دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1400 - 14:49
یزدان پناه:

دستاورد امنیتی، مهم‌ترین ره‌آورد پذیرش دائم ایران در شانگهای است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: مهم‌ترین ره‌آورد پذیرش دائم ایران در شانگهای دستاورد امنیتی آن است.
کد خبر : 608456
یزدان پناه



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کیومرث یزدان پناه دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه شانگهای تکیه‌گاهی قدرتمند برای ایران است، گفت: اتحادیه امنیتی اقتصادی شانگهای اگر به حرکت درآید و فرایندهایش به راهبرد تبدیل شوند، دیگر نهادهای بین المللی در برابر عظمتش سر تعظیم فرود خواهند آورد. این را حقیقت جغرافیایی و فاکتورهای موثر و متفاوت کشورهای عضو این اتحادیه به ما می‌گوید که عیان و هویدا هستند.


وی افزود: شانگهای، بزرگ‌ترین اتحادیه جغرافیایی جهان ابزارهایی در اختیار دارد که دیگر قاره‌ها و نهادها حسرتش را می‌خورند و داشتن برخی از این مزایا برای آنان رویاست. پیوستن دائمی ایران به سازمان همکاری شانگهای به عنوان مکمل ژئواستراتژیک این اتحادیه، برداشتن گام نهایی برای به حرکت درآمدن موتور خاموش این اتحادیه ارزیابی می‌شود.


یزدان پناه ادامه داد: عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای برای کشورمان در این برهه زمانی مزایای پایداری به شکل دو طرفه به دنبال خواهد داشت. اما در کنار مزایای چند منظوره این رخداد بزرگ، مهم‌ترین ره‌آورد پذیرش دائم ایران در شانگهای می‌تواند دستاورد امنیتی آن باشد، چراکه عضویت دائم در این اتحادیه به معنای پذیرش دفاع جمعی از سوی دیگر اعضای دائم این اتحادیه است.


دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران اضافه کرد: یکی از بندهای اصلی مورد توافق اعضای اصلی و دائمی تشکیل دهنده چنین اتحادیه هایی، دفاع همه جانبه از یکدیگر در برابر تعرض نظامی توسط متجاوزان است. از دیگر ره آوردهای قطعی برای ایران در عضویت دائم این نهاد بزرگ، تکمیل حلقه جغرافیایی اولین منظومه بزرگ ژئوپلیتیکی در جهان است که با توجه به نقش ستونی ایران برای شانگهای، هرگونه نفوذ و مداخلات بازیگران سنتی در بخش قابل توجهی از قاره بزرگ آسیا سد می‌شود.


وی افزود: عضویت دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، ضرورت داشت و از لحاظ تامین منافع ملی و تضامین امنیتی کشور، عضویت کامل و دائم در این سازمان دارای مزیت‌های زیادی است که حداقل معایب آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.


یزدان پناه تاکید کرد: سازمان همکاری‌های امنیتی اقتصادی شانگهای، یک پیمان فراگیر با جغرافیای بسیار وسیعی است که در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و مالی و نظامی برای اعضای دائم خود تعهداتی را ایجاد می‌کند که مهم ترین آن تضمین دفاع قطعی در برابر دشمن است.


دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: ٣٢ ماده منشور سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می‌دهد که موضوعات متعددی در خود جای داده و توجه کلیدی به تک تک واژگان آن برای ایران حیاتی است. از سویی دیگر تعهدات اعضای دائم در مسائل نظامی و امنیتی، بسیار در سطح بالا در نظر گرفته شده اند، لذا برای رسیدن به منافع مورد نظر، ایران باید دقت لازم و کافی در پذیرش مفاد اساسنامه شانگهای داشته باشد.


وی افزود: در مجموع عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های منطقه‌ای شانگهای در این مقطع زمانی را به فال نیک گرفت و به دستاوردهای کوتاه مدت آن از جمله خروج از فشار پر هزینه تحریم‌ها و انزوای بین المللی و رونق گرفتن اقتصاد کلان ایران درابعاد منطقه‌ای امیدوار بود.


گفتنی است؛ در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.


بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان آغاز شده و کشورمان از این پس به عنوان عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای با کشورهای عضو همکاری و تعامل خواهد داشت.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته