اصراری نداریم که جشنواره تمام فیزیکی داشته باشیم/ مگر مسابقات فوتبال تعطیل شد که جشنواره هم تعطیل شود؟
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری علیرضا تابش دبیر سیوچهارمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان پیش از ظهر امروز در اصفهان برگزار شد، این نشست به صورت آنلاین نیز پخش شد.
تابش در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و ادای احترام به شهدای مدافع سلامت صحبتهایش را آغاز کرد و در رابطه با شعار جشنواره امسال گفت: در شورای برنامهریزی جشنواره بحث و تبادل نظر زیادی شکل گرفت در مورد اینکه شعار متناسب با حال و اوضاع کودکان امروز باشد. از طرف دیگر من برای سینما رسالت و شأن حفظ امید و نشاط قائلم و در شرایط تلخ، شکننده و هراسآور کرونایی، کودکان سوگوار و هراسزده، با آرامش موجود در دنیای سینما به تخیل و خیال روی میآورند.
وی افزود: سینماگران عزیز ما و هنرمندانی که طی سالهای متمادی به خصوص در دو سال اخیر آثار جذابی برای کودکان و نوجوانان تولید کردند نیز برای ما قابل احترام هستند و از این جهت شعار «سینما سرزمین خیال» را برای جشنواره امسال انتخاب کردیم. این شعار عملیاتی است، چرا که همیشه هنرمندان ما سری به سرزمین خیال میزنند و با دنیایی خیالانگیز و فانتزی فرزندان امروز کشور را به نشاط و شادی دعوت میکنند.
دبیر سیوچهارمین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان اضافه کرد: امسال بیش از ۵۵۰ اثر در بخش ملی و بینالمللی جشنواره به دبیرخانه رسید. از بین ۴۳۸ اثر متقاضی حضور در جشنواره ملی، ۳۹۲ اثر با مقررات جشنواره منطبق بود که مورد انتخاب و بررسی قرار گرفت. در بخش وب سری ۱۲ اثر، در پویانمایی کوتاه ۱۲۰ اثر، در فیلم کوتاه داستانی ۲۱۵ اثر و در فیلمهای بلند داستانی ۴۵ اثر متقاضی حضور بودند.
وی ادامه داد: از این تعداد آثار راه یافته به بخش مسابقه عبارتند از: ۱۰ اثر از میان وب سریها، ۱۵ اثر در پویانمایی کوتاه، ۱۷ اثر در فیلم کوتاه داستانی و ۱۸ اثر در بین فیلمهای بلند ایرانی. از میان کل آثار نیز ۱۶ اثر با موضوع کرونا در بخش ویژهای تحت عنوان «کرونا روایت» به بخش مسابقه راه یافتند. فیلمهای بلند سینمایی حاضر در بخش مسابقه در سینماهای اصفهان و شهرهای دیگر کشور با رعایت استانداردها و پروتکلهای بهداشتی در طول ایام جشنواره (۱۶ تا ۲۱ مهر) به نمایش درمیآیند
تابش فیلمهای سینمایی این دوره از جشنواره را نیز معرفی کرد که بر این اساس «بلوط»، به کارگردانی مرتضی رحیمی، «بامبالا» به کارگردانی سید جمال سیدحاتمی، «برزنگی» اثری از حسین قاسمی جامی، «پسران دریا» ساخته مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، «ترانههای پدرانه» به کارگردانی محمد بصیری، «داستانهای هزار و یک روز» تولید مشترک سینمای ایران و ژاپن ساخته حبیب احمدزاده، «زندگی و زندگی» به کارگردانی علی قویتن، «شهر گربهها» اثری از سیدجواد هاشمی، «لیپار» به کارگردانی حسین ریگی و «یدو» ساخته مهدی جعفری فیلمهای سینمایی راه یافته به بخش مسابقه سیوچهارمین جشنواره بینالمللی کودک و نوجوان اصفهان هستند.
دبیر جشنواره کودک و نوجوان در مورد داوران این دوره از جشنواره نیز گفت: مهین جواهریان، گلاره عباسی، بهروز شعیبی، سهیل موفق، حامد جعفری، رضا درستکار و بهرام دهقانیار داوران بخش ملی این جشنواره خواهند بود. در بخش داوری بینالمللی، چهار داور از کشورهای فرانسه، آلمان، شیلی و سوئد به صورت آنلاین آثار را قضاوت میکنند و در بخش انیمیشنهای بلند و کوتاه هم دو داور از ترکیه و افغانستان آثار را بررسی خواهند کرد.
تابش در ادامه و در بخش پاسخ به پرسش اهالی رسانه درباره تاثیر تحولات این جشنواره بر استان اصفهان بیان کرد: من در بخش ابتدایی به برخی از فعالیتهای دبیرخانه که در طول سال در اصفهان برگزار میشود اشاره کردم. نسلی از خبرنگاران عکاسان تولیدکنندگان هم پای این جشنواره بالیدند و بارور شدند اصفهان تنها شهر مهم فرهنگی کشور است به خاطر این میزبانی سالها تولیدات فرهنگی و هنری توسط شهرداریها، انجمن سینمای جوانان، حوزه هنری و… داشتیم جشنواره نیروی انسانی ارزشمندی را تربیت کرده است برخی از این نیروها مثالزدنی هستند. به داوران کودک و نوجوان این رویداد افتخار میکنم اینها بخشی از دستاوردهای جشنواره برای شهر اصفهان است فراموش نکنیم که صنعت سینما یک زنجیرهای به هم پیوسته است بخشی از این زنجیره در شهر اصفهان اتفاق میافتد و بخشی در شهرهایی دیگر. اصفهان فعالیتهای بینالمللی در این سالها به ویژه شهرهای خواهرخوانده خود در کشورهای دیگر داشته است.
وی افزود: جشنواره سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی از زیست فیزیکی به زیست آنلاین کوچ کرد، اولین جشنوارهای بود که جریان فرهنگی را تعطیل نکرد پلتفرمهای مشهور فیلمها، کارگاههای جشنواره و… را برگزار کردند و شعار ایران تنها تهران نیست محقق شد.
تابش درباره اکران نشدن فیلم کودک طی یک سال گذشته و تعیین تکلیف اکران فیلمهای دوره گذشته جشنواره گفت: گفتگوهای مفصلی با نماوا و فیلیمو داشتم قولهای نسبتاً خوبی دادند. بخش عمدهای از اکران به تصمیمات صاحبان آثار برمیگردد، فیلم «یدو» و «مهران» سال گذشته به تلویزیون فروختهشد و تلویزیون همکاری خوبی کرد و نرخ خوب به ما پیشنهاد داد و به عنوان تحفه برای بچههای ایرانی هدیه دادیم. به خاطر شرایط کرونایی سرمایهگذاران و صاحبان آثار باید خودشان تصمیم بگیرند با چه نرخی آثارشان را به سامانههای آنلاین بفروشند.
وی ادامه داد: از صدا و سیما میخواهم با نرخ بالاتری آثار را خریداری کنند چون بچهها نیاز دارند در مقابل حجم زیادی از تولیدات خارجی که از سامانههای آنلاین پخش میشود، فیلم ایرانی هم ببیند. این یک رقابت نابرابر است ما محصولات خوبی در این حوزه داریم که باید سامانههای آنلاین روی خوش نشان بدهند. با بازگشایی سینماها و روند واکسیناسیون امیدوارم با هماهنگیهایی که با شورای صنفی نمایش داریم، فیلمهای کودک هم سهم خوبی در اکران عمومی داشته باشند.
افزایش بودجه نداشتیم
تابش در پاسخ به سوال دیگری درباره بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه ما افزایشی نسبت به سالهای گذشته نداشته است. ما تأکید ویژهای روی صرفهجویی داشتیم سال گذشته به رغم افزایش تورم کاهش هزینهها را داشتیم به ویژه در بخش بینالملل که یک بخش بودجه بر است. بخشی از کاهش هزینهها بابت از خودگذشتگی همکاران ما در بخش بینالملل بوده است. امیدوارم سال بعد بتوانیم مهمانان بینالمللی را به اصفهان دعوت کنیم. امسال افزایش بودجه نداریم بلکه صرفهجویی داریم.
وی درباره داوری کودکان و نوجوانان بیان کرد: هر دو گونه داوری یعنی حضوری و غیرحضوری در سامانه جشنواره ثبت میشود. ما تا ساعت ۲۴ سوم مهر ثبتنام بچهها را داریم که در دو شهر تهران و اصفهان آمار ثبتنام بالاست. استانهای دیگر هم کمکم افزایش پیدا میکنند. بعد از ثبتنام دو گزینه حضوری و غیرحضوری مشخص میشود. در اطلاعیه بعدی این حوزه را اطلاعرسانی میکنیم. با توجه به عدالت فرهنگی در نظر داریم همه بچهها شرکت داشته باشند سعی کردیم نمایش فیلم را عصرها بگذاریم تا بچهها بتوانند فیلمها را در دو نوبت ببینند.
نسل آینده سینمای ایران متأثر از المپیاد فیلمسازی نوجوانان است
دبیر جشنواره درباره دستاوردهای برگزاری چهار دوره المپیاد فیلمسازی هم بیان کرد: من قاطع میگویم که به نظرم نسل آینده سینمای ایران بیتردید متاثر از این المپیاد خواهد بود ما نوجوان یازده ساله که سال ۹۴ پذیرش کردیم الان تبدیل به نوجوانی شده که هزار رویا دارد. خیلی از آنها جذب صدا و سیما، سینما و… میشوند بخشی از دستاوردهای ما همین است. المپیاد یک نهاد سرمایه ساز در حوزه نوجوان بوده است. رویکرد منتورمحوری رویکرد خوبی بوده است. من از بزرگان این حوزه بارها شنیدیم که تشکر کردند که منتور شدند چون در کنار بچهها، آنها هم با روحیات نوجوانان آشنا شدند. مثلاً خانم درخشنده گفت نوجوانان به یک گروه موسیقی کرهای علاقهمند هستند این نشان میدهد که همنشینی با نوجوانان چه تاثیر دارد.
وی ادامه داد: ایده محوری هم دیگر بخش المپیاد است بچهها یاد میگیرند توسعه ایده فردی نیست و به صورت جمعی میتواند رخ بدهد. ما کار تیمی را به بچهها آموزش ندادیم اما در المپیاد این یکی از دستاوردهاست که یاد میگیرند چگونه در گروههای خود یک ایده را به صورت جمعی توسعه بدهند. آرزویی من دارم؛ سال گذشته نامهای برای وزیر آموزش دادم در نامه من آمده بود که المپیاد فیلمسازی به عنوان یک المپیاد ملی به رسمیت شناخته شود امیدوارم این درخواست من پذیرفته شود. منطق و دلیل من این است که این المپیاد به صورت طبیعی و غیر رانتی اتفاق افتاد و رشد کرد.
بنای وزارت ارشاد تعطیلی هیچ رویدادی نیست
دبیر این رویداد در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره بدون برنامهریزی در شرایط پاندمی چه دستاوردی دارد، توضیح داد: آقای اسماعیلی وزیر جدید فرهنگ در اولین گفتگوی خبری خود به این سوال پاسخ دادند بنای وزارت فرهنگ و سیاست فرهنگی ایران تعطیلی هیچ رویدادی نیست بلکه به دنبال ارتقای آنهاست. سال گذشته دکتر صالحی وزیر سابق ارشاد هم با رییس سازمان سینمایی، من، دبیر جشنواره فیلم کوتاه و حقیقت جلسهای گذاشتند و تاکید کردند که جشنوارهها تعطیل نشود. جشنوارهها نقش آینگی دارند و قرار است آثار را به نمایش بگذارند، آثار مقایسه و استعدادها کشف شود، در دو سال گذشته به رغم شرایط کرونایی آمار تولید افزایشی بوده است. این جشنواره و سایر جشنوارهها به مثابه ویترینی از آثار است. در دوران کرونا آیا رقابت فوتبال تعطیل شد؟ آیا باشگاههای بزرگ در ایران و جهان تعطیل شدند؟ مخاطبان از خانه و از دریچه تلویزیون به تماشای آنها نشستند، سینما هم این چنین است جشنواره محلی برای عرضه این آثار است.
نابرابری میان انیمیشنهای خارجی و ایرانی
تابش درباره وضعیت انیمیشنهای سینمایی هم توضیح داد: سه مرکز مهم سینمایی کانون، بنیاد فارابی و مرکز مستند و تجربی حمایتهایی از سینمای انیمیشن داشتند تلاش ما این بوده که در همه این بخشها انیمیشنهای شاد و جذاب تولید شود اما نمایش این آثار بسیار مهم است. هم تلویزیون باید اهتمام بیشتری داشته باشد و هم سامانههای آنلاین. یک نابرابری بین انیمیشنهای ایرانی و خارجی وجود دارد و بدون رعایت حق کپی رایت شاهد نمایش آنلاین انیمیشنهای خارجی هستیم اما انیمیشنهای ایرانی این بخت را نداشتند که با قیمت خوب توسط سامانهها خریداری شود امیدوارم این موضوع بهتر و بیشتر دنبال شود.
وی درباره آورده مالی و معنوی جشنواره برای شهرداری اصفهان هم گفت: نگاه من به شهرداری، فارابی، حوزه هنری و… نگاه سرمایهگذاری در بخش فرهنگی است ما موظف و مکلف هستیم برای فرهنگ و هنر هزینه کنیم همیشه نهادهای شهری حامیان مالی رویدادها هستند مهمترین درآمد شهرداریها برای هزینه کرد خود این است که اعتباری نزد صاحبان فرهنگ و هنر و رسانه به دست میآورند من یک بار دیگر از شهرداری و شورای شهر اصفهان تشکر میکنم که پای این جشنواره ایستادند.
تابش درباره شرایط برگزاری آیینهای افتتاحیه و اختتامیه این رویداد هم گفت: تلاش ما بر این است که افتتاحیه جشنواره در زمان کوتاهی برگزار شود، بر کیفیت بیافزاییم و از زمان برگزاری بکاهیم. اساسأ اینکه جشنواره کودکان و نوجوانان تعطیل نشده و مردم میتوانند بار دیگر با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سینما حاضر شوند کار ارزشمندی است تا آن فضای مفرح ایجاد شود تلاش میکنیم از چند هنرمندی که در جشنواره فیلم دارند به صورت یک روزه دعوت کنیم که بیایند. بخش اقامت را به هیچ وجه نخواهیم داشت آن هنرمندان هم صبح میآیند و شب میروند. تلاش شده با رعایت استانداردها بتوانیم فضای متفاوتتری را رقم بزنیم.
تابش درباره اینکه با برگزاری آنلاین، جشنواره روح ندارد هم اظهار کرد: ما در شرایط کرونایی به سر میبریم، این شرایط خواست ما نبوده است و تلاش کردیم با زندگی شهری درست مواجه شویم. تلاش کردیم جشنواره تعطیل نشود ما هیچ اصراری نداریم یک جشنواره تمام فیزیکی داشته باشیم با مجوزهایی که خواهیم گرفت نمایش فیلم در سالنها به صورت پنجاه درصدی خواهد بود. جشنواره تابع دستورالعملهاست.
انتهای پیام/۴۱۷۳/
انتهای پیام/