من به مردم این است که ضمن آنکه موضع‌گیری خاص خود را دارند، کمی هم به دیپلماسی فرصت دهند. باید این را مد نظر داشته باشیم که هیجانی و احساسی شدن در این امر به نفرت تبدیل نشود.»
روزنامه نیویورک تایمز آبان ماه گذشته در یادداشتی در رابطه با اعمال داعش برای نخستین بار از تعبیر «داعش سیاه» و «داعش سفید» استفاده کرد و نوشت: «داعش سیاه، داعش سفید. اولی، گلو می‌برد، می‌کشد، سنگسار می‌کند، آثار مشترک بشری را تخریب می‌کند و آثار باستانی و زنان را تحقیر می‌کند. دومی، لباس‌های بهتری پوشیده و مرتب‌تر است، اما همین کارها را انجام می‌دهد.» در این گزارش نیویورک تایمز تاکید کرده است: «عربستان همان داعشی است که خودش ساخته است.» کمپین تحریم سفر به کشورهای حامی داعش هم با تاکید بر مفهوم داعش سفید و سیاه این زیر مجموعه را هم در نظر گرفته است. داعش سیاه، شامل گروه‌های تروریستی- تکفیری هستند که آشکارا به فعالیت‌های تروریستی می‌پردازند. داعش سفید گروهی هستند که رفتار مشابه و به ظاهر قانونمندی دارند که مورد حمایت مالی کشورهای منطقه قرار گرفته‌اند.
کمپین «وارد حریم خصوصی دیگران نشویم»
همین چند سال پیش بود که واژه «عکس لو رفته» ‌یا «فیلم لو رفته»‌ با هیجان همراه بود و بلوتوث‌ها را فعال می‌کرد تا فیلم و عکس مذکور به سرعت دست به دست شود و منتشر‌کننده این تصاویر خود را قهرمانی می‌دانست که گنجی را از حریم شخصی یک فرد سرشناس به دست آورده و با انتشار آن می‌تواند چند صباحی حس جاه‌طلبی‌اش را ارضا کند و شاید خبر نداشت که این جاه‌طلبی و ماجراجویی می‌توانست برای کسی که او پرده از حریم خصوصی‌اش برداشته بهای گزافی داشته باشد. اما این روزها آدم‌ها با انتخاب و تمایل شخصی‌شان تصاویر حریم خصوصی‌شان را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و همین موضوع برای بسیاری از چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری و ورزشی دردسرهایی را ایجاد کرده است. اما سوءاستفاده از ابزاری به نام اینترنت و تلفن هوشمند به ماجرای نفوذ به حریم خصوصی افراد دامن می‌زنند. هفته گذشته نام سوشا مکانی و انتشار تصاویر خصوصی او تبدیل به تیتر یک اخبار فضای مجازی شد و ساکنان دنیای مجازی ضمن تقبیح انتشار این تصاویر در انتشار بیشتر آن سهیم می‌شدند. انگار قرار نیست زنجیره این بی‌اخلاقی‌ها جایی قطع شود. انگار قرار نیست یک جایی به خودمان نهیب بزنیم که می‌توانیم به آدم‌ها و حریم‌شان احترام بگذاریم، حال می‌خواهد «پسر تلگرامی» باشد که حواشی مربوط به حریم خصوصی‌اش موجبات تفریح‌مان شده بود یا «سوشا مکانی» که چهره‌ای شناخته شده است که تا بازداشت و دادگاه را هم تجربه کرد تا تاوان کنجکاوی دیگران در حریم خصوصی‌اش را بپردازد. در همین راستا هنرمندان کمپینی تشکیل داده‌اند و تصمیم گرفته‌اند که از انتشار تصاویر مربوط به حریم خصوصی‌شان اجتناب کنند و مردم هم قرار است با پیوستن به این کمپین احترام گذاشتن به حریم دیگران را تمرین کنند. هادی کاظمی، لیلا اوتادی، بیژن بنفشه‌خواه، داریوش فرضایی، ماه چهره خلیلی، زیبا بروفه، برزو ارجمند، مریم امیرجلالی، سارا خوئینی‌ها، الهام پاوه‌نژاد، زهرا اویسی و نهال دشتی بازیگرانی هستند که تا به امروز به این کمپین پیوسته‌اند و با انتشار پوستری در صفحه اینستا گرام‌شان نوشته‌اند: «من با ارسال و اشتراک این عکس پیمان می‌بندم، تحت هیچ عنوان، نه به شوخی و نه به جدی، وارد حریم خصوصی دیگران نمی‌شوم و به انتشار «تهوع‌آور» عکس‌های زندگی خصوصی دیگران نمی‌پردازم؛ چون به خوبی آگاه شده‌ام انتشار یک عکس ممکن است زندگی یک نفر را نابود کند و یک خانواده را متلاشی کند.»
کمپین «کپی نکنیم»
این روزها تحولی در شبکه نمایش خانگی اتفاق افتاده است، سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی با استقبال چشمگیر مخاطبان روبه‌رو شده است و بسیاری از مخاطبان این سریال منتظر روز دوشنبه‌اند تا قسمت جدید سریال را تهیه و داستان آن را دنبال کنند. اما خلأ‌های قانونی مربوط به حق کپی‌رایت روی این پدیده سایه انداخته‌اند، تا شیرینی این اتفاق را به کام تولید‌کنندگان آن تلخ کنند. اما کمپینی برای مقابله با تعداد بسیار زیاد کپی و دانلودهای غیرقانونی مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» با نام «روز شهرزاد» راه‌اندازی شده است. در این کمپین که با نام «کپی نکنیم» در شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است، امروز ٢٢ دی ماه ٩٤ به نام روز شهرزاد نام‌گذاری شده است و از حامیان کمپین خواسته شده است تا «از دانلود و خرید نسخه‌های غیرقانونی»، «به اشتراک‌گذاری دی‌وی‌دی‌های سریال» پرهیز شود و «با فروشندگان و ترویج‌دهندگان نسخه‌های تقلبی» برخورد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: فضای مجازی کمپین
ارسال نظر
هلدینگ شایسته