اجرای طرح «الف و ب» دانشگاه آزاد اسلامی چه پیامدی برای اساتید بهدنبال دارد؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - حجت عابدی؛ بر اساس طرح «الف» و «ب» در دانشگاه آزاد اسلامی هر یک از اساتید و اعضای هیئت علمی واحدها مطابق با ساعت حضور و فعالیتشان تقسیمبندی شده و همین مسئله شرایط فعالیت و دریافتیهای این افراد را مشخص میکند. در این طرح اساتید در گروه «الف» تمام وقت یعنی در هفته ۵۲ ساعت کار در قالب تدریس دانشجویان، مدیریت آزمایشگاه، کارگاه و ... را برعهده دارند. افراد در گروه «ب» باید در هفته ۳۲ ساعت کار علمی داشته باشند و شرح وظایف این اساتید شامل تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی و پژوهشهای برونسازمانی و... است.
بهمن ماه سال ۹۹ محمد مهدی فداکار، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنی بر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» میگوید: «اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنی بر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کرد.»
«طرح الف و ب» باعث افزایش دریافتی اساتید شده است
در اسفند ماه سال ۹۹ در بخشنامهای جزئیات نحوه همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوع (الف) و (ب) اعلام شد. قدرتالله محمدی، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا میگوید: «طرح الف و ب دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی ارزنده و مورد پسند اساتید است و به واسطه این طرح میزان دریافتی اساتید افزایش یافته است.»
وی میافزاید: «در این مسیر دانشگاه میتواند در برنامههای متعدد از اساتید بهره ببرد، به این صورت که از اساتید هر گروه در سمتهایی همچون معاون آموزشی، معاون پژوهشی، معاون دانشجویی، ارتباطات با دانشجویان ارشد و دکتری، مشاوره استفاده شود.»
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با بیان اینکه استقبال مناسبی از طرح الف و ب دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است، تاکید میکند: «اساتید در صورت تمایل در گروه ب قرار میگیرند و در صورت انتخاب خود میتوانند گروه خود را تغییر دهند.»
محمدی این طرح را برنامهریزی برای ساماندهی، توسعه، پیشرفت و توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی میداند و میافزاید: «طرحی که اعضای هیئت علمی را به دو گروه الف و ب تفکیک میکند به هیچوجه بهدنبال دستهبندی، قشربندی یا تقسیم اعضای هیئت علمی نیست.»
بیشتر بخوانید:
تفاوت فرآیند گروهبندی اساتید طرح «الف» و «ب» در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران چیست؟
قانونی شدن درآمد اساتید از صنعت با اجرای طرح «الف و ب»
طرح دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی برای استفاده بهتر از ظرفیتها بهمنظور حل مشکلات
صادق داور، استاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره اجرای «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا میگوید: «این طرح فرصتی برای استفاده بهتر از ظرفیتها بهمنظور حل مشکلات دانشگاه است، ارتباط بیشتر میان صنعت و دانشگاه، رشد شرکتهای دانشبنیان، مراکز رشد و واحدهای فناور و جلوگیری از رکود علمی و ارتقای رتبه دانشگاه آزاد اسلامی از مزایای دیگر این طرح است.»
وی میافزاید: «طرح الف و ب» میتواند به پیشرفت علمی و استفاده از ظرفیت دانشگاهها برای توسعه کشور و تجاریسازی علوم کمک کند و با عملی شدن این طرح، وضعیت پرداختی استادان تا حدودی بهتر و زمینه برای همسانسازی با دانشگاههای دولتی فراهم میشود.»
ارتقای کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه
اسماعیل شاهسوندی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی در مورد اجرای طرح «الف و ب» در دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا میگوید: «دانشگاههای دولتی و آزاد برای بهرهوری بیشتر اعضای هیئت علمی، آنها را به دو گروه تقسیم کردهاند که در دانشگاه آزاد اسلامی به گروه «الف و ب» و در دانشگاههای دولتی به ویژه و عادی معروف هستند.»
وی میافزاید: «استادان در این این طرح با توجه به نوع انتخاب آنها، گروهبندی میشوند و هر یک با توجه به مشغله کاری در گروه «الف» یا «ب» قرار میگیرند.»
مدیر گروه حقوق واحد تهران-شمال تأکید میکند: «کلیت «طرح الف و ب» در دانشگاه آزاد اسلامی، برای ارتقای کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه و قابل تقدیر است. اکنون گره کار در اجرا و عملیاتی کردن آن است که کمی جای کارشناسی و متعاقبا پیشرفت دارد. در نتیجه این طرح با توجه به میزان پرداختیها و وضعیت اقتصادی امروز، نیاز به تأمل بیشتری دارد.»
اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از گروه بندی «الف و ب» استقبال میکنند
احمد حیدری، درباره گروهبندی در «طرح الف و ب» در دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا میگوید: «بر اساس این گروهبندی، اساتید و مدرسانی که در فعالیتهای دانشگاه در قالب تدریس، پژوهش و حضور به شکل تمام وقت حضور دارند جز گروه الف محسوب میشوند زیرا برخی از اساتید بهدلیل اشتغال یا تدریس در دیگر دانشگاهها و مشاغل دیگر بهعنوان گروه «ب» محسوب میشوند.»
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید میکند: «مطابق با برنامهریزی و گروهبندیهای انجام شده برای اساتید و فعالان در این دانشگاه برنامهریزی میشود و بر اساس این گروهبندی میتوان از ظرفیت تمامی اساتید برای فعالیت با این دانشگاه استفاده کرده و بر این اساس افراد میتوانند به شکل تمام وقت و نیمه وقت با دانشگاه همکاری داشته باشند.»
با این حال به نظر میرسد دانشگاه آزاد اسلامی برای نظم دادن به فعالیت اساتید آنها به دو گروه «الف و ب» تقسیم کرده است تا بر این مبنا اساتید نوع فعالیت با دانشگاه را انتخاب کنند و بر اجرای آن متعهد باشند. یکی از مزایای این تقسیمبندی این است که باعث میشود دانشجویان مطلع باشند که کدام استاد ساعات بیشتری را در دانشگاه حضور دارد. این امر برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در حال تدوین پایاننامه یا رساله هستند اهمیت بسزایی دارد چراکه دانشجویان برای پیشبرد برنامههای تحقیقاتی خود به اساتیدی نیاز دارند که فرصت کافی برای راهبری آنها داشته باشند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/