دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عبدالجبار کاکایی در واکنش به اظهارات دبیر جشنواره شعر فجر:

کار دبیر، موضع‌گیری شخصی‌ نیست!/ یدالله رویایی در شکوفایی شعر معاصر سهم دارد

شاعر، ترانه‌‌سرا و دبیر پیشین جایزه شعر فجر، موضع‌گیری‌های دبیر فعلی این جایزه را درباره یدالله رویایی، امری خارج از تعاریف و وظایف دبیری خواند.
کد خبر : 60961

پیرو اظهارات اسماعیل امینی درباره یدالله رویایی و مهم نبودن نقش این شاعر در شعر و نقد ادبی معاصر، در نشست خبری دهمین جشنواره شعر فجر که امروز دوشنبه 21 دی‌ماه در بنیاد شعر و ادبیات داستانی برگزار شد، عبدالجبار کاکایی به خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید از ابراز نظرهای شخصی پرهیز کند.»


وی با اشاره به دوره هشتم جایزه شعر فجر که خود دبیر آن بود، ادامه داد: «من در آن دوره سعی کردم نظرات و سلایق شخصی‌ام را در جریان‌های شعر و روند برگزاری جشنواره اعمال نکنم و معتقدم هر کس دیگری هم که در این مقام مسئولیت بپزیرد، باید این‌چنین باشد.»


این شاعر خاطر نشان کرد: «آثار ادبی و جریان‌های مختلفی بر اساس معیارهایی مختلف و به نسبت اهمیت و توجه مخاطبان به آن‌ها سنجیده می‌شوند و کارکرد جشنواره هم این است که محل ارزیابی‌ این معیارها و ارزش‌ها باشد.»


کاکایی ادامه داد: «من اظهارات دبیر جایزه شعر فجر درباره رویایی را خارج از حیطه مسئولیت دبیری می‌دانم و دلیل اینکه چرا ایشان در نشست خبری چنین اظهاراتی داشته،‌ نمی‌دانم!؟»


وی گفت: «شاید هم این اظهارات در پاسخ به خبرنگاران، چالشی شدن بحث‌ و مبتنی بر احساسات ایشان و سلایق شخصی‌اش بیان شده که به هر حال به تعریف بی‌صرف بودن دبیر و هیات علمی جشنواره صدمه وارد می‌کند.»


دبیر سابق جشنواره شعر فجر همچنین درباره یدالله رویایی و اهمیت فعالیت‌های ادبی او در شعر معاصر تاکید کرد: «همگان، حتی شاعران بعد از انقلاب از نقش و تاثیرگذاری رویایی باخبرند و می‌دانند که دست‌آوردهایی را برای شعر معاصر داشته. حالا شاید این دست‌آوردها مطابق سلیقه برخی از شاعران نباشد اما وجود آن‌ها را انکار نمی‌کند.»


کاکایی ضمن بیان این مطلب که رویایی هم مانند خیلی از شاعران مثل مهدی اخوان ثالث و... در شکوفایی شعر معاصر سهیم بوده است، اظهار داشت: «تاکید می‌کنم اولا ما نمی‌توانیم اینطور درباره افراد تاثیرگذار بر جریان‌های شعر نظر بدهیم و ثانیا این کار، کار دبیر یک جشنواره نیست!»


لازم به یادآوری است که اسماعیل امینی، دبیر دهمین جایزه شعر فجر در نشت خبری این جایزه گفته است: « در هیچ جای دنیا سیاست این‌قدر جدی گرفته نمی‌شود ولی متاسفانه در اینجا بین ادبیات و هنر نیز مسائل سیاسی است.»


او در ادامه گفت: «...مثلا یدالله رویایی مگر چقدر آثارش خوانده می‌شود؟ اصلا کجای شعر ایران بوده است؟ نه شعرش شعر است و نه حتی مقالاتش، مقاله. او مقاله‌ای درباره مولانا نوشته است که همه ابیاتش را از سنایی آورده و حتی وزن آنها را هم تشخیص نداده؛ کاری که یک مخاطب معمولی شعر به راحتی می‌تواند انجام دهد. اما چون اینجا هیچ کس نمی‌خواند و دقت نمی‌کند کسی هم نمی‌پرسد که چرا رویایی خوب است. بله برای اینکه فحش می‌دهد و مخالفت می‌کند. اما من این چیزها را نمی‌بینم؛ شعر را می‌بینم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب